İçerik Kralı'ndan liderlik dersleri

Michael Eisner,Disney'deki büyük dönüşümü anlatıyor.

1.05.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İçerik Kralı'ndan liderlik dersleri
Michael Eisner, 20 yıl boyunca ABD’nin dev eğlence şirketi Walt Disney Company’i yönetmiş bir isim. Indiana Jones, Grease, Aslan Kral, Kayıp Balık Nemo, Oyuncak Hikayesi gibi fenomen yapımları hayatımıza sokan Eisner, ABD’de eğlence sektörünün gurularından sayılıyor. Kendisine içeriğin kralı diyenler de var. Eisner ise bu tanımlamaya “İçeriğin kralı olup olmadığımdan emin değilim, fakat kralın içerik olduğundaneminim” sözleriyle karşılık veriyor. Mükemmel bir fikrin mükemmel bir şekilde uygulanmasından daha değerli bir şey olmadığını düşünüyor. Kariyer hayatı boyuncu tüm dünyada ses getiren çalışmalara imza atmış olmasını ise bu mükemmel fikirleri başarıya götürecek anahtar uygulamayı zekice yapmasına bağlıyor. ABD’nin en büyük yapım şirketlerinden Paramount Pictures’ı gişe birinciliğine taşıyan, başına geldiğinde neredeyse zarar eden Walt Disney’in değerini 20 yılda 20 kat artıran bir isim o... Walt Disney’de yakaladığı başarıyla “Uyuyan Güzel”i öpücüğüyle uyandıran prens olarak anılıyor. Hayatımıza Indiana Jones, Grease, Aslan Kral, Kayıp Balık Nemo, Oyuncak Hikayesi gibi fenomen yapımları sokan Michael Eisner, ABD’de eğlence sektörünün gurularından sayılıyor.

Hem Paramount’da hem de Disney’de yatırım yapmayı seçtiği içeriklerin büyük başarı yakalamasıyla “içerik kralı” olarak da adlandırılan Eisner, bugün eski medyada ulaştığı başarıyı yeni medyaya taşımak için kolları sıvamış durumda. Dijital platformda içerik pazarlayan şirketlere yatırım yapan Eisner, “İçeriğin kralı olup olmadığımdan emin değilim fakat kralın içerik olduğundan eminim. Eski ya da yeni medya fark etmez, her zaman kazanan ‘harika içerik’ olacaktır” diyor. Eisner, teknolojik oyun alanındaki dengelenmeyle Türkiye gibi gelişen pazarlarda fırsatın daha yeni doğmaya başladığını söylerken, eğlence sektöründeki gelişmeyi en çok ifade özgürlüğüne bağlıyor. Eisner, “Bana göre bir ulusun eğlence sektöründe başarı potansiyeli için her şeyden önemli bir faktör var... Bu da toplumun ne kadar açık olduğu. Amerikan eğlence sektörünün uzun süre tüm dünyada çok başarılı olmasının ardındaki temel sebep özgür ifade konusundaki politik ve kültürel gelenek” diyor.

Amerikan eğlence endüstrisinin son 40 yılına liderlik eden efsane yönetici Michael Eisner, 18 Mayıs’ta gerçekleşecek Turkcell Liderler Konferansı’nda Türkiye’nin önde gelen iş insanlarına yaratıcılığın ve doğru seçim yapmanın önemini anlatacak. Eisner, konferans öncesinde Capital’e konuştu ve eğlence sektöründe sürekli başarının sırlarına dair şu yorumları yaptı:~

Capital: 1984 ’te Disney’in başına geldiğinizde kurum zarar ediyordu. Disney’in değeri sizin zamanınızda 20 kat arttı. Disney’de neleri değiştirdiniz de bu başarı yakalandı?
- Tabii ki pek çok alanda değişiklik yaptık fakat yaptığımız en önemli iş, yaratıcılık gücünü açığa çıkararak Disney’i en başta başarılı kılan şeye geri dönmekti. İşiniz ne olursa olsun bu, her zaman uzun dönemli başarının ardındaki en kuvvetli güçtür. Bu nedenle, eğlence parklarına yeni cazip etkinlikler ve oteller ilave ettik. Ayrıca gişede stüdyoyu son sıradan en yukarı taşıyan bazı harika filmler yaptık. The Little Mermaid (Küçük Denizkızı), Beauty and the Beast (Güzel ve Çirkin), The Lion King (Aslan Kral) ve Toy Story (Oyuncak Hikayesi) gibi modern klasiklerle animasyonu yeniden canlandırdık. Kablolu TV ve Disney Channel üzerinde harika şovlar başlattık ve spor kanalı ESPN’yi satın alarak zeki, yenilikçi spor programlarıyla geliştirdik. Buna karşın, şirkete herhangi bir bedel ödetecek bir yaratıcılığı teşvik etmedik. Şirketin büyümeye devam edebilmesi için yaratıcılığı her zaman mali disiplinle birleştirdik. Bu arada yapısal olarak da bir bölümdeki kreatif başarının sinerji yoluyla tüm şirkete yayılmasını sağladık. Bunun için özel olarak sinerji başkan yardımcılığı pozisyonunu bile oluşturduk!

Capital: Tepe yöneticiliğini yaptığınız 20 yılda Disney uluslararası bir multimedya devine dönüştü. Bu büyük başarının ardından Disney’i neden bıraktınız?
- Sanırım bunun cevabını Disney’i bıraktıktan sonra kurduğum şirketin adında bulabilirsiniz; Tornante. İtalyanca olan bu kelime “U dönüşü” anlamına geliyor. Hepimiz tek bir yaşama sahibiz ve yeni fırsatlarla ya da yeni meydan okuma alanlarıyla karşılaşabilmemiz için bazen U dönüşü yapmamız gerekiyor. Disney’de geçirdiğim zamanı seviyorum fakat 20 yılın ardından yeni bir şey denemek için kendi şirketimi kurmak ve yönetmek için doğru zaman olduğunu hissettim.

Capital: Geriye dönüp baktığınızda bu süreçte aldığınız en iyi kararlar hangileriydi? Disney için dönüm noktası olarak niteleyebileceğiniz olaylar nelerdir? Bu süreçte hatalı olarak nitelendireceğiniz ne tür kararlar aldınız?
- Sorunuzun son kısmıyla başlayayım. Tabii ki ben de hatalar yaptım. Fakat bu hatalar aslında başarımın bir parçasıydı. Her zaman yeni şeyler denemekten ve akıllıca riskler almaktan gurur duydum. Bu risklerin hepsi her zaman başarı getirmese de önemli olan hedefi tutturamadığımız zamanlardan ders almak ve aldığımız dersleri de gelecekteki girişimlerimizde kullanmak. Bu sayede başarısızlıklar da sonunda başarınıza katkı koyacaktır. Verdiğim en iyi kararlara gelince, hepsi ilk sorunuzun yanıtıyla ilgili; kararlarım yaratıcılık yolunda alındı. Tabii ki yaratıcılıkta da riskler mevcut fakat yapabileceğiniz en riskli şey daha önce yapılmış olanı yapmaktır. Bu ise müşterileri başka yerlere kaçıran eskimiş bir düşünce yapısına ve eskimiş ürünlere yol açar.~

Capital: Yönetiminiz sırasında açtığınız Disney markalı mağazalar çok başarılı oldu. Bu mağazalara ne ilham verdi? Başarınızda bu mağazaların payı nedir?
- Kıdemsiz yöneticilerin yeni iş fikirleri sunmalarını teşvik ediyorduk ve Disney tüketici ürünlerinden bir yönetici Disney mağazası fikrini ortaya attı. Disney markası altında yaptığımız her şey gibi bunun da bir alışveriş merkezindeki herhangi bir mağaza yerine gerçek bir Disney deneyimi olmasını sağlamak için gerekenleri yaptık. Yani mağazaları sadece Disneyland kalite standartlarında oluşturmadık. Aynı zamanda mağaza çalışanlarına, eğlence parklarımızdaki çalışanlara sunduğumuz müşteri hizmeti eğitimlerinin aynısını uyguladık. Sonuç olarak Disney mağazalarının başarısı sadece finansal getiri açısından değil aynı zamanda ABD’de ve tüm dünyadaki şehirlerde şirketin amiral gemileri olarak taşıdıkları değer açısından da ölçüldü. Fikri veren junior yönetici ise şimdi NBC/Universal’ın Başkanı ve CEO’su.

Capital: Bugün başarılı bulunan Avrupa tema park projesi EuroDisney nasıl oluştu? Projenin başlarda başarısız görülmesinin nedeni neydi? Sonradan başarıya nasıl erişti?
- Şimdiki adıyla Disneyland Paris olan EuroDisney’i açarken şansızdık, çünkü ekonomi kötüydü. İlginç bir şekilde ilk yılımızda ziyaretçi hedefimize ulaştık ama ziyaretçiler öngörülenden daha az harcama yaptıklarından elde edilen gelirler istenilen ölçüde değildi. Ayrıca tek günlük ziyaretler yüzünden inşa ettiğimiz otellerde konaklama azdı. Tema parkları gibi sezonluk işler için gereken esnek bir iş gücünü elde etmemizi engelleyen Fransız çalışma kanunları yüzünden de zorluklar çekiyorduk. Tabii ki her büyük girişim, nasıl planlanırsa planlansın, doğru yola girmesi için ince ayarlara ihtiyaç duyuyor. Takip eden yıllarda da bunu yaptık, ikinci bir eğlence parkı olarak Walt Disney Studios Paris’i ekledik ve bu sayede birden fazla gün ziyaret edilebilecek bir turizm destinasyonu oluşturmuş olduk. Disneyland Paris şu anda tüm Avrupa’da en çok ziyaret edilen turizm destinasyonuna dönüşmüş durumda.

Capital: Kariyerinizde en başarılı olduğunuz şirketler olan Disney ve Paramount eski, klasik medyayı temsil ediyor. Öte yandan siz şu anda içeriği internet kanalıyla pazarlayan şirketlere yatırım yapıyorsunuz. Her iki tarafı da bilen bir yönetici olarak sizin bu alanlarla ilgili gelecek senaryonuz nedir? Kazananlar kimler olacak?
- Her zaman olduğu gibi kazanan “harika içerik” olacak. Yirminci yüzyılda medya tarihine bakarsanız, sinemanın tiyatronun yerine geçmediği, radyonun sinemanın yerine geçmediğini, televizyonun radyonun yerine geçmediğini ve internetin de televizyonun yerine geçmediğini görürsünüz. Kesinlikle, yeni dağıtım platformları ortaya çıktıkça yeni iş modelleri sürekli değişen bu düzene adapte olmalı.

Fakat her yeni pazar en iyi içerik için yeni bir fırsat anlamına geliyor. Bu düşünceyle, şirketim sadece yeni medya için içerik oluşturmuyor, aynı zamanda televizyon için de başarılı ı programlar üretiyor ve sinema filmi çekme imkânlarını araştırıyor.

Fakat yeni medyayı son derece heyecan verici bulduğumu söylemeliyim. Eski medyada bir projenin geliştirilmesi yıllar sürebiliyor ve milyonlarca dolara mal olabiliyordu. Yeni I medyada ise harika bir fikre sahipseniz, içeriğinizi üretmeniz eskiye göre çok daha az bir zamanda ve daha az bir maliyetle gerçekleşebiliyor. Ve internet üzerinde potansiyel olarak milyonlarca kişi tarafından görülebiliyor. Sonuç olarak bu, yaratıcılığın gerçekten gelişebileceği bir ortam.~

Capital: Neredeyse tüm sektörlerde gelişmenin yönünün Doğu’ya doğru olduğu söyleniyor. Aynı şeyi eğlence sektörü için de söylemek mümkün mü? Yoksa tren kaçtı mı?
- Fırsat daha yeni doğuyor. Teknolojik oyun alanının seviyesi gittikçe dengeleniyor. Hollywood eskiden, film ve televizyon prodüksiyon altyapısının çok büyük ve gelişmiş olmasından dolayı büyük bir avantaja sahipti. Fakat dijital üretim bunları çok daha önemsiz bir hale getirdi.

Bana göre bir ulusun eğlence sektöründe başarı potansiyeli için her şeyden önemli bir faktör var. Bu da toplumun ne kadar açık olduğu. Amerikan eğlence sektörünün uzun süre tüm dünyada çok başarılı olmasının ardındaki temel sebep, özgür ifade konusundaki politik ve kültürel gelenekti. Bu sayede çok sayıda film ve televizyon programı bazı devlet görevlilerinin görüşleri yerine, sunduğu fikirlerin çekiciliği sayesinde başarılı oldu veya olamadı. Bunun sonucunda ise eğlence Amerika’nın en önemli ihracat kategorileri arasında yer aldı. Bu bakımdan ilk hamle avantajına sahip olduk. Fakat diğer ülkeler ve özgürlükler arttıkça hem ülke içinde hem de uluslararası bir ihracat ürünü olarak eğlence sektörlerinin geliştiğini görecekler.

DISNEY'DE BAŞARI GETİREN 10 STRATEJİ
1- İşiniz ne olursa olsun uzun vadede başarının arkasındaki gerçek güç yaratıcılıktır.
2- Bir bölümdeki yaratıcılık başarısının sinerji yoluyla şirkete yayılması için Sinerji Başkan Yardımcılığı kurduk.
3- Yeni fırsatlarla ya da yeni meydan okuma alanlarıyla karşılaşabilmemiz için bazen U dönüşü yapmamız gerekiyor.
4- Bir lider olarak ben de hatalar yaptım. Fakat bunlar, aslında başarımın bir parçasıydı.
5- Her zaman yeni şeyler denemekten ve akıllıca riskler almaktan gurur duydum.
6- Yaratıcılıkta da riskler mevcuttur. Ancak, yapabileceğiniz en riskli şey, daha önce yapılmış olanı yapmaktır.
7- Tüm başarılar her zaman harika bir fikirle başlar.
8- Başarı, doğru insanların, doğru bir şekilde, saatlerce çalışarak o fikri hayata geçirmesiyle mümkün olur.
9- Yeni dönemde de kazanan, her zaman olduğu gibi “harika içerik” olacak.
10- Her harika bir fikrin arkasında olağanüstü bir güç vardır. Başarıya götürecek anahtar ise, uygulamanın da fikir kadar zekice yapılmasıdır.

“BAŞARININ SIRRI İÇERİKTE GİZLİ"
UYGULAMA ÖNEMLİ

çeriğin kralı olup olmadığımdan emin değilim fakat kralın içerik olduğundan eminim. Mükemmel bir fikrin mükemmel bir şekilde uygulanmasından daha değerli bir şey yoktur. Disney’in Mickey adında bir farenin başrolde olduğu ilk sesli çizgi filmi ile 1928’de neleri başardığına bir bakın. Veya George Lucas’ın Star Wars (Yıldız Savaşları) ile başardıklarına. Veya Toy Story (Oyuncak Hikayesi) ile John Lasseter’in başarısına. ABC, Paramount, Disney ve şimdi de Tornante’de başarılar elde ettim.
HER ŞEY FİKİRLE BAŞLAR
Tüm başarılar da her zaman harika bir fikirle başladı ve doğru insanlar tarafından doğru bir şekilde hayata geçmesi için uzun saatler harcandı. Bunun sadece eğlence sektöründe geçerli olduğunu düşünmüyorum. Apple’da Steve Jobs’un fikirlerinin sonuçlarına bakın veya PayPal ile bir servet kazanan ve şimdi de ticari uzay yolculuklarına öncülük eden Elon Musk’ın serüvenine... Bu adamların da anladığı gibi harika bir fikrin arkasında olağanüstü bir güç vardır. Fakat başarıya götürecek anahtar, uygulamanın da fikir kadar zekice yapılmasıdır. Kıdemsiz yöneticilerin yeni iş fikirleri sunmalarını teşvik ettik. Disney markası altında yaptığımız her şeyin gerçek bir Disney deneyimi olmasını sağlamak için gerekenleri yaptık.~

"FARE İLE BAŞLAYAN ŞİRKETİ BEĞENİYORUM"
Capital: Liderlik konusunda önde gelen isimlerden birisiniz. Yeni dönemde sizin en beğendiğiniz şirketler ve liderler hangileri ve ne tür pozitif özellikleri var?
- Halen daha Walt Disney adındaki bu şirketi seviyorum! Şirketteki 20 yılım boyunca başarı için güçlü bir temel oluşturduğumuza inanıyorum ve şirket ben ayrıldıktan sonra da başarılarına devam ediyor.Diğer taraftan eğlence dünyası son derece hareketli ve başarıyı sürdürebilen şirketleri belirlemek de son derece güç. Bazı alanlardaki hareketlilik baş döndürücü. Cep telefonlarında BlackBerry hakimdi fakat şimdi Samsung hızla yükselirken BlackBerry inişte. İnternette ise AOL’un yükselip düştüğünü gördük. Arkasından Yahoo, onun arkasından da şu anda hakim olan Google geldi. Yani ben “başlangıcını bir fare ile yapan” şirkete güvenmeye devam ediyorum.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz