Petkim’in maliyetleri
içinde enerji maliyetlerinin oranı yüzde 8. Bu 10 yıl önce de aynı
seviyedeydi. Petkim Genel Müdürü Sadettin Korkut, enerji ve hammadde
maliyetlerini nasıl düşürmeyi planladıklarını şöyle aktarıyor:
“Ana
hammaddenin yanı sıra alternatif hammadde kaynakları arayışımız var.
Hem çevre hem enerji maliyetlerimizi düşürmek amacıyla enerji
santralimiz yaklaşık 100 milyon dolar yatırımla 2008 yılında doğalgaza
dönüştürüldü. 2 enerji üretim tesisimizde üretim optimizasyonuna
gidilerek elektrik üretim maliyetlerimizde önemli iyileştirmeler
sağladık.”
PERAKENDENİN FARKI NEREDE?
Teknoloji
perakendeciliğinin önemli oyuncularından Bimeks’in en büyük maliyet
kalemi yüzde 84,2 oranıyla ticari mal maliyeti. Bu oranın 2004 yılında
yüzde 86,6 olduğunu ifade eden Bimeks Genel Müdürü Arif Bayraktar, son 4
yıldır cirolarını ortalama yüzde 30 oranında artırarak satın alma
güçlerini ve koşullarını geliştirdiklerini söylüyor. Ayrıca artan ürün
çeşitliliğinin de mal maliyeti oranını düşürdüğünü, dolayısıyla da kâr
marjını artırdığını ifade ediyor.
Bayraktar, sürdürülebilir
büyüme için maliyet yönetiminde izledikleri stratejileri şöyle
aktarıyor: “Ölçek ekonomisi uygulaması çerçevesinde sabit giderlerin
toplam gelirlere oranını düşürmek amacıyla satış gelir-
lerimizi her
yıl düzenli olarak yüzde 30 seviyesinde artırıyoruz. Çoklu kanal
stratejileri çerçevesinde e-ticaret ve franchise iş modellerini
uyguluyoruz. Bu uygulama sayesinde düşük düzeyde duran varlık yatırımına
karşılık satış gelirlerinde hızlı artış ve operasyonel giderler
oranında gerileme sağlıyoruz. 2012 yılında toplam operasyonel giderlerin
net satış hasılatına oranı 2011 yılına kıyasla yüzde 0,5 iyileşme
kaydetti. Böylece yüzde 13,3 oranından yüzde 12,8 oranına geriledi.”
Türkiye’nin önde gelen perakendecilerinden Doğ-taş’ın en büyük maliyet
kalemi ise reklam ve diğer pazarlama faaliyetleri. Doğtaş Yönetim Kurulu
Başkanı Davut Doğan, 10 yıl önce toplam maliyetler içindeki payı yüzde
20 olan pazarlama maliyetlerinin bugün yüzde 15’e düştüğünü söylüyor.
Doğtaş, şöyle devam ediyor: “Cirolarımız arttıkça her gider payında
olduğu gibi reklam harcaması da oransal olarak azalıyor. Son bir yılda
özellikle, enerji tasarrufu, lojistik giderlerinde verimlilik gibi
konular üzerinde çalışmalar yaparak, kazanımlar elde ediyoruz.”
BİLGEHAN ANLAŞ / JTI TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
MİLYONLARCA DOLARI GERİ DÖNDÜRÜYORUZ"
MALİYETLERİ AZALTIYORUZ
En
büyük maliyet kalemimiz hammadde ve oranı yüzde 59. 10 yıl önceye göre
8 puan azaldı. Yine aynı dönemde genel üretim ve amortisman giderleri
yüzde 8 oranında sabit kalırken, personel giderlerimiz yüzde 13'ten
yüzde 9'a geriledi. Yönetim maliyetleri yüzde 5'te sabit kalırken
pazarlama giderlerimiz toplam maliyetler içinde yüzde 11 'den yüzde 19'a
çıktı. 1 MİLYON DOLAR TASARRUF
Hammadde giderlerimizi
iyileştirmek için tedarik zinciri süreçlerinde çalışmalar yapıyoruz.
Gerek ülke pazarında gerekse diğer pazarlardaki ihtiyaçlarımızı
konsolide ediyoruz. Böylece daha hacimli satın almalar yapıyoruz.