E-ticarette hedefimiz 2,5 milyar dolar

Hanzade Doğan Boyner'i bugünlerde en çok heyecanlandıran iş, tıpkı 90'ların ortasında olduğu gibi e-ticaret.

1.02.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
E-ticarette hedefimiz 2,5 milyar dolar

Son dönemde beni çok heyecanlandıran bir ilke daha imza attık. Hepsiburada'nın iPhone uygulamasını indirdiğinizde, herhangi bir mağazadaki ürünün barkodunu telefonunuza tutuyor ve Hepsiburada'dan o ürünü satın alabiliyorsunuz. Artık sıralarda beklemek, ürün hakkında bilgi almak için mağaza görevlisinin peşinde koşmak tarihe karıştı. Tesco bu uygulamayı Asya'da yaptı. Metrolara büyük panoların içine süt, ekmek gibi insanların eve giderken alabileceği 60-70 gerçek ürün koydu. O ürünler telefonla alınabiliyor. Biz de Hepsiburada ile Türkiye'de bu uygulamayı gerçekleştiren ilk ve tek şirket olduk.

Capital: "2011, sektörde kırılım yılı olacak" demiştiniz. Beklediğiniz gibi bir yıl oldu mu?
- Sektör yüzde 50'nin üzerinde büyüdü. Bana göre çok önemli bir gelişme oldu, perakende sektörü internetin önemini tamamen anladı. Perakendeciler ciddi internet yatırımları yapmaya başladı. Bunun çok başarılı örnekleri de var. Şu anda Türkiye'deki perakendenin yüzde 1 civarı internetten geçiyor. Bu rakamın yüzde 10'lara çıkması bekleniyor. Dolayısıyla hiçbir perakendeci interneti görmezden gelemez. Yabancı ilgisi 2011'de zirve yaptı. Kullanıcı sayısı 2 kata yakın arttı 3 milyon kullanıcı varken bu sayı 6 milyonu geçti. Bu hızın önümüzdeki 5 yılda devam etmesini bekliyoruz.

Capital: E-ticarette ciro ne oldu?
- BKM'nin verilerine göre 15 milyar dolarlık bir ciro var. Ama bu bütün internet POS'ların üzerinden geçen rakam. Yani bunun içinde sigorta sektörü var, çağrı merkezi satışları var. Bizim tahminimize göre internet üzerinden yapılan ürün satışının hacmi 2,5 milyar TL.

Capital: Sektörün büyüme hızı nedir?
- 2011'de yüzde 50 civarında büyüdü. 2010'da da benzer bir büyüme gösterdi. Demek ki her yıl yüzde 50 gibi bir büyüme yaşanıyor.

Capital: Pazarın geliştiği diğer ülkelerle kıyaslandığında Türkiye'nin performansı nasıl görünüyor?
- Türkiye'nin e- ticaretteki performansı gelişmiş ülkelerin gerisinde. Bizim internet penetrasyonumuz yüksek ama e-ticaret penetrasyonu, internet penetrasyonunun biraz arkasından geliyor. İnsanlar önce internete giriyor, e-mail gönderiyor, haber okuyor, Facebook'ta konuşuyor, daha sonra e-ticarete adım atıyorlar. E-ticarete girmeleri internete girmelerinden birkaç yıl sonra oluyor. Dolayısıyla e-ticaret penetrasyon ortalamamız Avrupa ortalamasının altında. Ama büyüme hızı Avrupa büyüme hızından daha fazla olduğu için onları yakalayacağız.

Büyük gruplar geç mi kaldı?
BÜROKRASİYİ SEVMİYOR
İnternet gibi hızlı gelişen, değişen bir sektörde başarılı olmak için girişimci ruh kilit rol oynuyor. Büyük holdinglerin içinde bu ruhu yakalamak zor. Eğer biz de Hepsiburada'yı alıp Doğan Holding'in içine koysaydık bu büyüme performansı olmayacaktı. Çünkü büyük holdinglerin kendi kuralları, bütçe biçimleri ve bürokrasileri var. Girişimci ruh, o bürokrasiyi sevmiyor.
ÇOK YATIRIM YAPIYORLAR
Dünyada da durum aynı. Amerika'daki en büyük perakende şirketlerine bakarsanız onlar da geç kaldı, medya şirketleri de geç kaldı. Çünkü o büyük şirketler kalıplarını yıkmakta zorlanıyor. Şimdi tabii çok yatırım yapıyorlar.
WAL-MART'IN HEDEFİ
Şu anda Wal-Mart, Amazon'u zorlamak için internete yüz milyonlarca dolar yatırım yapıyor. Wal-Mart'ın internet cirosu artacak ama artık Amazon'u yakalaması mümkün değil. Aynı şey Hepsiburada için de geçerli... Tabii ki çok şirket çıkacak, çok internet sitesi açılacak ama ilk olma avantajı her zaman yaşanacak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz