Ücrette değişken hesaplar

Patronlar, kâr gibi artk riskleri de paylaşmak istediğinden dolayı “değişken ücret” uygulamasn kullanan şirket sayısı ve sisteme dahil olan çalışan sayısı hızla artyor

1.07.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Ücrette değişken hesaplar

 Değişken ücret uygulamasının oranı satış, pazarlama, iş geliştirme gibi fonksiyonlarda yüzde 30’dan yüzde 60’a kadar çıkabilirken destek fonksiyonlarnda çok daha sınırlı kalabiliyor. ”PwC Türkiye İK Hizmetleri Müdürü Murat Karaka da değişken ücret oranının pozisyon yükseldikçe arttığını doruluyor: “Oranının yüksek olduğu pozisyonlar, daha çok üst düzey yöneticiler. Sabit ücretleri de yüksek olan bu çalışan grubunun değişken ödemeyle aldıkları ücretler, baz örneklerde toplam rakamn yüzde 75’ine kadar çıkabiliyor. Söz konusu tutar nakit ödeme olabildiği gibi ağırlklı olarak şirket hissesi de oluyor.

”SATIŞ VE PAZARLAMADA YAYGIN
Orta ve üst yönetim, her zaman için değişken ücrete tabi pozisyonlar arasnda. Ancak şirketler, artk giderek daha çok çalışan sisteme dahil ediyor. Üst ve orta yöneticilerin dışında değişken ücretin en çok uygulandığı bölümler, satış ve pazarlama olarak öne çıkıyor. Ayrıca müşteriyle birebir ilişki içinde olan, yani şirketin “vitrini” konumundaki bölümler de prim, bonus, jestiyon gibi değişken ücretlendirmeden sıklıkla faydalanıyor. Bunlar arasında müşteri temsilcileri ve callcenter çalışanları sayılabilir. Uzmanların verdiği bilgiye göre hangi sektörden olursa olsun satış ve pazarlama bölümlerindeki çalışanlarda değişken ücretin payı önemli düzeylere çıkıyor. Bazı şirketlerin satış bölümlerinde bu oranlar, yüzde 55 baz ücret, yüzde 45 değişken oluyor. Ortalama da ise satıştaki oranı yüzde 70 baz, yüzde 30 değişken şeklinde. Yönetim uzmanı Saide Kuzeyli, “Şirketler genellikle değişken ücreti periyodik düzende oluşan işlem adetleri, hatasız işlem,satışla sonuçlanan müşteri ziyareti, satılan ürün ya da hizmet sayısı, ürün kârll gibi bir defaya mahsus olmayan başarı göstergelerine dayanarak veriyor” diyor. PwC Türkiye İnsan Kaynakları Hizmetleri Müdürü Murat Karaka ise “Değişken ödemenin en yaygn olduğu çalışma alanları, satış ekipleri, proje yöneticileri gibi şirket sonuçlarna direkt ve güçlü şekilde katkı yapan pozisyonlar. Bu tip pozisyonlarda değişken ücret oranının yükseldiğini görüyoruz” diye konuşuyor.

DEĞİŞKENİN PAYI ARTIYOR
Avrupa’da ve özellikle ABD’de oldukça yaygn olan “performansa dayalı” değişken ücret uygulamas, Türkiye’de daha çok bonus ve prim olarak biliniyor. Üst ve orta yönetici gibi şirketin kaderine yön veren isimlerin yıllık gelirinde değişken ücretin payı, her zaman diğer çalışanlara göre daha yüksek. Hatta bu oran yüzde 50’lere kadar çıkabiliyor. Değişken ücret yurtdışında, özellikle ABD’de de gelirin önemli bir kısmına denk gelebiliyor. CEO düzeyinde bir çalışanın değişken ücreti yılılk gelirinin yüzde75’ine kadar çkabiliyor. Hatta bazı uç örneklerde bu oran 90’lar aşıyor. Orta ve alt kademe de ise yılılk ücret paketinde değişkenin oranı giderek azalıyor. Yönetim uzmanı Saide Kuzeyli de yurtdışında uzun zamandır uygulanan değişken ücretin bazı global şirketlerde çok ciddi oranlara ulaşabildiği doğruluyor:“ Global şirketlerde satış kadrolarında değişken ücretin oranı yüzde 40-50’lerden başlayarak yüzde 70’lere kadar çıkıyor. Ancak Batı’da bu ücretlendirmenin uzun yıllara dayanan ve oturmu bir çalışma kültürünün doğal sonucu olduğu unutulmamalı. ”Ayn durum Avrupa’da da gözleniyor. PwC Türkiye İnsan Kaynaklar Hizmetleri Müdürü Murat Karaka, “Bu oranı Avrupa ve Amerika’da ortalama yüzde 15-20 civarında. Türkiye’de bu orann ortalaması bizim araştrmalarımızda yüzde 14-15 civarnda. Genelde değişken ödeme tutarlar 0,5 maaş, 1maaş, 2 maaş, 4 maaş şeklinde tanmlanyor. Ancak toplam ödemelerin neredeyse yarsını değişken olarak veren şirketler de var.

”YÜKSELEN YENİ TREND
Türkiye’deki uygulamalarda yaygn olarak dönemsel başarıya bağlı verilen primler dikkat çekiyor. Ancak son dönemde hisse senedi alma hakkı gibi farkl seçenekler de görülüyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz