Türkiye'nin fabrika ligi

Türkiye'nin üretim cephesinde yeni dönemde yaşananlar...

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Türkiye'nin fabrika ligi

Bunların başında Yıldız, Oyak, Anadolu, Ecza-cıbaşı ve Limak geliyor. Örneğin Yıldız Holding'in fabrika sayısının 10 yılda 14'ten 54'e yükseldiği görülüyor. Anadolu Holding'in fabrika sayısındaki artış yüzde 77 olurken grup 10 yıl önce 31 olan üretim tesisi sayısını 55'e çıkararak listenin zirvesine yerleşiyor. Limak Holding ise 10 yıl önce 1 olan fabrika sayısını 11'e çıkarmış durumda. Limak Yatırım Holding Yönetim Kurul Başkanı Ebru Özdemir, stratejilerini şöyle özetliyor: "Biz yatırımcıyız. 10 yılda fabrika sayımızı 10 kat artırmak için doğru alanlara, doğru zamanda yatırımlar yaptık. Bir fabrikadan elde ettiğimiz kaynakları yeni yatırımlara yönlendirerek fabrikalar inşa ettik. Bu bakımdan hedeflerimiz hep yatırım yapmaya yönelik. Önümüzdeki dönem de bunun devam etmesini planlıyoruz."

ATAK YAPANLARIN SIRRI

Peki 10 yıl gibi kısa bir sürede bu kadar hızlı büyüyenlerin sırrı nerede? Uzmanlara göre hepsinin stratejisi birbirinden farklı. Raiffeisen Investment AG Türkiye Genel Müdürü Gökçe Kabatepe'nin dikkat çektiği nokta ilginç. Kabatepe, listenin zirvesindeki Anadolu Holding'in son derece başarılı ve çarpıcı bir örnek olduğunu vurguluyor: "Anadolu Holding, Eczacıbaşı gibi gruplar özellikle yurtdışı yatırımlarıyla üretimdeki güçlerini artırıyor. Anadolu Holding büyüyor, çünkü tek bir alana odaklandı ve çok uzun yıllardır ağırlıklı olarak bu alana yatırım yapıyor. Pazarın lideri olduktan sonra o alanda güçlenerek devam etmek çok mantıklı ve Anadolu Holding bunun çok güzel bir örneği." Benzer şekilde tek alanda yoluna devam edenlerden bir diğeri de Taha Holding. Sadece tekstil sektöründe faaliyet gösteren ve son 10 yılda fabrika sayısını ikiye katlayan Taha Holding'in genel koordinatörü İsmail Hakkı Kısacık, şu değerlendirmeyi yapıyor: "Bizim yıllar önce belirlediğimiz yol haritamızda, tekstil ve konfeksiyon sektörü dışında başka alanlarda yatırım yapmama kuralı hala geçerli. Bu nedenle bütün zaman, sermaye ve enerjimizi, en iyi bildiğimiz bu alanda değerlendirmeye devam edeceğiz." Son 10 yılda 12 yeni fabrika açarak, listemizde33'üncü sıradan 15'inci sıraya yükselen Kipaş Holding'in büyüme sırrı ise diğerlerinin aksine "çeşitlilik". Kipaş Holding Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Öksüz'ün yorumları şöyle: "10 yıl önce sadece tekstil ve konfeksiyon alanında yatırımlarımız varken 2012'ye geldiğimizde tekstil, çimento, enerji, tarım, ambalaj ve yeni kurulacak kağıt yatırımıyla sektörel çeşitlenmeye gittik. Kipaş, bir sanayi grubu ve böyle kalmaya ve sanayide büyümeye devam edecek. Biz Türkiye'nin sanayiyle büyümesi gerektiğine inanıyoruz."
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

İLGİ NEDEN AZALDI?

Araştırmamızda öne çıkan ikinci grup ise fabrika sayısında ciddi anlamda düşüş yaşayanlar. Koç Holding, Kale Grubu ve Sabancı Holding, fabrika sayısı radikal biçimde azalan gruplar arasında başı çekiyor. Peki bu holdinglerin fabrika sayısı neden azaldı? Aslında hepsini ayrı ayrı analiz etmek gerekiyor. Çünkü her birini etkileyen farklı dinamikler var. Ama 10 yıl önceki listemizin ilk 3'ünde yer alan bu devlerin ortak özelliği, agresif biçimde sadeleşmeleri.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz