Daha dar bir tanım içinde söylersek, bütün dünyayı pazarınız olarak
görebiliyor ve bunun gereklerini yapabiliyorsanız, o zaman küresel bir
oyuncu olmuşsunuz demektir. Bu çok dilli, çok kültürlü bir organizasyon
olmak anlamına geliyor. Yani “küresel bir oyunu” icra edecek,
gerçekleştirecek şirketin oyuncuları, yani insan kaynağı böyle bir
ideale göre biçimlenmiş olmalı. Bütün bunlar, aslında büyük bir değişim
olmadan şirketlerin küreselleşemeyeceğinin, küresel bir oyuncu
olamayacağının kanıtı. Değişim dediğimiz şey, liderin yöneleceği en zor
ama en önemli yönetim unsuru bence. Küresel bir şirket, aslında sürekli
değişen şirkettir. Böyle bir alana oynayan şirketin gündemi tekdüze
değildir.
Capital: Peki küresel olmanın avantajları ve dezavantajları neler?
- Yerellikten küreselliğe geçişin yarattığı en önemli avantaj, büyüme ve
büyük olmanın getirdiği güce sahip olmak. Bu güçten anladığımız,
sektöründe trendleri izleyen değil, belirleyen bir şirket olabilmek. Tek
örnek değil ama çok popüler olduğu için Apple’ın i-Phone’unu
hatırlatmak isterim. Biz de camın Apple’ı olmak istiyoruz. Böylelikle
müşteriye halen talep ettiği değil, gelecekte onun daha konforlu
yaşamasını mümkün kılacak ürünleri sunabileceğiz. Küresel şirketler, tek
bir coğrafyaya bağlı kalmanın tehdidinden de kurtulur, riskleri
dağıtmış olurlar. Bunun da şirketin hayatta kalma şansını artırdığını
düşünüyoruz. Dezavantajlarına gelince. Doğal olarak böy-lesi bir
organizasyonu yönetmek çok daha zordur. Büyüklüğün bir gereği olarak
çevik ve esnek davranmak zorundayız. Yerel olanla küresel şirket
arasındaki en önemli fark, şirketin niteliğindedir. Entelektüel açıdan
zayıf bir şirketin sadece satın almalarla devasa ölçeklere ulaşması
devamlılığının garantisini oluşturmuyor. Biz de gerçek bir küreselleşme
için entelektüel sermayemizi her açıdan kuvvetlendirmeyi stratejik
yönlenmemizin en önemli unsuru olarak görüyoruz.
Capital: “Dünyanın ilk 3”ü hedefine nasıl ulaşacaksınız?
- Tek kelimeyle değişerek. Şişecam uzun bir zamandır aslında böyle bir
değişimin gereklerini yerine getiriyor. İzlediğimiz ana ilke, ekonomik
bir değer yaratmak şartıyla dünyanın her noktasında işimizi yapmak. Bir
yandan bu iddiayı yaşama geçirirken, bir yandan da değişmeye devam
edeceğiz. “İlk 3” hedefi uzun vadeli bir hedef. Bizim açımızdan hemen
yapılabilecek bir plan değil.
Capital: Ne kadar uzun vadeli bir plan? Örneğin 2023 mü, sonrası mı?
- Camda dünyanın ilk 3 üreticisinden biri olma hedefine 2023’ten önce,
2018-2020 döneminde ulaşmayı umuyoruz. Tabii bunlar beklenti. Ve bu
beklentiler de ekonomi ve taleple çok yakından alakalı. Bu hedefe
ulaşmak için istikrarlı olarak her yıl ortalama yüzde 10 civarında
büyüme gerçekleştirmemiz gerekiyor. 2020 döneminde 10 milyar dolarlık
cirolara çıkmak gibi bir arzumuz var. Ama tabii ekonomi böyle giderse
biraz sıkıntılı olur yine de arzumuz bu yönde.