Kârdan fedakarlık planları

Hammadde fiyatlarındaki artış, dünyada olduğu gibi Türkiye'de de şirketleri zorlayan en kritik konu...

1.02.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kârdan fedakarlık planları


DR. CÜNEYT EVİRGEN / SABANCI ÜNİVERSİTESİ YÖNETİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
KABUL EDİLEBİLİR KÂR NASIL YAKALANIR?
YENİ KURALLAR

Rekabetin artması ve kriz doğal olarak kâr baskısını çok ciddi şekilde hissettiriyor. Onun için de herkesin yeni kurallara göre oyunu oynaması lazım. Ekonomomik anlamda dünyada ciddi bir sallantı var. Gelişmiş ülkeler talep daralmasına sürüklenmiş durumda. Oralarla bağlantılı çalışan şirketler de bu anlamda sıkıntı çekmeye başladı.
SÜREÇ MALİYETİ
Maliyet artışı etkiliyken bir taraftan talebin düşmesi ve yükseltilememesi karşımıza çıkıyor. Burada şirketler kendi çözümlerini bulacaklardır diye düşünüyorum. Maliyet nasıl düşer? Girdi maliyetlerini düşürmek satın alma maliyetlerini düşürerek mümkün olabilir. Süreç maliyetlerini düşürmek de önemli bir konu. Burada gerek üretim gerek yönetim sistemlerindeki otomasyon devrede. Bu tür uygulamalar ciddi bir maliyet düşüşüne katkı sağlayabilir.
KOOPERATİF MANTIĞI
Maliyet düşürmede bir diğer etken toplu satın alma. Şirketlerin biraraya gelerek satın alma yapmaları, bir nevi kooperatif mantığını devreye sokmaları yararlı olur. Bu şekilde girdi maliyetinde indirim sağlayabilirler. Dış kaynak kullanılabilir. Satın alma yerine "kullandığın kadar öde" gibi sistemlerin de verimliliğe önemli katkısı var. Bir başka çözüm tek bir ürün satmak yerine ürün hizmet buketleri yaratmak.
HİZMETTEN KAZANMAK
Bu sayede toplam üzerinden en azından kabul edilebilir kârlılığı yakalamak ve pazara bir hareket getirmek mümkün. Üründen değil hizmetten para kazanmaya çalışmak, katma değerli ürünlerin sayısını artırmak bu yüzden daha sıkça görmeye başladığımız şeyler

FEDAKARLIKTAN VAZGEÇENLER
Bazı şirketler ise artık kâr marjından fedakarlık yapmak niyetinde değil. Sektörlerinin genç ve iddialı oyuncuları genelde bu kategoride yer alıyor. Geçtiğimiz yıl maliyeti yüzde 20 artarken fiyatlarını yüzde 5-10 oranında artıran Dermokil, artık kârdan fedakarlık yapmayacağını açıkladı. Şirket düşen kârlılığını artırmak için maliyette öngördüğü yüzde 10'luk artış kadar fiyat artışı yapmayı planlıyor. Dermokil Genel Müdürü Celal Dereli, "2012'de kârlılığımızdan fedakarlık yapmayı düşünmüyoruz. Satışlarımızı, pazar büyümesinin üzerinde artırarak yeni kanallar açacak ve büyüyeceğiz. Yurtdışı kozmetik pazarında da geniş bir paya sahip olmak istiyoruz. Kâr oranlarımızı dikkate alarak, global bir marka olma yolunda emin adımlarla ilerleyeceğiz" diyor. Yeni dönemde Homend de maliyet artışı ölçüsünde fiyatlarını yükseltme kararında... Bu yılki maliyet artışını yüzde 10 olarak tahmin eden Homend Genel Müdürü Hakan Koçer, "Buna karşılık biz de fiyatlarımızı yüzde 10 civarında artırmayı planlıyoruz. Eğer dövizdeki artış sürerse ve maliyet artışı yüzde 20'lere ulaşırsa, bu durumda bizim fiyatlarımızda da yüzde 20 civarında bir artış yaşanacak" diye konuşuyor. Orka Grup ise sektördeki birçok oyuncunun aksine maliyet artışı baskısı ile karşı karşıya olmadığı için farklı bir pozisyonda bulunuyor. Üretimlerini kendilerinin yaptıklarını hatırlatan Orka Grup Koordinatörü Osman Arar, "Döviz riski olmayan bir şirketiz. Maliyetlerimizde bir artış olmadığı ve olmayacağı için, kârdan da fedakarlık etme durumumuz söz konusu olmayacak" diyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz