Son dönemde ön cephedeki yöneticilerin değeri arttı.
Pensa
İlaç Genel Müdürü Dr. Emin Paçacı (en öndeki) şirketteki çalışanların
yarısından fazlasını ön cephe yöneticilerin oluşturduğunu söylüyor.
2002'DE YÜZDE 3 OLAN PAZAR PAYIMIZI 7 yılda yüzde 9 a çıkardık.
Bunu da oldukça rekabetçi olan otomotiv sektöründe yaptık." Bu sözler,
Toyotasa'nın eski genel müdürü İbrahim Orhon'a ait. Orhon, o dönem
yakaladıkları başarıda, ön cephedeki yöneticilerin etkili olduğunu
söylüyor. Ön cephedeki yöneticilere her zaman önem verdiğini ve onlardan
kendisine direkt raporlama yapmalarını istediğini belirtiyor. "Bu tip
liderlik aslında çok zor ve vakit alan bir yönetim tarzı... Ancak
şirketin performansına ve kârlılığına doğrudan ve olumlu etkisi var"
diyen Orhon, CEO'lara şu önerilerde bulunuyor: "Ön cephedeki
yöneticilere zaman ayırmak ve bunu metodik olarak yapmak gerekli.
Haftalık toplantıda konuşacak bir konunuz olmasa bile onlarla düzenli
olarak bir araya gelmeye özen gösterin!" Sadece Orhon değil, yeni
dönemin başarılı liderlerin çoğu "ön cephe" yöneticilerle birebir temas
halinde olmanın önemini kavramış durumda. Burada amaç ise şirketin ön
cephedeki yöneticilerinden doğru geri bildirimler alarak şirketin kârını
ve pazar payını artırmasını sağlamak. CEO'lardan direkt müşteriyle
temas halinde olan kilit noktadaki ön cephe yöneticileriyle daha fazla
zaman geçirmesi, onları motive etmesi de bekleniyor. Peki orta kademeyi
kırmadan ön cephe yöneticilerle doğru iletişim kurmak nasıl mümkün? İşte
bu sorunun cevabı şirkete ve CEO'ya göre değişiyor.
En fazla "ön cephe" yöneticisi hangi şirkette görmek için görsele tıklayın.
İŞ GÜCÜNÜ YÖNETİYORLAR
Şirket içinde müşteriyle direkt temas halinde olan yöneticilere "ön
cephedeki yöneticiler" (frontline managers) deniyor. Araştırmalar,
ABD'de ön cephedeki yöneticilerin yönetim kadrosunun yaklaşık yüzde 50
ila 60'ını oluşturduğunu gösteriyor. Bu kesim, iş gücünün ise yüzde
80'ini yönetiyor. Şirket içindeki ön cephedeki yöneticilerin ağırlığı
ise sektöre ve şirkete göre değişiyor. Perakende, turizm, ilaç,
teknoloji gibi sektörlerde ön cephe yöneticilerin oranı ve etkinliği
artarken diğerlerinde azalıyor. Sektörler arasındaki farklılık ön cephe
yöneticilerin çalıştığı fonksiyonlarda da kendini gösteriyor. Genelde
bir şirketin ön cephe liderlerini satış, pazarlama ve iş geliştirme
yöneticileri oluştururken bu gruba perakendede mağaza müdürleri,
bankacılıkta şube müdürleri, turizmde ise otel müdürleri dahil oluyor.
Ön cephe yöneticilerin hayati önem taşıdığı sektörlerin başında ise
tartışmasız perakende var. Collezione İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Emre
Akyiğit, "Perakendecilikte tüm olaylar ön cephede yaşanıyor. Müşterinin
kalbinde yer edinebilirseniz satışta da başarı sağlarsınız" diyor.
İlaçta da çok sayıda ön cephe yönetici bulunuyor ve bunlar çalışanların
büyük bir bölümünü yönetiyor.
"Ön cephedeki" yöneticiler çalışanların ne kadarını yönetiyor? Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
İspanyol ilaç şirketi Pensa İlaç'ın ülke müdürü Dr. Emin Paçacı,
"Çalışanlarımızın yarısından fazlasını ön cephe yöneticiler oluşturuyor.
Bu kesim ise çalışanlarımızın yüzde 83'ünü yönetiyor" diyor. Paçacı,
önümüzdeki dönemde ön cephedeki yönetici sayılarının artmasını
beklediklerini belirtiyor. Bankacılık gibi daha büyük ve bürokratik
yapılarda ise ön cephe yöneticisi ile genel müdür arasında doğrudan
ilişkiyi sağlamak biraz daha zor. Akbank Genel Müdürü Ziya Akkurt, tüm
şube müdürleri ile her ay düzenli bir araya gelmesinin çok mümkün
olmadığını söylüyor.~
Ukra İnşaat CEO'su Kürşat Tuncel, ön cephe yöneticilerle her cumartesi sabahı toplantı yapıyor.
PERFORMANS ARTIYOR
Ön cephe yöneticilerden yararlanmanın liderlere büyük katkısı var.
Rakipler, çalışanların mutluluğu, müşteri beklentileri gibi konularda
fikir sahibi olan ön cephe yöneticiler, pazarı birebir takip ettikleri
için yeni ürün ve hizmet geliştirme konusunda şirkete avantaj sağlıyor.
Akıllı CEO'ların bu kesimle orta kademe yönetimi gücendirmeden iyi
ilişkiler kurması gerektiğini söyleyen Bausch and Lomb'un yönetim kurulu
başkanı ve yönetim danışmanı Fred Hassan, Ön cephe yöneticiler
çalışanların motivasyonunu ve nasıl çalıştığını biliyor. Müşteriyi
birebir takip ediyorlar. CEO'lara son trendler ve işle ilgili ne tür
gelişmeler olduğu aslında bu kişilerden geliyor" diye konuşuyor.
Doğanlar Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, ön cephe
yöneticilerin şirkete en büyük katkısmın fiyat, müşteri tercihleri ve
marka algısını belirlerken olduğunu söylüyor. Saat&Saat'in patronu
Ramazan Kaya da Doğan'la aynı görüşte. Kaya, yönetim kadrosunun yüzde
26'sını oluşturan ön cephe yöneticilerden marka-fiyat aralıklarının
belirlenmesi konusunda yararlandıklarını söylüyor ve "Ön cephe
yöneticilerimizle yaptığımız çalışmalar satışlarımıza olumlu yansıyor"
diye konuşuyor. Benetton Türkiye'de ise ön cephe yöneticilerin şirkete
en büyük katkısı, koleksiyona ilave edilmesi gereken ürünlerin
belirlenmesi konusunda oluyor. Benetton Türkiye Genel Müdürü Zeynep
Selgur, "Sahadan genelde koleksiyonlara ilave edilmesi gereken ürün
bilgileri akar. Bunlar da garanti satışa dönen ürünlerdir" diyor.
Türkiye'nin en hızlı büyüyen 2'nci otel grubu Crystal Hotels'in CEO'su
Umman Çetinbaş da turizm sektöründe ön cephe yönetici olarak
nitelendirilebilecek otel müdürlerinin gelen misafirlerin konforu ve
hizmet kalitesini yükseltmeye yönelik stratejiler geliştirdiklerine
dikkat çekiyor.
Teknotel Genel Müdürü Alper Selçuk'a göre, ön cephe ile yönetim ciddi vakit ve emek gerektiriyor
ONLARI NASIL YÖNETMELİ?
Günlük işleyişte birçok CEO, ön cepheyle iletişimi ihmal ediyor.
Uzmanlar ise CEO'lara ön cephedeki yöneticilerini doğru yönetebilmeleri
için esnek olmalarını, hiyerarşiden uzak ve açık iletişim kanalı
kurmalarını öneriyor. Ön cephe avantajını kullanarak liderlik yapmanın
sanıldığı kadar kolay olmadığını söyleyen Teknotel Genel Müdürü Alper
Selçuk, bunun için CEO'nun ciddi vakit ve emek harcaması gerektiğine
dikkat çekiyor. Selçuk, "Ön cephedeki yöneticilerle verimli çalışmanın
yolu kopuk olmamaktan, geri bildirimlere kulak vermekten geçiyor. Şirket
içinde fazlahiyerarşik bir yapının bizi kısıtlamasına izin vermiyoruz"
diyor ve ekliyor: "Doğru mesafe ve düzgün iş akışlarının kullanıldığı bu
iletişim modeli, verimliliğimizi pozitif etkiliyor." CEO ön cephedeki
yöneticilerle iletişime geçmek için genellikle haftalık ya da aylık
rutin toplantılar düzenliyor. Ayrıca birçok CEO, ön cephedeki
yöneticilerden pazarla ve müşteriyle ilgili gelişmeleri doğrudan
kendilerine raporlamalarını istiyor. Uzmanlar ise CEO'lara ön cephe
yöneticilerle yapılacak bu toplantıların mutlaka yüz yüze olmasını ve
bir raportörü görevlendirmelerini öneriyor. Ukra İnşaat CEO'su Kürşat
Tuncel de ön cephedeki yöneticiler ile her cumartesi sabahı düzenli
olarak bir araya geliyor. Tuncel, "Bu toplantılarda ana stratejiyi nasıl
hayata geçireceğimizi tartışıyoruz. Müşteri geri bildirimlerini
değerlendirerek buna göre aksiyon planını ve sorumlulukları tespit
ediyoruz" diyor. TNT'de ise ön cephe yöneticilerinden oluşan "Gelişim
Grubu" bulunuyor. Bu grubun yılda düzenli olarak 4 kez bir araya
geldiğini belirten TNT Ekspres Pazarlama Koordinatörü Erdenay Gül,
şirketle ilgili her konuda öneri ve projelerini sunan bu grubun
çalışmalarının üst yönetim tarafından düzenli olarak değerlendirildiğini
söylüyor. Ayrıca üst yönetimin aldığı kararlarla ilgili gruba geri
besleme de yapıldığını sözlerine ekliyor.~
Doğanlar Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan, "Ön cephe yöneticiler en büyük katkıyı fiyat ve ürün belirlerken yapıyor" diyor.
MUTLAKA YETKİ VERİN!
Ön cephe yöneticilerle iletişimde doğru yetkilendirme yapmak ve
onları motive etmek de son derece önemli. Yönetim dünyasında başarılı
liderler arasında gösterilen Virgin Havayolları'nın sahibi Richard
Branson
da bu görüşte. Girişimci ve inovatif yönleriyle tanınan Branson, "Eğer
iş gücünüz mutluysa ve iyi motive olmuşsa o zaman müşterilerinizin de
mutlu olma ihtimali bir hayli yüksektir. Bu da şirketinizin satışlarının
ve kârının artma ihtimalini yükseltir" diyor. Branson'a göre bir
şirkette CEO, ön cephe çalışanlarıyla açık iletişim kanalları kurduğunda
ve onlara kendilerini yetkilendirilmiş hissettirdiğinde o şirketin
rakiplerine fark atması kaçınılmaz. Ön cephe yöneticilerin yönetim
kademesinin yüzde 40'ını oluşturduğunu söyleyen UNO markasının kurucusu
ve CEO'su Hasip Gencer de Branson gibi düşünenlerden. Ön cephedeki
yöneticilere önemli oranda yetki verdiğini söylüyor. Gencer, "Bizde
satış yöneticileri sahadadır. Kendilerine sorumlukları çerçevesinde tüm
yetkiyi veririz" diyor. Toyotasa'nın eski genel müdürü İbrahim Orhon da
ön cephedeki yöneticilerin yönetiminde yetkilendirmenin satış
başarısında kritik olduğunu söylüyor. Otomotiv sektöründe bayi ile
birebir iletişim kuran ön cephedeki yöneticilerin çok önemli olduğunu
söyleyen Orhon, genel müdürlük yaptığı dönemde Toyo-tasa içindeki iş
modelini şöyle anlatıyor: "Toyotasa'da bütün satışları bayiler üzerinden
yapıyorduk. Ön cephedeki yöneticilerimiz bayilerle olan iletişimi
yürütüyordu. Onları doğru yetkilendirerek bayilerin tüm işi onların
üzerinden halletmesini sağladık. Bunun için onları inisiyatif kullanmaya
ve çözüm odaklı olmaya teşvik ettik. Eğer böyle yapmasaydık asla
başarıyı yakalamazdık."
HANDE ESKİNAZİ / PFIZER TÜRKİYE, KAFKASLAR VE ORTA ASYA İK DİREKTÖRÜ
"DIŞARIDA ŞİRKETİ TEMSİL EDİYORLAR"
106 KİŞİLİK KADRO
Pfizer Türkiye'de 1.500'ün üzerinde çalışanımız var. Bunun içinde satış
teşkilatımızı yöneten yöneticilerimizin sayısı 106. Bu rakam bizim
toplam yönetim kadromuzun yüzde 60'ını oluşturuyor. Satış ve bölge
teşkilatımız içinde yer alan ön cephe yöneticilerimiz, bilgi vermenin
dışında şirketimizi, değerlerimizi temsil ediyor.
ŞEFFAFLIK ÖNEMLİ
Bölge müdürlerimiz şirketimizin satış teşkilatı içindeki en önemli
temsilcileri ve işveren vekilleri. Hem iş hem de insan yönetimi ile
ilgili önemli sorumlulukları var. Onlardan şirket olarak beklentimiz
işlerini analiz edip ihtiyaçları anlamaları, strateji oluşturmaları. Üst
yönetimle bölge yöneticileri arasındaki açık iletişim, şeffaflık
açısından büyük önem taşıyor.~
ORTA SEVİYEYE DİKKAT!
Ön cephe yöneticilerden geri bildirim alırken veya yetki verirken en
kritik unsur orta kademenin idaresi... Uzmanlar, ön cepheyi yönetirken
orta seviye yöneticileri zayıflatmamak gerektiğine dikkat çekiyor.
Alarko Holding Genel Koordinatörü Ayhan Yavrucu da bu konuya çok dikkat
ettiğini söyleyenlerden. Yavrucu örneğinde olduğu gibi birçok CEO da ön
cephe yöneticilerini yetkilendirirken bunu orta ve üst düzey
yöneticilerinin bilgisi dahilinde ve onlar üzerinden yapıyor. Böylece ön
cephe yöneticilerle sürekli diyalog sağlanıyor. Diğer yandan da onların
bağlı olduğu orta ve üst düzey yöneticiler süreçten haberdar edilmiş
oluyor. Kiğılı CEO'su Hilal Suerdem, orta kademe yöneticilerle ön
cephedekiler arasındaki dengeyi sevecen ve aşağıdan yukarı doğru bilgi
akışını sağlayabilen yöneticilerle çalışarak aştıklarını söylüyor. "Bu
tür davranışta bulunan koç yöneticilerle çalışmak önceliğimiz" diyen
Suerdem, yetkinin nasıl kullanıldığını günlük, haftalık ve aylık
raporlarla takip ettiklerini belirtiyor. Collezione İcra Kurulu Başkan
Yardımcısı Emre Akyiğit ise ön cephe yöneticilere önem verirken onlarla
orta ve üst kademe arasındaki ideal dengeyi bozmamaya dikkat ettiklerini
söylüyor. "Orta ve üst düzey yöneticilere işin yönetimini bırakarak
mevcut dengelerin bozulmamasına çalışıyoruz" diye konuşuyor. Doğanlar
Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Davut Doğan da ön cephe yöneticilerden en
iyi şekilde yararlanmak için şirket içinde bilgi akışına engel
olabilecek tüm bariyerleri kaldırdıklarını söylüyor. Orta ve üst düzey
yöneticileri zayıflatmadan uyguladıkları yöntemi ise şöyle anlatıyor:
"Şirket içinde yatay hiyerarşiden faydalanıyoruz. Bizde üst, orta, alt
düzey yöneticiler arasında bariz görülebilen duvarlar yok. Şirket
kuralları çerçevesinde herkes düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak
demokratik bir ortamda her kademe ile paylaşabilir. Bu şekilde aradaki
denge organik olarak sağlanıyor."
Collezione İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Akyiğit, "Perakendecilikte tüm olaylar ön cephede yaşanıyor" diyor.
DEĞİŞİMDE ETKİLERİ BÜYÜK
Ön cephedeki yöneticilerden öğrendiklerini şirket stratejisinde
kullanıp başarılı olan CEO'lar da var. Fred Hassan, danışmanlık yaptığı
ve iflasın eşiğinde olan Pharmacia ve Schering adlı 2 ayrı şirketi ön
cephe yöneticilerden alınan stratejik bilgilerle krizden çıkardığını
söylüyor. Türkiye'de de ön cephedeki yöneticilerden gelen geri
bildirimleri kullanıp strateji değiştiren şirketler var. Boyner, bu
konuda önemli bir örnek. Boyner Genel Müdürü Aslı Karadeniz, ön cephe
yöneticilerinden aldıkları veriler doğrultusunda orta gelir grubunun
yükselişe geçtiğini gördüklerini ve bunun sonucunda tekrar bu kitleye
hitap eden Çarşı mağazalarını açmaya karar verdiklerini söylüyor. Benzer
durum konut satışı yapan inşaat şirketlerinde de yaşanıyor. Han Plus
gibi son dönemin en çok talep gören konut projelerine imza atan Ukra
İnşaat'ın CEO'su Kürşat Tuncel, satış kampanyalarında faizsiz satış,
düşük peşinat gibi alıcı isteklerinin satış ekipleri tarafından
pazarlamaya iletildiğini, bunun sonucunda da çok başarılı kampanyalar
çıktığını söylüyor. Saha yöneticilerinden gelen talepleri konutların
tasarımında da kullandıklarını belirten Tuncel, "Dairelerin
tasarımlarında çamaşır odası, salon camlarının tavandan yere kadar
olması, balkon gerekliliği, mutfakta çift tezgah gibi birçok fonksiyonel
talep tasarım ekiplerine bu şekilde iletildi" diyor.
ASLI KARADENİZ / BOYNER GENEL MÜDÜRÜ
"ÖN CEPHEDEN NEYİ SATAMADIĞIMIZI ÖĞRENİYORUZ"
BÜYÜMEDEKİ ROLÜ
Bu yıl, 26 ilde 61 mağazaya ve 38 milyon yıllık ziyaretçi sayısına
ulaştık. 2005 yılında 320 milyon lira olan ciromuz 5 yıl içinde yüzde 72
oranında artarak 553 milyon liraya yükseldi. Bu yıl da yüzde 20 nin
üzerinde büyüme tahminimiz var. Bu başarımızda en önemli etkenin ön
cephedeki yöneticilerimiz olduğuna inanıyorum. Onları doğru yönetmek,
doğru geri bildirimler almak sağlıklı büyümemizi sağladı.
NEYİ KAÇIRIYORUZ?
Ön cephe yöneticilerimizin bize en büyük faydası pazarla ilgili
doğru geri bildirim vermeleri oluyor. En gelişmiş teknolojileri
kullanarak satılan ürünle ve müşterilerimizle ilgili birçok bilgiye
ulaşabiliyoruz. Ancak sistemimizin bize söyleyemediği tek konu neyin
satışını kaçırdığımız. İşte bu noktada ön cephe yöneticilerimizin geri
bildirimlerinden faydalanıyoruz.~
NASIL YÖNETİYORUZ?
Ön cephe yöneticilerimiz sayesinde hangi ürünlerin satışını
yapamadığımızı tespit ederek yeni stratejilerimizi ona göre
geliştiriyoruz. Mağaza müdürü ve yardımcılarından oluşan 200 kişilik ön
cephe yönetici kadromuz var. Onlardan sorumlu olan genel müdür
yardımcımız ön cephedeki yöneticilerimizle daha sık bir araya geliyor.
Ben de saha ziyaretlerimle onları sık sık ziyaret edip pazarla ilgili
geri bildirimler alıyorum.
AYHAN YAVRUCU / ALARKO HOLDİNG GENEL KOORDİNATÖRÜ
"BİLGİ ALIRIM AMA TALİMAT VERMEM"
FAYDASI ÇOK
Ön cephedeki yöneticilerin en büyük faydası pazar ve müşteriyle
ilgili bilgiler almak konusunda oluyor. Genelde onlardan müşteri, mamul,
şikayetler ve bunların çözümü hakkında bilgiler geliyor. Doğru geri
bildirimler almak için her zaman iletişim kanallarını açık tutmaya özen
gösteriyoruz.
İLK ELDEN BİLGİ
Bizde ön cephede pazarlama, satış ve iş geliştirme yöneticileri
bulunuyor. Bu kişilerle benim aramda en az 2-3 kademe olsa da yazdıkları
raporlardan bana da göndermelerini isterim. Bu şekilde pazar, rakipler
ve projeler hakkında ilk elden doğru bilgileri toplarım. Ancak onlara
doğrudan talimat vermem.
HEDEF ODAKLI
Kararı yine ön cephedeki yöneticinin üstü verir. Ön cephedeki
yöneticilerin hedefe odaklanması gerekir. Müşterinin velinimeti olduğunu
bilerek ürün ve hizmetten en üst düzeyde tatmin olmasını sağlayacak
ortamı geliştirmeleri lazım. Belli aralıklarla müşteri memnuniyetini
ölçüp ön cephedeki yöneticilerin sorumluklarını doğru yerine getirip
getirmediğini ölçmekte fayda var.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?