Ölçekte yeni normal

İşte sektörlerin son 10 yılda değişen ideal ölçekleri...

1.09.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Ölçekte yeni normal

Çilek Mobilya Genel Müdürü Muzaffer Çilek, “Öncelikle ideal ölçek sektörde daha düşük maliyetli üretim fırsatı sunar. Bu da önemli bir rekabet avantajıdır” derken, Atlas Halı Genel Müdürü Meriç Bebitoğlu şöyle konuşuyor: “Bence ideal ölçekte olan şirketler ölçek ekonomisi kavramının getirdiği avantajlardan yararlanabilirler. Belirli bir metrekareye kadar bazı maliyetlere katlanmanız gerekiyor ancak o eşik aşıldığında cironuz ve dolayısıyla kârlılığınızın daha hızlı artması mümkün oluyor.”

Karakaş Kuyumculuk YKB Kamil Karakaş da rekabet avantajına vurgu yapanlardan. Karakaş, “İdeal ölçekteki işletmelerin ürün ve hizmet çeşitliliği bakımından müşteri beklentilerini karşılama oranı daha fazla olur. Stoku fazla olduğundan, müşterisine daha hızlı servis verir. Ayrıca sermaye gücü işletmenin her konuda daha rahat hareket etmesine olanak tanır. Sermayenin olduğu yerde de yatırım gücü esnekliği bir o kadar kuvvetlidir” diyor. Siemens Leasing Genel Müdürü Bülent Taşar da diğer yöneticilerle aynı fikirde. Taşar’ın yorumu şöyle: “İdeal ölçekte olmak hem pazar payını, hem maliyetleri, hem kârlılığı kontrol etmek açısından önemli bir avantaj. Ancak dikkat edilmesi gereken nokta kârlı büyüme olmalı. Yoksa büyük iş hacimlerine rağmen kâr oluşmaz ve hatta riskli portföylerle kötü kredi olasılıkları artar. ”

SERVET TOPALOĞLU / AMPD DANIŞMA KURULU BAŞKANI
PERAKENDEDE KİMLER YAKALADI?
İDEAL ÖLÇEK 3,5 MİLYAR DOLAR

Perakende konusunda uzman ve deneyimli bir danışman olan Servet Topaloğlu’na göre organize perakendedeki bir oyuncu için ideal ölçeğin en az 3,5 milyar dolar olması gerekiyor. Retail News ve Maptriks işbirliğiyle hazırlanan “Türkiye Ulusal Market Zincirleri” haritasına göre ise Türkiye’de yerel ve ulusal toplam 462 zincir bulunuyor. Ancak Topaloğlu’nun bahsettiği 3,5 milyar dolarlık ideal ölçeğe ulaşan sayısı sadece 2. Onlar da 2012 yılsonu cirosu yaklaşık 5,5 milyar dolar olan BİM ile 3,6 milyar dolar olan Migros.
BÜYÜMEK ŞART
Servet Topaloğlu, şöyle konuşuyor: “Ülkemizdeki bir organize perakendeci, uzun vadede kalıcı olmak ve pazarı yönlendirmek istiyorsa, ister tek ister multi-formatta olsun, mutlaka bu ölçeğe çıkabilmeli. Veya bu ölçeğe ulaşmak isteyen diğer perakende kuruluşlarıyla organik birleşmeye gitmelidir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz