Hedef 5 yılda 3 milyon kobi

Türkiye'de bankalar Kobi'leri 2001 krizinden sonra keşfetti.

1.07.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Hedef 5 yılda 3 milyon kobi
Avrupalı bankalar, KOBİ’leri 80’li yıllarda keşfetti. Türkiye’de ise KOBİ bankacılığının gelişimi 2001 krizinden sonra oldu. Geçmişte, kredi riskinin iyi ölçülemeyeceği ve çok sayıda müşteriye hizmet vermenin pahalı bir operasyon olacağı endişesi ile küçük ve orta ölçekli işletmelerden uzak duran bankalar, krizin ardından bu alana yatırımlarını artırdı. KOBİ’lerin bankacılık sisteminden aldığı pay hızla yükseldi.
Bugün pek çok bankada, kredi portföyünün yaklaşık üçte biri KOBİ’lere kullandırılan kredilerden oluşuyor. Sektör genelinde de son 3 yılda, KOBİ’lerin toplam kredilerden aldığı payın yüzde 8’den yüzde 25’e yükseldiği görülüyor.  2010’un ilk 4 ayında KOBİ kredileri yaklaşık 93 milyar TL’lik hacme ulaşmış durumda. Bankaların kredili KOBİ müşteri sayısı ise 1 milyon 300 bin adete yaklaşıyor. KOBİ’ler hiç şüphesiz son yıllarda bankalar için gözde segmentlerin başında geliyor. Planlar, bu tablonun önümüzdeki 5 yılda da değişmeyeceğine işaret ediyor. Öyle ki her banka bu alanda büyüme hedefinde. Geçtiğimiz 5 yılda, yıllık ortalama yüzde 10 düzeyinde olan büyümenin, önümüzdeki dönemde yüzde 15’i yakalayacağı düşünülüyor.  Krizin etkisiyle düşen performanslar çoktan geri kazanıldı. Gelecek 5 yılda KOBİ’lerin kullandığı kredilerin, toplam banka kredilerinin yarısına ulaşması bekleniyor. Hedefte ise 3 milyon KOBİ’yi banka müşterisi yapmak var.
Capital’de bu ay, bankaların çok önem verdiği ve yeni dönemde kesintisiz büyüme hedefledikleri KOBİ bankacılığını mercek altına aldık. Bu alanda iddialı bankaların, sorumlu genel müdür yardımcıları ile bir araya gelip yeni dönemi konuştuk.

RAKAMLAR NE GÖSTERİYOR?

BDDK verilerine göre KOBİ kredileri, 2006 yılından bugüne yüzde 55’lik büyüme kaydetti. 2006 yılında 59 milyar 614 milyon TL olan kredi hacmi, 2010 Nisan ayı itibarıyla 92 milyar 614 milyon TL’ye ulaştı. KOBİ bankacılığı en büyük çıkışı 2006-2007 döneminde gösterdi. Bu dönemde KOBİ’lere kullandırılan kredilerin hacmi yüzde 30’a yakın büyüdü. 2007-2008 dönemindeki büyüme, yüzde 10,5 düzeyinde oldu.
2008’in ikinci yarısında başlayan krizin etkisiyle 2008-2009 döneminde sektör, yüzde 1,5 oranında daraldı. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Ferda Besli, güncel rakamları şöyle özetliyor: “2010 yılının ilk dört ayında sektörde KOBİ’lere kullandırılan kredi bakiyesi, 2009 yılı sonuna göre yüzde 11 artarak 92,6 milyar TL’ye ulaştı.”
Bankaların KOBİ niteliğindeki kredili müşteri sayısı, Nisan 2010 itibarıyla 1 milyon 238 bin adete ulaşmış durumda. Besli, ocak-nisan döneminde sektörün 9 binden fazla yeni müşteri kazandığına işaret ediyor ve şu rakamları paylaşıyor: “Bankaların kredili müşterisi KOBİ’ler içinde en büyük grubu mikro işletmeler oluşturuyor. Bugün bu segmentteki müşteri sayısı 1 milyon düzeyinde. Kredili küçük işletmelerin sayısı 166 bin 500, orta büyüklükteki kredili işletmelerin sayısı da 71 bin düzeyine ulaşmış durumda. Kriz koşullarının yoğun hissedildiği 2009’da, bankaların kredili KOBİ müşteri sayısı 72 binden fazla azalarak 1 milyon 229 bine gerilemişti.”

TEK ÜRÜN KREDİ DEĞİL

Bugün büyük ölçekli firmaların kullandığı neredeyse tüm bankacılık ürünleri, KOBİ’lere de sunuluyor. DenizBank Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Sun, “Bunlar içinde yatırım, işletme, ithalat ve ihracat kredileri, sigortacılık ürünleri ve hatta bireysel emeklilik ürünleri yer alıyor” diyor.~
Krediler bugün en çok gündemde olan ürünler olsa da KOBİ’ler en çok, günlük para akışlarını yönettikleri çek karnesi, POS, kredi kartı gibi ürünleri ve bankaların sunduğu havale, EFT ve çek/senet tahsilatı hizmetlerini kullanıyor. Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, son dönemde KOBİ’ler arasında internet şubesinin kullanımının da hızla yaygınlaştığına dikkat çekiyor. “Para akışlarını kontrol etmek için interneti kullanan KOBİ müşterilerimizin sayısı hızla artıyor” diyor. Kredi ürünleri arasında ise en çok kısa vadeli işletme kredileri talep görüyor. Eurobank Tekfen Genel Müdür Yardımcısı Şebnem Dönbekçi, taksitli ticari krediler ile kredi garanti fonu kapsamındaki kredilerin de çok revaçta olduğuna işaret ediyor. KOBİ'lerin alternatif finansman kulanım olanaklarını artırmak için bankaların bu kesime yönelik çıkardığı ürünler her geçen gün çeşitleniyor. Örneğin son dönemde ticari kredi kartları alanında gözle görülür bir rekabet var. Ancak yeni dönemde üründen çok hizmetin öne çıkacağı düşünülüyor. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Ferda Besli, şöyle diyor:
“Türkiye gelişmekte olan bir ülke olduğundan, gerek işletme sermayesi gerek yeni yatırımlar nedeniyle kredi ürünü yakın gelecekte de bankaların gündeminde olacak. Ancak uzun vadede farklılık, müşterilere sunulan hizmetlerle yaratılacak. Bankalar, bir finans kuruluşundan çok bir iş ortağı olarak konumlanacak.”

HACİM BÜYÜYECEK

Türkiye’de ticari işletmelerin yüzde 95’lik bölümünün KOBİ niteliğinde olduğu, üretimin yüzde 65’inin, istihdamın da yüzde 70’inin KOBİ’ler tarafından sağlandığı düşünüldüğünde, KOBİ bankac��lığı tarafında alınacak daha çok yol olduğu açık.
Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Orhan Karakaş bu alanda ilk 4 aydaki performansın sektördeki genel performansın yüzde 50’nin üzerinde olduğuna dikkat çekiyor, “Böyle devam ederse KOBİ kredilerinin payı, 2010 yılı bilançolarında daha da artacak” diyor. Kredi kullanan KOBİ sayısının da artmaya devam edeceği öngörülüyor. Henüz krediye ulaşamayan azımsanamayacak miktarda KOBİ olduğuna dikkat çeken Karakaş, “Türkiye’de yaklaşık 4 milyon KOBİ’nin yarısı henüz kredi kullanmıyor. Bu sayı kademeli olarak finans kaynaklarıyla buluşacak” diye konuşuyor.  Orhan Karakaş yeni dönem beklentisini şöyle özetliyor: “Geçtiğimiz 3-4 yılda KOBİ’lere kullandırılan kredilerdeki gelişim dikkate alındığında, önümüzdeki yıllarda bankaların, bugüne kadar krediye ulaşılamamış yaklaşık 1,5 milyon KOBİ’ye finansman desteği sağlaması ve KOBİ’lerin, bankaların kullandırdıkları toplam kredilerden aldıkları payın yüzde 40 seviyelerine çıkması beklenebilir.”
Halkbank’ta KOBİ bankacılığının yönetimi Dr. Şahap Kavcıoğlu’na emanet. Kavcıoğlu, AB ülkelerinde KOBİ’lerin, banka kredilerinden yüzde 50’ye varan oranlarda yararlanabildiklerine dikkat çekiyor ve ekliyor:
“Özellikle AB’ye uyum sürecinde KOBİ’lere, yeni koşullar altında rekabet edebilmeleri için finansman açısından destek olunması gerekiyor. Bu da bankalar için hem nispeten bakir hem kârlı bir alanda çalışma imkanı sağlıyor.”

REKABETİN YÖNÜ

KOBİ’ler Türkiye ekonomisinin geleceği için büyük potansiyel taşıyor. Bankalar için de öyle. Dolayısıyla her banka yeni dönemde bu alanda daha fazla müşteriye ulaşmak, daha çok hacim yaratabilmek için ciddi bir çalışma içerisinde. Bu durum rekabete de yansıyor.
Kamu bankaları da dahil tüm bankalar, başta krediler olmak üzere KOBİ’lere yönelik ürün ve hizmetler tarafında kıyasıya rekabet ediyor.~
 Akbank Genel Müdür Yardımcısı Ferda Besli, en büyük sıkıntının “aynılık” olduğunu söylüyor ve şu değerlendirmeyi yapıyor: “Ürün ve hizmetlerin, fiyatlamaların giderek birbirine yaklaştığı, kalitenin ortak standart haline geldiği yoğun bir rekabet ortamında yaşıyoruz. Gelecek dönemde de bu rekabet ortamı artarak devam edecek. Bankalar müşteri nezdinde farklılaşmak için sağlam ve gelişmiş iyi ilişkiler oluşturmaya önem verecek.” KOBİ’lerin gelişimine katkıda bulunmak amacıyla son yıllarda kamu desteği de yaygınlaşıyor. Bu çerçevede, özellikle KOSGEB’in desteklediği programlar öne çıkıyor. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nafiz Karadere, kamu ve özel bankalar arasında, bu programlara aracılık etmek konusunda ciddi bir rekabet olduğunu söylüyor. Rekabetin yakın gelecekte e-devlet ve e-ticaret uygulamaları tarafına da kayacağına dikkat çeken yönetici, şöyle devam ediyor: “KOBİ’ler yeni dönemde, mevcut durumda sınırlı sermaye desteğiyle fonksiyon gören garanti mekanizmalarından da daha fazla pay almak isteyecek. Bu desteği sağlayacak aracı banka seçimlerinin de rekabet yaratacağını düşünüyorum.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz