İdealin peşinde

19 sektörün büyüme potansiyeli

3 ARALIK, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
İdealin peşinde
ZORLAYAN FAKTÖRLER
Peki sektörleri ideal oranın gerisinde bırakan nedenler neler? Bunların başında iç ve dış pazarlardaki sıkıntılar, siyasi belirsizlikler ve kur etkisi geliyor. Teknosa Genel Müdür Yardımcısı Cem Işık, “Tüketici elektroniği sektörü, belirsizliklerle dolu bir yıl geçirdi. Bu yüzden büyümeler, geçen yıllardaki seviyelerde olmadı. Ama yine de dünya ortalamasının üzerinde gerçekleşti” diyor. Media-Saturn Holding Başkan Yardımcısı Peter Leisten de aynı fikirde: “2014’te yüzde 16,5 büyüyen sektör, ideal oranın 2,5 puan gerisinde kaldı. Nedeni, ekonomik büyümenin yavaşlaması, harcamaların azalması, kredi kartı taksitine gelen sınırlandırmalar oldu.” Yıl sonuna dair yüzde 3 küçülme beklentisi olan çelikteki daralmanın nedenini ise Çelik Üreticileri Derneği Veysel Yayan özetliyor: “Sektör, 2015’in ilk 7 ayında yüzde 5,7 küçüldü. Bu küçülmede, konjonktürel etkenler, sektörün girdi ve enerji maliyetleri üzerindeki fon ve kesintilerin rekabet gücünü sınırlandırması, dahilde işleme rejimi uygulamasının, ithal girdileri yerli girdiler karşısında daha avantajlı bir konuma getirmesi gibi unsurların etkili olduğu söylenebilir.” CP Grup Başkan Yardımcısı Nezih Gençer, “Kanatlı et sektörünün yıllık ortalama büyüme hızı yüzde 8. Geçen yıl yüzde 7,7 büyüdü. Ancak 2015’te ideal oranın gerisinde kaldık” diyor ve nedenlerini anlatıyor: “İlk 6 aylık verilere göre tavuk eti üretimi ancak yüzde 6 artış gösterdi. Bunun ana nedeni nisan-mayıs aylarında görülen kuş gribi vakalarıydı. Ancak yine de yıl sonu itibarıyla en az yüzde 4 büyüme bekliyoruz.” Omsan Lojistik Genel Müdürü Osman Küçükertan’ın lojistiğe dair yorumları da şöyle: “Seçimlerin yarattığı belirsizlik, dış ticaretteki düşüş, daralan Avrupa pazarı, Ortadoğu ve Körfez ülkelerindeki olumsuz siyasi gelişmeler, sektör büyümesini ideal orandan aşağı çekti. Yıl sonunda sektör büyüme oranının yüzde 15 gerçekleşeceği düşünülüyor.”
KUR ETKİSİ SARSTI
Özellikle son aylardaki hızlı kur artışı ve dış pazar koşullarındaki olumsuzluklar da birçok sektörü olumsuz etkilemiş durumda. İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi, “Hazır giyim ve konfeksiyon ihracatındaki gerilemenin en büyük nedeni Euro’nun dolar karşısındaki değer kaybı, yani parite etkisi” diyor ve ekliyor: “İlk 7 aylık ihracatımızda 1,5 milyar dolara yakın kaybın neredeyse tamamı AB ülkelerinden kaynaklanıyor. Rusya’da geçen yıl başlayan kan kaybı bu yıl da devam ediyor. 2015’i en azından geçen yılın rakamıyla kapatacağımıza inanıyorum.” Ev tekstili de ideali yakalayamayanlardan… Özdilek Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Özdilek, nedenini dış pazarlardaki sıkıntılara bağlıyor: “Sektörün ideal büyümenin gerisinde kalmasında, Rusya, Ukrayna ve Türk Cumhuriyetleri’ndeki olumsuz siyasi ve ekonomik şartlar etkili oldu” diyor. Lojistik de kur artışından etkilenen pazarlardan. Lojistik Danışmanı Atilla Yıldıztekin, şunları söylüyor: “Dolar kurunun artması GSMH’yi düşürüyor. Ekonomi de yüzde 5’in altında büyüdüğü için bu durum sektörü geri götürüyor.” İdeal büyüme oranı yüzde 13-14 olan çikolata ise bu yılı yüzde 6-7 ile kapatacak gibi görünüyor. Elvan Grubu Başkanı Hidayet Kadiroğlu, düşüş nedenlerini şöyle sıralıyor: “Küçülmede 4 ana faktör etkili. Savaş ortamı nedeniyle Irak pazarına giden yolların kısıtlanması, Ruble’deki devalüasyonun ihracat pazarlarımıza olumsuz yansıması, kurdaki istikrarsızlık ve petrol fiyatındaki düşüş. 2015’te ideal büyüme oranı ortalaması yakalanamasa da geçen yıla göre daha iyi bir seviye yakalayabiliriz.”
2015 NASIL BİTER?
Bu yılın sonuna dair sektörel öngörüler ise birbirinden farklı. Indesit Company Türkiye Ülke Müdürü Turgay Dağ, “Olumlu geçen ilk 6 ay ve seçim sonrası tablolara baktığımızda beyaz eşyada ortalama büyümenin yüzde 8-10 olacağını öngörüyoruz” diyor ve ekliyor: “İhracat büyümesini ise yüzde 15-20 artış olarak umuyorum. Türkiye’de üreten firmalar, Avrupa ve diğer pazarlarda ciddi bir avantaj yaratacaktır.” Bimeks İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmed Akgiray, tüketici elektroniğini değerlendiriyor: “2015 perakende ve iç talep açısından parlak bir yıl olmadı. Dolayısıyla ideal büyüme oranlarının yakalanacağını düşünmüyoruz. Tüketimde ciddi bir talep ertelemesi var, bunu hissedebiliyoruz. 2016’da ise güçlü ciro artışları öngörüyoruz. Sektör bu yıl olmasa da 2016’da, ideal büyüme oranı olan yüzde 15’e rahatlıkla ulaşabilir.” Süt ürünlerine dair değerlendirmeyi SETBİR Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Ilgaz yapıyor: “Türkiye yıllık 18,5 milyon ton çiğ süt üretimiyle dünya liginde 9’uncu sırada. Her ne kadar inek sütü üretim artışı 2014’te yüzde 1,5 oranında kalmışsa da son 5 yıldaki bileşik büyüme yüzde 7,8. 2023 hedefi olan kişi başı 350 litre hedefine ulaşabilmek için önümüzdeki dönemde hem üretim hem tüketim olarak yüzde 50 artışı hedeflemeliyiz.” Lojistik uzmanı Atilla Yıldıztekin de karamsar düşünenlerden. Yıldıztekin, “İstenen büyüme yakalanamaz. Çünkü cirolar düşük, ithalat ve ihracat yeteri kadar büyümedi, ekonomik büyüme yetersiz ve tüketim azaldı” diyor. Yurtbay Seramik Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı İlter Yurtbay’ın yorumları şöyle: “Seramikte ideal büyümeye ulaşılması mümkün görülmüyor. Seçim sürecine girilmesi ve güven kaybı belirsizlikleri artıracaktır. Oysa 2015 başında, inşaat sektöründeki hareketliliğin bu yıl da devam edeceği ve sektörün yüzde 4,5-5 oranında büyüyeceği öngörülüyordu.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.