Kar haritası nasıl değişti?

Sektör bağımsız tüm şirketlerin hedefi aynı: Kâr etmek. Ama bunu sağlamanın eskiye göre çok daha zor olduğunu rakamlar da açıkça gösteriyor. Capital’in kârlılık araştırması, 20 sektörden 11’inde özellikle net kârlılıkların 2008’e göre önemli oranda azaldığını ortaya koyuyor. Üstelik birçok sektör, dünya ortalamalarının da gerisine düşmüş durumda. Uzmanlara göre bu trend gelecekte de sürecek. Hatta beyaz eşyadan giyime, gıdadan perakendeye kadar kâr etmek daha da zorlaşacak. Çare ise inovasyon, verimlilik ve farklılaşma da… Ancak kârlılıktaki bu düşüş eğilimine rağmen marjlarını koruyabilen, hatta artıran sektörler de var…

23.06.2015 12:33:340
Paylaş Tweet Paylaş
Kar haritası nasıl değişti?

KÂRI NASIL KORUYORLAR? Peki şirketler kâr marjlarını korumak için ne gibi önlemler alıyorlar? Omsan Genel Müdürü Osman Küçükertan, “Kârı korumak için bir lojistik hizmetler karması oluşturulduk” diyor ve stratejilerini şöyle özetliyor: “Bu karmada standart lojistik hizmetler cirosal büyümeyi ve sabit maliyetlerin birim hizmetler üzerindeki yükünü azaltıyor. Müşterinin ihtiyaçlarına göre özelleştirilmiş kompleks ve entegre tedarik zinciri çözümleri ise şirketin kârına katkı sağlıyor. Ayrıca katma değeri olmayan süreçler eleniyor. Etkin ve inovatif iş modelleri geliştiriliyor.” Ayakkabı sektörü, 2008’e göre kârlılığını artırabilenlerden. 2008’de yüzde 1,7 olan kârlılık oranı 2014’te yüzde 5-8 düzeyinde. Elle Ayakkabı ise sektörün üzerinde kârlılık yakalamayı başaranlar arasında. Elle Yönetim Kurulu Başkanı Fehim Akar, “Bizim kârlılık oranımız 2008 için yüzde 1,9 oldu. 2014’te ise yüzde 6,8 olarak gerçekleşti. Kârlılığımızı doğru koleksiyon seçimiyle satın alma stratejimizi değiştirerek ve imalattaki masraf girdilerini revize ederek sağladık” diyor. Sezon Pirinç Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Erdoğan ise şu bilgileri veriyor: “Doğru zamanda stokta bulunabilirseniz, kâr marjlarını ciddi oranda artırmak mümkün. Tabii bu ciddi bir piyasa bilgisi ve deneyim gerektiriyor. Sezon Pirinç 65 yıllık köklü ve deneyimli bir şirket. Ayrıca tüm dünyada önemli oyuncularla yakın bağlarımız var. Bu nedenle fiyat değişimlerini ilk sezenlerden oluyoruz ve ona göre pozisyon alabiliyoruz.” 
GELECEKTE NASIL OLACAK? Sektör uzmanlarına göre kârlılıktaki yatay seyir gelecekte de sürecek. Hatta birçok alanda kârların düşeceği öngörüsü hakim. Plastik sektörüne dair beklentileri PAGEV Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Eroğlu paylaşıyor: “Kâr marjları konusunda ana unsur verimlilik olacak. Kârların uzun vadede bu seviyelerde kalmasını bekliyoruz.” Hazır giyim perakendesinde ise kâr oranının düşmeye devam etmesi bekleniyor. Sun Grup Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Ünlütürk, “Kâr marjları aynı veya daha düşük seviyelerde olacaktır. Gelecekte yoğun rekabet ve talepteki zayıflık en önemli unsur olarak karşımıza çıkacak” diye konuşuyor. Ev tekstilindeki beklentiler de aynı yönde. Özdilek Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Özdilek, “Net kâr marjları rekabetten dolayı düşme eğiliminde olabilir. Bu nedenle şirketler marjlarını yüzde 15–20 aralığında tutmak için çaba sarf etmeli” diyor. 
Kuruyemişte ise gelecek tahminleri rekolteye bağlı. Papağan Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Kani Emekçi, “Ürün bollaşırsa fiyat baskısı azalır. Kârlar üzerinde olumlu etkisi olur. Ama olumlu bir gelişme yaşanmazsa sektörde elenenler olabilir” diye konuşuyor. Lojistikteki beklentileri ise sektör uzmanı Atilla Yıldıztekin aktarıyor: “2015 ve sonrasında kâr marjının düşmesini ancak kâr miktarının büyümesini bekliyorum. Marjın düşmesine şirketlerin yeni depo açması, Anadolu’ya açılması, yeni araç alımı gibi ölçek büyüten faktörler neden olacak. Ancak ölçek büyüdüğü için oranın azalmasına karşılık kâr miktarları yükselecektir.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz