Küresel oyuncu bariyeri

“Küresel oyuncu” olmak her şirketin gönlünde yatan aslan... Ama hiç de kolay değil.

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Küresel oyuncu bariyeri

Ticari kültürümüz çok gelişmiş ama perakende konseptlerimizi sürdürebilir biçimde farklı kanal ve lokasyonlarda ‘çoklamak’ konusunda Batılılar kadar başarılı değiliz. Ayrıca müteşebbis yönümüz çok kuvvetli ama ortaklık ve satın almalarla hızlı biçimde ölçek büyütemiyoruz. Müteşebbis ve profesyonel yönetici arasındaki optimum işbirliği de henüz tam oturmadı.”

LİG ATLATAN TAKTİKLER
Peki küresel lige oyuncu olmanın yolu nereden geçiyor? Uzmanlar, ağız birliği etmişçesine inorganik büyümeye dikkat çekiyor. Çünkü satın alma ve birleşmeler, lig atlatan en iyi yöntem. Bunu başarıyla uygulayanlardan biri de Eczacıbaşı Topluluğu. Eczacıbaşı Yapı Ürünleri Grubu Başkanı Hüsamettin Onanç, “Gerek marka gerekse üretim tesisi satın almak üzere tüm opsiyonları değerlendiriyoruz. Katma değer getirecek tüm şirketleri yakından takip ediyoruz” diyor. Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan da küresel olmak isteyenlere satın alma fırsatlarını takip etmelerini öneriyor ve şunları söylüyor: “Üreticilerimizin küresel ligde daha fazla yer edinebilmesi, rekabet güçlerine paralel olarak büyüyebilmelerine bağlı. Rekabet gücünün korunabilmesi ve hatta artırılabilmesi için ise sürekli bir şekilde teknolojideki ilerlemelerin takip edilmesi, yurtiçinde ve yurtdışında satın almalar yapılması gerekiyor.” Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Yılmaz Yılmaz, markalaşmaya dikkat çekiyor ve ekliyor: “Türk markalarına küresel rekabette avantaj sağlayacak husus uluslararası marka olmaya yönelik girişimleridir. Son dönemde gittikçe artan Türk markası-yabancı yatırımcı işbirliği, küresel marka yaratmanın, yaratılan markanın küreselleşmesinin bir yoludur.” Peppers & Rogers Türkiye Direktörü Simge Alparegun ise küresel olabilen şirketlerin doğru pazarlara yöneldiğini hatırlatıyor: “Öncelikli başarı faktörü, doğru pazarların keşfedilmesi ve pazar-müşteri-ürün eşleştirmelerinin doğru yapılmasıdır. Ayrıca kârlılık ve operasyonel mükemmellik alanlarına önem verilmesi ve yönetimsel yetkinlikler de öne çıkıyor.”

BANKACILAR İLK 100'U ZORLUYOR
TURK BANKALARI NEREDE?

The Banker’ın “Dünyanın En Büyük 1000 Bankası" sıralamasında birçok Türk bankasını görmek mümkün. 2012’de 15 banka yer aldı. “Birinci lig” tabir edilen ilk 100’e girebilmek için aşılması gereken eşik ise 11,5 milyar dolar. Türkiye’nin en büyük 5 bankasının büyüklükleri 5-9 milyar dolar arasında. İş Bankası, Akbank ve Garanti birinci lige en yakın adaylar.
İLK 100’E 3 BANKA GİRECEK
TEB Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Mete Yüksel, Türk bankalarının global performansını şöyle yorumluyor: “Listenin üst sıralarındaki bankaların ortak özelliği, sadece kuruldukları ülkelerde değil dünya çapında faaliyette olmaları. Fonlama alternatiflerinin çeşitlenmesi ve düşen faizlerin talebi körüklemesiyle önümüzdeki 5 yılda en azından 3 Türk bankasının ilk 100’e gireceğini öngörüyoruz.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz