Camın Apple'ı olmak istiyoruz

Prof. Dr. Ahmet Kırman ile küresel bir devi yönetmeyi ve Şişecam’ın hedeflerini konuştuk.

1.01.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Camın Apple'ı olmak istiyoruz

Daha dar bir tanım içinde söylersek, bütün dünyayı pazarınız olarak görebiliyor ve bunun gereklerini yapabiliyorsanız, o zaman küresel bir oyuncu olmuşsunuz demektir. Bu çok dilli, çok kültürlü bir organizasyon olmak anlamına geliyor. Yani “küresel bir oyunu” icra edecek, gerçekleştirecek şirketin oyuncuları, yani insan kaynağı böyle bir ideale göre biçimlenmiş olmalı. Bütün bunlar, aslında büyük bir değişim olmadan şirketlerin küreselleşemeyeceğinin, küresel bir oyuncu olamayacağının kanıtı. Değişim dediğimiz şey, liderin yöneleceği en zor ama en önemli yönetim unsuru bence. Küresel bir şirket, aslında sürekli değişen şirkettir. Böyle bir alana oynayan şirketin gündemi tekdüze değildir.

Capital: Peki küresel olmanın avantajları ve dezavantajları neler?
- Yerellikten küreselliğe geçişin yarattığı en önemli avantaj, büyüme ve büyük olmanın getirdiği güce sahip olmak. Bu güçten anladığımız, sektöründe trendleri izleyen değil, belirleyen bir şirket olabilmek. Tek örnek değil ama çok popüler olduğu için Apple’ın i-Phone’unu hatırlatmak isterim. Biz de camın Apple’ı olmak istiyoruz. Böylelikle müşteriye halen talep ettiği değil, gelecekte onun daha konforlu yaşamasını mümkün kılacak ürünleri sunabileceğiz. Küresel şirketler, tek bir coğrafyaya bağlı kalmanın tehdidinden de kurtulur, riskleri dağıtmış olurlar. Bunun da şirketin hayatta kalma şansını artırdığını düşünüyoruz. Dezavantajlarına gelince. Doğal olarak böy-lesi bir organizasyonu yönetmek çok daha zordur. Büyüklüğün bir gereği olarak çevik ve esnek davranmak zorundayız. Yerel olanla küresel şirket arasındaki en önemli fark, şirketin niteliğindedir. Entelektüel açıdan zayıf bir şirketin sadece satın almalarla devasa ölçeklere ulaşması devamlılığının garantisini oluşturmuyor. Biz de gerçek bir küreselleşme için entelektüel sermayemizi her açıdan kuvvetlendirmeyi stratejik yönlenmemizin en önemli unsuru olarak görüyoruz.

Capital: “Dünyanın ilk 3”ü hedefine nasıl ulaşacaksınız?
- Tek kelimeyle değişerek. Şişecam uzun bir zamandır aslında böyle bir değişimin gereklerini yerine getiriyor. İzlediğimiz ana ilke, ekonomik bir değer yaratmak şartıyla dünyanın her noktasında işimizi yapmak. Bir yandan bu iddiayı yaşama geçirirken, bir yandan da değişmeye devam edeceğiz. “İlk 3” hedefi uzun vadeli bir hedef. Bizim açımızdan hemen yapılabilecek bir plan değil.

Capital: Ne kadar uzun vadeli bir plan? Örneğin 2023 mü, sonrası mı?
- Camda dünyanın ilk 3 üreticisinden biri olma hedefine 2023’ten önce, 2018-2020 döneminde ulaşmayı umuyoruz. Tabii bunlar beklenti. Ve bu beklentiler de ekonomi ve taleple çok yakından alakalı. Bu hedefe ulaşmak için istikrarlı olarak her yıl ortalama yüzde 10 civarında büyüme gerçekleştirmemiz gerekiyor. 2020 döneminde 10 milyar dolarlık cirolara çıkmak gibi bir arzumuz var. Ama tabii ekonomi böyle giderse biraz sıkıntılı olur yine de arzumuz bu yönde.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz