Arkadaşından Jobs'ın sırları

Grignon’un anlatımıyla “İyi bir insan değildi ama olağanüstü yetenekliydi”dediği Jobs’ı efsane yapan özellikler…

6.09.2017 14:31:000
Paylaş Tweet Paylaş
Arkadaşından Jobs'ın sırları


MUSK VE NADELLA İLHAM VERİCİ LİDERLER

BENZER GARİPLİK 
Elon Musk, hem teknoloji açısından hem de ilham vericilik açısından çok iyi. Onda da Jobs’da olan bazı garip psikolojik özellikler var. Birçok insan Musk’ı da iyi bir insan olarak tanımlamıyor ama tek başına elektrikli arabaları kitlelere ulaştırdı. Uzay gemileri var, birçok ilham verici ürüne sahip. Motivasyonları çok yüksek takımları var ama o da onları sonuna kadar zorluyor. Yani Musk ve Jobs arasında çok benzerlik var.
DEĞİŞİMCİ LİDER Belki Microsoft’taki Satya Nadella da sayılabilir. O kadar ilham verici mi bilmiyorum ama o da değişimci bir lider oldu. Microsoft’un havalı bir şirket olarak anılabileceğini veya herhangi ilginç bir ürün üreteceğini hiç düşünmezdim. Ama şu anda Microsoft’un bazı alanlarda Apple’ın önünde olduğunu düşünüyorum. Örneğin Hololens daha kitlelere pazarlamak için uygun değil ama fazlasıyla riskli ve cesur bir ürün.
YENİLİKÇİ KÜLTÜR Yeni Surface modelleri de aslında müthiş, bence Apple’ın Macbook’undan iyi. Hayatı boyunca Apple ürünleri kullanan biri olarak Surface’a geçmeyi düşünüyorum. Ne garip değil mi bu ama bunun başarısının çoğu Satya’ya ait, Microsoft’un kültürünü değiştirdi ve çok daha yenilikçi hale getirdi. Elon Musk’ın uzay gemileri ve elektrikli arabaları kadar havalı değiller ama takip edilmesi gereken bir şirket haline geldiler.
PICHAI FARKI Google’daki Sundar Pichai de bir diğer önemli lider. Google’ın biraz odağını kaybettiğini hissediyorum. Bir sürü ürünleri var ama özünde Google hala bir reklam motoru, iş modelleri hala reklam. Facebook da aynı, bir milyar kullanıcıları var, yapay gerçeklikle alakalı ilginç şeyler yapıyorlar, ama işin sonunda onlar da bir reklam şirketi. Kısaca bir numaralı lider Elon Musk, arkasından da Satya Nadella geliyor.



10 YIL SONRAKİ "BÜYÜK ŞEY" ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK

KORKUTUCU ZEKÂ
Bir sonraki “büyük şey” 5 yıl sonra sanal ve artırılmış gerçeklik olacak. 10 yıl sonra ise şu anda telefonların olduğu kadar yaygın olacak, bu derece benimsenecek. Ufuktan görünen şu ki, yapay zekâ o kadar gelişti ki neredeyse korkutucu hale geldi. 10 yıl sonra insan zekâsından ayıramayacağımız kadar gelişmiş yapay zekâ olacak. Bir teknoloji insanı olarak bunu hem korkutucu hem de heyecan verici buluyorum.
EKONOMİNİN YÖNÜ Yapay zekânın ekonomiye derinden bir negatif etkisi olacak, çünkü işleri insanların yerine yapar hale gelecek. Bunu yaratan bizlerin dikkatli olması gerekiyor, çünkü yapay zekâ yüzünden bir anda milyonlarca insanın işsiz kalması kabul edilebilir bir şey değil. Pozitif olarak da daha önce görmediğimiz kadar büyük ölçekler göreceğiz.. İŞSİZLİK TEHDİDİ Kurumsal açıdan verimlilik seviyeleri inanılmaz artacak. Mesela eskiden 25 bin kişiyle işlettiğiniz bir müşteri hizmetleri merkezini artık hiç insan kullanmadan sadece yapay zekâya sahip makinelerle daha iyi işletebilir olacaksınız. Bu şirketler için çok iyi. Kişisel açıdan ise 25 bin kişiyi işsiz bırakmış olacaksınız. İşler her iki yöne de gidebilir.



STEVE JOBS'DAN NELER ÖĞRENDİM?

BAŞARISIZLIK DERSİ 
Steve bana nasıl başarısız olunacağını öğretti. Herkes sadece ürünün son halini görür, insanların görmediği o ürünü yaratırken yapılan denemeler ve değişikliklerdir. O esnada birçok başarısızlık yaşanır. Kimse bundan bahsetmez, “Bu ürünü de amma uzun zamanda geliştirdik” demez. Steve’in temel yeteneği neyin mümkün olduğunu, belki biraz daha ötesini anlayıp gelecekte neyin son teknoloji olacağını tahmin etmekti.
İSABETLİ TAHMİN Bunun için insanların o zaman nasıl bir kafa yapısına sahip olacağını tahmin edebilmeniz gerekir. Steve bunu devamlı doğru tahmin edebiliyordu. Bu bir bilim olduğu kadar sanat da… Bilim tarafı doğru insanları dinlemek, tedarikçilerden ne tür parçaların piyasaya sürülmek üzere olduğunu öğrenmek. Müşterinizin iki yıl sonraki kafa yapısını, rekabetin nasıl olacağını, ürününüzü neden satın alabileceklerini bilebilmek de sanat kısmı ve bu da sonsuz değerli bir ders.
DOĞRU SORULAR Bunu onu çalışırken izleyerek, sorduğu soruları takip ederek öğrendim. Attığı fırçaları da isterseniz iyi bir amaçla kullanabilirsiniz. Etrafta herkes gülüyor ve “İşler iyi” diyorsa demeniz gereken şey “Saçmalamayın, bu imkânsız” olmalı. Teknoloji işinde yöneticilerinizi bir masa etrafına toplayıp her birine “Donanım nasıl, yazılım nasıl gidiyor” gibi sorular sormak çok yaygındır. Herkesin her şey iyi dediği ve sonunda da Steve’in “Hayır, hiçbir şey iyi değil” dediği birçok toplantı hatırlıyorum.
YARATICI ÇATIŞMA “Milyonlarca ürünü piyasaya sürmek zorunda olan milyar dolarlık bir şirkette işler hiçbir zaman yolunda olamaz. Bana yalan söylemeyin” derdi. Bunu kısmen insanlar arasındaki sorunları ortaya çıkarıp öğrenebilmek için yapardı. Böylece bu insanlarla bire bir ilgilenebilirdi. İnsanlar herkesin içinde Steve tarafından bağırılmak, küfredilmek istemediği için böyle yapardı. Sorunlarla hemen o anda ilgilenmek isterdi. Bir miktar çatışma iyidir ancak böyle en iyi ürünleri yaratırsınız.



ANDY GRIGNON'UN GÖZÜNDEN 10 MADDEDE STEVE...


Jobs’un başarısı, detaya ve kullanıcı tecrübesine özen göstermekle başladı.
Ürünlere müşterilerin istediği özellikleri eklemekte çok başarılıydı.
Apple, Job sayesinde sadece kullanımı değil tüm tecrübeyi basitleştirdi.
Ürünlerin özelliklerine bir pazarlama mesajı ekledi.
En büyük başarısı, bu iyi fikirleri bir ürün haline getirme becerisiydi.
Pazarlamayı bilirdi ve pazarın ihtiyacı olan ürünü herkesten iyi tahmin ederdi.
Hiçbir zaman onunla beraber çalışmazdınız, onun için çalışırdınız.
Sınırları zorlamaktan çekinmez, her zaman en iyisini isterdi.
Herkesi dinlemezdi. Ancak doğru insanlardan iyi fikirler dinlemeyi bilirdi.
Bire birde iyi bir motivasyon sağlayıcı değildi. İlham verdiği insanları çalıştırmakta bir numaraydı.



İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz