Kârdan fedakarlık planları

Hammadde fiyatlarındaki artış, dünyada olduğu gibi Türkiye'de de şirketleri zorlayan en kritik konu...

1.02.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kârdan fedakarlık planları


EN FEDAKARLAR
Yoğun rekabet ortamında maliyetler yükselirken birçok şirket aynı oranda fiyat artışına gitmedi. Kâr marjından fedakarlık yaparak fiyat artışını maliyet artışının altında tutmaya çalıştılar. Kâr konusunda en fedakar davrananlar ise inşaat, elektrikli ev aletleri ve otomotiv sektörü oyuncuları oldu. Elektrikli ev aletlerinde maliyetler yüzde 15 artarken Arzum fiyatlarını yüzde 5 artırılabildi. Maliyetleri yüzde 30 artan Homend fiyatlarında yüzde 20 oranında yukarı yönlü bir düzeltme yaptı. Homend Genel Müdürü Hakan Koçer, fiyat artışı yapmamak adına, bugüne kadar kâr oranlarından yüzde 20 dolayında taviz verdiklerini söylüyor. İnşaat sektörü oyuncuları da kârdan fedakarlık konusunda bonkör davrandı. Maliyetleri yüzde 40 artan Özyurtlar İnşaat, son 1 yılda fiyatlarını sadece yüzde 10 artırdı. Özyurtlar Şirketler Grubu Başkanı Tamer Özyurt, böylelikle kârlılıklarının yüzde 20'den yüzde 10'a gerilediğini belirtiyor. Bu ortamda otomotiv sektörü oyuncuları da zorlandı. "Geçtiğimiz yıl tüm sektör, yılı başa baş kapatmak için mücadele etti" diyen İsotlar Grup Satış ve Pazarlama Müdürü Mert Gülşen, TATA olarak yükselen kur politikası nedeniyle yüzde 18'lik fiyat artışı gerçekleştirdiklerini ancak son 2 aylık dönemde bu oranın yüzde 10'luk bölümünü piyasa rekabeti açısından geri almak zorunda kaldıklarını anlatıyor. "Bu da yılın son döneminde kâr marjımızda ciddi erime olmasına neden oldu" diye ekliyor. Kozmetik, seramik ve mobilyada da keskin kâr düşüşleri yaşandı. Maliyetleri yüzde 10-18 artan Pinkar Kimya, fiyat artışını yüzde 5-10'da tutunca kâr marjı yüzde 5-8 oranında geriledi. Maliyetleri yüzde 15-20 artan Bien Seramik bunun ancak yarısını fiyatlarına yansıttı. Mobilyada Doğtaş'ın maliyetleri yüzde 15 artarken şirket, fiyatta yüzde 12-13'lük bir artış gerçekleştirdi. Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, böylelikle kârlılıklarının düştüğünü ifade ediyor.

PROF. DAVE ULRICH / YÖNETİM GURUSU
"MALİYETİ DÜŞÜRMENİN 3 YOLU" MALİYET ZORLUYOR

Hammadde fiyatları yükseldiğinde bu durum değer zincirinde büyük bir baskı yaratıyor. Birçok durumda şirketler artan fiyatları müşterilerine yansıtmak durumunda kalıyor. Ancak rekabetin yoğun, oyuncu sayısının da çok olduğu pazarlarda maliyet artışı çok sayıda şirketi de oldukça zorluyor, Çünkü fiyat artışı, talebi olumsuz etkiliyor.
KRİTİK TERCİH
Bu durumda bazı şirketler satış hacmi ya da kâr arasında kritik bir tercih yapıyor. Pazardaki konumlarına göre kimi zaman kârlılığından taviz veren çok sayıda şirket de oluyor. Ancak kâr hassas bir konu.
ÖNCELİK NE OLMALI?
Her şirketin birinci önceliği kârı korumak olmalı. Bu nedenle şirketlerin bu konuda fazla taviz vermeleri doğru değil. Maliyet artışı karşısında fiyat artıramayanlar için 3 çözüm var. Birincisi maliyetleri hammadde fiyatlarından kaynaklanıyorsa ilk olarak satın alma çözümleri geliştirebilirler.
ALIMI ŞİMDİDEN YAPIN
Örneğin daha yüksek miktarlı satın almalar yaparak ya da bugünkü fiyatlarla gelecek alımlarını şimdiden gerçekleştirerek maliyet artışlarından sıyrılabilirler. ikinci olarak girdileri için farklı kaynaklar bulabilirler, bu konuda farklı ülke ve pazar arayışına girebilirler.
DİĞER UNSURLAR
Sonuçta bugün çelik, petrol, su, şeker, tuz, pirinç, bakır gibi hammaddelere bağlı her sektör yükselen maliyet riskiyle yüzleşmek zorunda. Üçüncü olarak da diğer maliyet unsurlarını yeniden gözden geçirerek oralarda tasarrufa gidebilirler.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz