Bankacılığın ardından finansın her alanında rota KOBİ’lere kırılıyor. Aslında KOBİ’ler, Türkiye’de faaliyet gösteren şirketlerin yüzde 99’unu oluşturuyor. Türkiye İstatistik Kurumu’nun “Küçük ve Orta Büyüklükteki Girişim İstatistikleri”ne göre en güncel bilgilerle KOBİ’ler ekonomide toplam ciroda yüzde 63’lük aslan payını elinde tutuyor. 2013 yılında toplam ithalatın yüzde 40’ını ve ihracatın yüzde 60’ını KOBİ’ler gerçekleştirdi. İşte tüm bu veriler, her alanda KOBİ’lerin neden öncelikli segment olarak öne çıktığını net olarak ortaya koyuyor. Sigortacılıktan faktoringe kadar finansın her alanında lider şirketlerin yöneticileri, KOBİ’lerin 5 yıllık vadede ağırlıklarını artıracağı konusunda hemfikir. KOBİ’lerin, 5 yıllık vadede en az yüzde 10’larla büyümesi planlanıyor. SİGORTADA AĞIRLIK YÜZDE 30
“Türkiye’nin 2014 itibarıyla iç tüketime dayalı büyüme
modelinden dış satışa odaklı modele doğru yaptığı
geçiş ve KOBİ’lere verilen desteklerin minimum 2-3
yıl süreceği öngörüsü, KOBİ’leri sektörümüzün odak
alanlarından biri haline getirdi.”
Bu sözlerin sahibi Aksigorta Genel Müdürü Uğur
Gülen’e göre Türkiye’de yaklaşık 4 milyona yaklaşan
KOBİ’nin 1,5 milyonunun yangın sigorta poliçesi var.
Yani KOBİ tarafında sigortacılık penetrasyonu yüzde 35-
40 arasında. Groupama Genel Müdürü Ramazan Ülger
de aynı fikirde. KOBİ segmentinde penetrasyonun yüzde
40’ın altında kaldığını söylüyor.
KOBİ’ler elementer sigortacılıkta yangın, sektörlere
özel paketler ve nakliyat sigortaları gibi ürünlere yoğun
talep gösteriyor. Uğur Gülen, kasko ve trafik sigortaları
da dahil KOBİ’lerin hayat dışı prim üretimi içindeki
payının yüzde 25-30 oranında olduğunu tahmin ediyor. Aynı şekilde sigortalı şirketlerin büyüklüklerine dair tam veriler olmasa da sigorta şirketlerinin yöneticileri, KOBİ’lerin toplam sigortalı sayısında payının yüzde 20- 25 arasında olduğu tahmininde bulunuyor. Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan, beş yıl içinde KOBİ’lerde sigortalanma oranlarının hızla artacağını öngörüyor. “5 yıl sonra KOBİ’lerin prim üretim paylarında bugüne oranla yüzde 15-20 aralığında artış bekliyorum. Özellikle yangın ve sorumluluk branşında sigortalılık artacak” diyor. Uğur Gülen de KOBİ’lerin prim üretiminde payının yüzde 30-35 bandına çıkacağını öngörüyor. ODAKLARINA ALIYORLAR Sigorta şirketleri, bu öngörülerden hareket ederek büyüme planlarını KOBİ’ler üzerine kuruyor. Aksigorta’da prim üretiminin yüzde 20-25’ini KOBİ’ler gerçekleştiriyor ve Gülen 5 yıl içinde bu payı yüzde 5-10 artırmayı hedeflediklerini belirtiyor. Generali Sigorta Genel Müdürü Mine Ayhan da “Prim üretimimizde KOBİ’lerin payı yüzde 20. 5 yıl sonra bu payın yüzde 30-35 aralığında seyredeceğini öngörüyoruz. Bunun için de mevcut ürünlerimizi KOBİ ihtiyaçlarına göre revize ediyoruz, yeni ürünler çıkarıyoruz” diye konuşuyor. Bu noktada Ramazan Ülger, biraz daha kötümser bir tablo çizerek, Türkiye’nin büyüme hızındaki yavaşlama nedeniyle orta vadede prim üretiminin dağılımında bir değişiklik beklemediğini belirtiyor. Ancak Groupama, 2016 büyüme stratejisinde KOBİ’lerin payını artırmayı önemli bir adım olarak görüyor. Ülgen, “KOBİ’lere özel ürünlerimizi ihtiyaçları göz önünde tutarak tekrar revize edeceğiz. Risk yönetim kadromuzla ziyaretler yaptığımız KOBİ’lere risklerini daha iyi yönetebilmeleri için teknik danışmanlık vereceğiz” şeklinde konuşuyor. ~BES’İN UMUDU KOBİ’LERDE
12’nci yılını tamamlayan bireysel emeklilik sisteminde
yapılan tüm çalışmalara rağmen hala fon üretimi ve katılımcı
sayısında ağırlık, bireysel katılımlardan geliyor.
Peppers&Rogers Türkiye Finansal Servisler Direktörü
İsmail Dağgeçen, bugün KOBİ’lerin fon üretimindeki
paylarının yüzde 3 ila 5 arasında olduğunu tahmin ediyor.
Dağgeçen, bu oranın içine KOBİ sahiplerinin yaptırdığı
bireysel sözleşmelerin katılmadığını da özellikle
vurguluyor.
Anadolu Emeklilik Genel Müdürü Uğur Erkan da,
“Halihazırda KOBİ’lerin çalışanları adına katkı payı
ödediği kurumsal katılımın son derece düşük olduğunu
söyleyebiliriz. Ancak işverenin çalışanları adına
organizatör sıfatıyla oluşturduğu gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmeleri, sistemde toplam katkı payında
yüzde 22 pay alıyor. Burada KOBİ’lerin ciddi bir ağırlık
teşkil ettiğini gözlemliyoruz” diyor.
Uğur Erkan, KOBİ’lerde esas ivmenin, otomatik
katılımın yürürlüğe alınmasıyla gerçekleşmesini bekliyor.
İsmail Dağgeçen, ilerleyen dönemde daha yüksek kârlılık getirmesi nedeniyle kurumsal
taraftaki sözleşmelerin şirketlerin geleceği
için çok daha kritik olduğunu
açıklıyor. Dağgeçen’e göre 5 yıl sonra
KOBİ’lerin fon toplamında payı yüzde
25’e kadar çıkacak.
Anadolu Emeklilik Genel Müdürü
Uğur Erkan, bu konudaki şirket planlarını
şöyle aktarıyor: “Şirketimiz KOBİ’lerin
ağırlıklı olduğu, gruba bağlı bireysel
emeklilik sözleşmelerinde yüzde
20 pazar payıyla lider. Rekabetçi kesinti
yapısına sahip grup emeklilik ürünlerinin,
başta bankasürans olmak üzere etkin dağıtım
kanallarıyla KOBİ’lere pazarlamasını yapıyoruz.”
EN YÜKSEK HACİM LEASİNGTE
Finans alanları içinde KOBİ’lerin en yüksek güce sahip
olduğu alan leasing. Öyle ki Finansal Kurumlar Birliği,
leasing alacaklarının yüzde 50’sinin KOBİ işlemlerinden
oluştuğunu belirtiyor. Deniz Leasing Genel Müdürü
Kahraman Günaydın, 2012 sonunda yüzde 1 KDV
avantajının getirilmesiyle sektörde KOBİ segmentinin
öneminin her geçen gün arttığına değiniyor. Şeker Leasing
Genel Müdürü Cenk Erten’e göre küçük ve orta
işletmelerin sektör müşteri adedinde payı ise yüzde 70-
75 civarında bulunuyor.
Sektörde 5 yıllık vadede KOBİ’lerin gücünün daha
da artacağı tahminleri yapılıyor. Erten, bu segmentin
işlem hacmindeki paylarının yüzde 55-60’a ulaşacağını
öngörüyor. Finansal Kurumlar Birliği de hem işlem
hacminde hem müşteri sayısında KOBİ’lerin bugünkü
oranlarının yüzde 10 yükseleceğini belirtiyor. Bu trendde
Garanti Leasing Genel Müdürü Ünal Gökmen’e göre
özellikle inşaat, talaşlı imalat, tekstil, plastik ekipmanları ve metal işleme ürünlerinde hareket görülecek. Cenk Erten, henüz büyük firmalar tarafından gerçekleştirilen sat-geri kirala işlemlerinin KOBİ’lere de yayılacağını düşünüyor. Leasing şirketlerinin rakamları da KOBİ’lerin bu gücünü doğruluyor. Şeker Leasing’te KOBİ’ler müşteri sayısında yüzde 85, risk içinde yüzde 65 paya sahip. Kahraman Günaydın şirketi Deniz Leasing için KOBİ stratejilerini şöyle aktarıyor: “İşlem hacmimizin yüzde 50’si KOBİ segmentinden geliyor. Satıcı bazlı kampanyalar ve özel finansal çözümlerle belirli bir alana konsantre olmadan KOBİ’lerle büyüme trendimizi sürdüreceğiz.” Garanti Leasing’in KOBİ odaklı büyümesini ise Gökmen şöyle aktarıyor: “Müşteri sayısında sektörden ayrışarak yüzde 85-90 KOBİ ağırlığına çıkıyoruz. 5 yıllık süreçte bu payı korumayı istiyoruz.”~ALTERNATİF KAYNAK FAKTORİNGTE
En önemli ihtiyacı en hızlı ve ucuz şekilde likiditeye
ulaşmak olan KOBİ’ler için faktoring, önemli bir kaynak
alternatifi. Zaten faktoringte müşteri sayısının yüzde 90’a
yakın bir oranla KOBİ’lerden oluşması da bunun net göstergesi.
TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar,
KOBİ’lerin müşteri sayısında en az yüzde 80 pay aldığını,
ancak büyük firmaların yüksek hacimli işlemleri nedeniyle
KOBİ segmentinin sektör hacminde yüzde 20 payı
oluşturduğunu söylüyor.
DenizFaktoring Genel Müdürü Alper Tunga Emecan,
sektör işlem hacminde bu payın 5 yılda yüzde 40’lara
yaklaşabileceğini öngörüyor. Baydar’ın da öngörüsü bu
yönde. Garanti Factoring Genel Müdürü Hulki Kara,
önümüzdeki 5 yıllık süreçte de asıl ivmenin yurtiçi işlemlerde
olacağına inanıyor. Kara, “KOBİ’lerin alacaklarının
vadesinde ödenmeme riskine karşı garanti ihtiyacına
olan artışa paralel gayr-ı kabulü rücu işlemlerin payının
artacağını düşünüyorum. Tedarikçi finansmanı anlayışı
da giderek piyasalarda yerleşecek” diyor.
Şirketler de bu tahminler üzerinden iddialı
büyüme planları kuruyor. DenizFaktoring Genel
Müdürü Alper Tunga Emecan, KOBİ müşterilerinin
şirket cirosunda payının yüzde 30 olduğunu
açıklıyor. “Müşteri sayısında KOBİ payı ise yüzde
90’ın üzerinde. Hedefimiz KOBİ’lerden gelen
ciro oranımızı yüzde 50’ye taşımak” diyor. Garanti
Factoring’te riski olan müşteri sayında KOBİ’lerin
payı yüzde 93, ancak bu müşterilerin hacimleri
toplamdan yüzde 15-20 aralığında pay alabiliyor.
Genel Müdür Hulki Kara, “Burada hedefimiz yüzde
25-30 bandına ulaşmak. Öncelikli olarak KOBİ’lere
özel geliştirdiğimiz hızlı finansman çözümleri bu
noktada yardımcı olacak” diye konuşuyor.
"TÜKETİCİ FİNANSMAN ŞİRKETLERİ KOBİ'LERE DE ÇALIŞIYOR"
HACMİN YÜZDE 55’İ TİCARİ Finansman şirketleri, bilinenin aksine sadece tüketicilerin değil, şirketlerin ve çoğunlukla KOBİ’lerin yatırım malı niteliğindeki kamyon, otobüs, iş makinesi ve hafif ticari araçlarının alımını finanse ediyor. 2015 Haziran ayı itibarıyla sektörde yeni açılan kredilerin yüzde 55,2’si şirketlere açılan kredilerden oluşuyor. Bu rakamın da yüzde 80’i KOBİ’lere kullandırılan bu nitelikteki kredilerden geliyor. Müşteri sayısı açısından bakıldığında da yaklaşık 600 bin müşterimizin 200 bini ticari nitelikli. Bu ticari müşterilerin yüzde 80’ni KOBİ’ler oluşturuyor. ARTIŞ TRENDİNDE İşlem hacminde ticari kredilerin oranı, artış trendinde. Bu da bize önümüzdeki dönemlerde finansman şirketlerinin KOBİ’lerin finansmanında önemli bir yer almaya başlayacağını gösteriyor. Finansman şirketleri KOBİ’lerin finansmanında alternatif ve tamamlayıcı bir unsur olarak giderek artan oranda yer almaya devam edecek. KOBİ’lerin ticari taşıt alımları dışında, üretime yönelik ara mallarının ve stoklarının finansmanı da bizim için yeni alanlar olarak karşımıza çıkıyor. Finansman şirketleri bu alanlarda yeni ürünler sunmaya başladı. Henüz istenilen hacme ulaşılamadı ama ekonomik canlılığın artması halinde bu yeni ürünler de yaygın şekilde KOBİ’lerin kullanımına sunulacak.~"BİREYSELDEN SONRA EN HIZLI BÜYÜYECEK SEGMENT"
BÜYÜMEYİ AÇIKLAR
Çalışanlarının geleceklerini
güvence altına almalarına destek
olmayı tercih eden işletmelere
sunulan emeklilik planlarının,
bireysel katılımcılara sunulan
planlardan daha cazip koşullara
sahip olması, işletmeleri ve özellikle
KOBİ’leri BES’e yönelten önemli bir
sebep. Bu nedenle de KOBİ’leri BES
sektörü için önemli ve büyümeye
açık bir segment olarak görüyoruz.
KOBİ’lerin ekonomiden ne kadar
büyük pay aldığını düşünürsek
BES’te bireysel satışlardan sonra
en fazla satış yapılabilecek alan
olarak ön plana çıkıyorlar.
KATILIMCILARIMIZIN YÜZDE 19’U
Katılım Emeklilik olarak grup BES planlarını
çok önemsiyoruz. Ciddi bir kurumsal
müşteri tabanımız var. Bizim satışlarımızda
KOBİ’lerin yaklaşık yüzde 18-19’u
oluşturduğunu görüyoruz. Önümüzdeki
5 yıl içinde sektörde penetrasyonun 2-3
katına çıkacağı öngörülüyor. Ancak
bu artışın gözlenebilmesi için ekonomik
büyümede istikrar ve yıllık gelirlerde buna
paralel bir artış gözlenmesi şart. İleride
KOBİ segmentinde hızlı büyüyebilmek
için banka satış kanallarındaki KOBİ –OBİ
müşteri temsilcilerinin BES satış hedefi
alması, ürünün satışı için vakit ayırmasıyla
çok hızlı bir ilerleme kaydedilebileceğini
düşünüyoruz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?