ALARKO NUN GİRİŞ STRATEJİSİ
Alarko Holding Yönetim Kurulu Başkanı İshak Alaton’un da ortakları
arasında yer aldığı Alvimedica, girişimsel kardiyoloji alanında
Türkiye’nin ilk ve tek üretici şirketi. Şu an Çin dahil yaklaşık 40
ülkede faaliyette. Alvimedica CEO’su Cem Bozkurt, on binlerce hastanesi
bulunan Çin’in her zaman hedeflerinde yer aldığını söylüyor. Bozkurt,
Çin’e giriş nedenlerini şu sözlerle açıklıyor: “Çin, pazarı 25 milyonu
bulan kardiyovasküler, 5 milyon taşikardi hastası ve 5 milyona yakın
kalp krizi vakasıyla girişimsel kardiyoloji alanında her türlü yeniliğe
ihtiyaç duyuyor. Bölgede yılda 200 bin açık kalp ameliyatı
gerçekleşirken, 75 bin hastane ve 1.800 civarında girişimsel kardiyoloji
laboratuarı bulunuyor. Her yıl girişimsel kardiyoloji alanında 230
binden fazla vakaya ise müdahale ediliyor. Çin medikal cihaz pazarında
bu yüzden olmamız gerekiyordu."Alvimedica, 2010 yılında Çin’de ürün
ruhsatlandırma konusunda danışman şirketlerle iletişime geçti. Bozkurt,
bu süreçte yaşadıkları en büyük sorunun Avrupa, Latin Amerika, Ortadoğu
ve Afrika bölgelerinde kabul gören ürün kalite testlerinin, Çin’de kabul
edilmemesi olduğunu söylüyor. Alvimedica Asia-Pacific Co Limited adlı
şirketlerinin açılışıyla birlikte, 2011’de Çin ve çevresindeki Tayvan ve
Hong Kong’a ihracat amaçlı temsilcilik ofisleri ve dağıtım ağlarını
kurduklarını belirtiyor. Şirket Şangay’da merkez ofis, Pekin ve Hong
Kong’da yerel ofislerle ilk yapılanmasını gerçekleştirdi. Alvimedica
Asya Pacific Holding ve holdinge bağlı şirketlerde şu anda 50’den fazla
kişi çalışıyor. Bozkurt, “Çin pazarına girerken en doğru yaklaşımımız,
her aşamada doğru lokal partner arayışımızdaki titizliğimiz oldu” diyor.
ORHAN, ÇİNLİ ŞİRKETİ ALDI
Orhan Holding, Kore, Rusya ve Hindistan’ın ardından 2012 başında Çin’de
de üretime başladı. Grup şirketlerinden Nobel Otomotiv, Çin’in Fuzhou
şehri merkez olmak üzere Liuzhou, Chongqing ve Haikou’da üretim
faaliyetleri olan Fuzhou Rocket Enterprises Co. Ltd. adlı şirketin yüzde
51’ini satın aldı. Nobel Otomotiv böylece Çin’de 4 ayrı lokasyonda 250
çalışanıyla faaliyet göstermeye başladı. Şirket, Çin’de binek ve hafif
ticari araçlarda kullanılacak olan akışkan transfer üniteleri, pedal
sistemleri ve yakıt doldurma gibi parçaları üretip yine aynı pazara
satıyor. Orhan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Orhan, Asya’da
bulunma amaçlarını şöyle açıklıyor: “Biz Hindistan’a, Çin’e oradaki
müşterilerimize hizmet vermek için, o pazarlara yönelik üretim yapmak
için gidiyoruz.” Çin’in çok enteresan bir süreç yaşadığını söyleyen
Orhan, pazarı şöyle değerlendiriyor: “Çin, BMW 7 serisinin en çok
satıldığı ülke. Biraz marka olan ürünler alışveriş merkezlerinde
Türkiye'den 3 kat pahalı satılıyor. Örneğin Starbucks çok pahalı ama
Çinliler lüks hayat nasıl diye tadına bakmak için Starbucks’tan bir kere
bir kahve içiyor. Zengin kesim farkı belli etmek için markayı ucuz
bulursa almıyor.”
KİGILI SHOWROOM LA GİRDİ
Kiğılı, yaklaşık 12 yıldır Çin’le ticaret yapıyor. Çin’e asıl girişini
ise 2011’in ilk aylarında gerçekleştirdi. Çin’e girişte farklı bir
yapılanma modeli izlediklerini söyleyen Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem,
“Çin’in ticari açıdan en hareketli şehirlerinden Gangzhou’da toplamda 5
bin metrekarelik alanda 4 showroom’la hizmet veriyoruz. Sonbaharda ise
mağazalaşma çalışmalarımıza başlayacağız. Çin’in farklı şehirlerindeki
alışveriş merkezlerinde mağaza yeri bakıyoruz. Çin pazarındaki hedefimiz
Türkiye’ye oranla 5 yıl sonrasında da 10 kat büyümek” diyor ve ekliyor:
“Yüksek nüfus, halkın gelirinin 3 kat artması, lüks tüketime talebin
yükselmesi, tüketicilerin modayı takip etmesi, Çin’in ciddi bir pazar
oluşu, tedarikçilerle ilişkilerimiz, tedarikçilerin bizi
moda-kalite-fiyat anlamında önde gördüklerini ifade etmesi ve işbirliği
teklifleri bizi bu pazara yönlendiren etkenler oldu.”