"Yeni tüketici demokrasisi"

Her sektörde müthiş bir "Ürün Yağmuru" söz konusu

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni tüketici demokrasisi

 

 Baskin Robbins, dünyanın en büyük dondurma zinciri. Onu kurulduğu ilk yıllarda rakiplerinden ayıran en önemli özellik, binlerce farklı seçeneğe sahip olmasıydı. Şirket, 1953 yılında piyasaya ilk çıktığı sırada bile 31 farklı ürün çeşidiyle dikkat çekti.Şu anda dondurma devinin piyasada olan ürün sayısı bine ulaşmış  durumda. Baskin Robbins’in ürün bolluğuyla rekabet avantajı yakaladığı günler geride kaldı. Artık hemen hemen her sektörde ürün çeşidinde müthiş bir artış  söz konusu... WalMart’ta ortalama 100 bin ürün müşteri beğenisine sunuluyor. Amazon’da 27 milyon kitap bulmak mümkün . Starbucks ise 87 bin farklı içecek kombinasyonuna sahip. ABD’de 1949 yılında ortalama bir bakkal dükkânında 3 bin 700 ürün bulunurken, şu an ortalama bir süpermarketteki ürün sayısı 45 bine çıkmış durumda. Türkiye’de ise bu rakamın ortalama bir süpermarket için 30 binleri bulduğu biliniyor. Nielsen verileri de Türkiye’deki ürün yağmurunun ulaştığı  noktayı gözler önüne seriyor. Türkiye’de 2005 yılında hızlı tüketim ürünleri sektöründe yer alan 20 kategoride toplam ürün sayısı 12 bin 472 iken 2010 yılında bu rakam, 38 bin 996’ya ulaştı. Tüketiciler şu anda piyasada 17 bin 280 farklı kozmetik ürününe ulaşabiliyor. Market raflarında ise 4 bin 394 bisküvi, 3 bin 564 çikolata, 2 bin 405 yoğurt seçeneği bulmak mümkün. Bu ürün yağmuru ise tüketicinin seçim yapmasını zorlaştırıyor. Şirketler ve üreticiler de bu ürün bolluğu arasından farklı stratejilerle sıyrılmaya çalışıyor.


TÜKETİCİ NASIL ETKİLENİYOR?

Booz&Company’nin yaptığı  bir araştırmaya göre, tüketiciler çok seçeneğe sahip olan raflarda daha fazla vakit harcıyor. Hatta çeşidin bol olduğu raflar dikkatlerini daha fazla çekiyor. Ancak iş satın almaya geldiğinde işler değişiyor. Aynı kategoride daha az sayıda ürün çeşidi bulanan raflardan tüketicilerin satın alma oranı  daha yüksek. Yani tüketici daha fazla ürün çeşidi talep etse de daha az seçenek arasından satın almayı tercih ediyor. Bu durumun bilincinde o lan şirketler, şimdiden önlem almaya başlamış  durumda. Ürün sunmaya devam ediyorlar, ancak ürün sunumunu bir strateji dahilinde ele alıyorlar. En yaygın kullanılan yöntem ise uzmanları  kullanmak...

Araştırmalar, tüketicilerin uzman kişilerin yorum yaptığı ürünler üzerinde daha kolay satın alma kararı aldığını  gösteriyor. Hatta uzman olmayan kişilerin öneride bulunması bile ürünü binlerce seçenek arasından farklılaştırabiliyor. Amazon, Whole Foods ve New York Fairway gibi kullanıcı görüşlerinin yer aldığı internet sitelerinin popüler olmasının en önemli nedenlerinden birisi de bu. Bunun dışınnda ürün çeşidini belirli bir sayıda tutarak satışları artırmak da mümkün. Örneğin P&G, 26 farklı çeşit Head&Shoulders şampuanını 15’e indirerek satışlarını yüzde 10 artırmayı başardı. Aynı şekilde Golden Cat şirketi de en kötü 10 satış teklifinden vazgeçerek satışlarda yüzde 12’lik artış yakaladı. Bu şirketler, tüketici karşısına yine farklı seçeneklerle çıktı. Ancak çeşitlerinde az da olsa eleme yoluna giderek tüketiciyi cezbetmeyi başardılar.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz