Stephen Emmott / NCR Knowledge Lab Direktörü Knowledge Lab (Bilgi Laboratuvarı), bir teknoloji devi olan NCR tarafından, İngiltere´de kuruldu. Başta finans olmak üzere, perakende ve alışveriş tek...
Stephen Emmott / NCR Knowledge Lab Direktörü
Knowledge Lab (Bilgi Laboratuvarı), bir teknoloji devi olan NCR tarafından, İngiltere´de kuruldu. Başta finans olmak üzere, perakende ve alışveriş teknolojileri üzerine araştırma yapıyor, teknoloji geliştiriyor. Bütün dünyanın ilgiyle izlediği bu birimin direktörü Stephen Emmott, geleceğin teknolojilerini yaratırken asıl odak noktasının, ``ilişki teknolojileri`` olduğunu söylüyor. Bu nedenle de ``e-mail`` kullanımının interneti şekillendireceğini vurguluyor.
NCR dünyanın önde gelen finansal hizmet sunan kuruluşlarından bir tanesi. Özellikle de, sunduğu çözüm ve ürünlerle, bireysel bankacılık konusunda dünya pazarının lideri. NCR´ın sunduğu bu çözümlerle firmalar yeni müşteriler kazanıyor, ellerindeki müşterilerini tutabiliyor ve k^arlılıklarını arttırabiliyorlar.
Teknolojiye dayalı ürünler sunan NCR, bu alandaki rekabet gücünü artırmak için sürekli yatırım yapıyor. Bu kapsamdaki yatırımlardan en önemlisi ise yeni araştırma birimi oldu. Teknoloji dünyasının da büyük ilgisini çeken bu birimin adı ``Knowledge Lab (Bilgi Laboratuarı)``.
Knowlede Lab´in amacı, geleceğin bankacılık ve e-commerce teknolojilerini geliştirmek.
Knowledge Lab´i kurma fikri ilk olarak 1996 yılının sonlarına doğru ortaya çıkmış. Ancak fiziksel olarak bundan bir kaç ay sonra kurulmuş. Knowledge Lab ağırlıklı olarak bankacılık, perakendecilik ve alışveriş sektörleri üzerine araştırmalar yapıyor, teknolojiler geliştiriyor.
Bu teknoloji merkezinde en son geliştirilen ürün ise ``Microwave Bank``(Mikrodalgabankası). Mutfaklardaki mikrodalga fırınların aslında birer bilgisayar olduğunu söylüyorlar. Bu fırınlara birkaç yeni özellik ekleyerek birer bilgi bankası haline dönüştürmeyi başarmışlar. Siz mutfağınızda otururken banka hesaplarınızı kontrol edebiliyor, para transferi yapabiliyor, internetten yemek tarifi alabiliyorsunuz. Bu fırın aynı zamanda mutfağınızda eksilmiş olan ürünleri sipariş de ediyor.
Capital olarak NCR Knowledge Lab direktörü Stephen Emmott ile Knowledge Lab´i, araştırmalarını, Microwave Bank´i, internet ve finans teknolojilerini konuştuk. Şimdi size bu keyifli söyleşiyi sunuyoruz.
Knowledge Lab ne zaman kuruldu ve büyüklüğü nedir? Kaç kişi çalışıyor?
Konsept olarak NCR böyle bir laboratuvar oluşturacağını 1996 yılının ekim ayında açıkladı. Ancak 1997 yılının ocak ayına kadar fiziksel olarak bir varlığı yoktu. O dönemde ben laboratuarın başına getirildim. Buraya gelmeden önce Dell Laboratuarları'nda çalışıyordum.
Knowledge Lab'de 24 tane tam zamanlı çalışan araştırmacı var. Bunun yanında bizimle çalışan 10 civarında öğrenci de bulunuyor. Hızla büyüyoruz ve sanırım yıl sonuna kadar 40 kişiyle çalışıyor olacağız. Çalışanlarımızın eğitimleri gerçekten birbirinden çok farklı. Bence herkes son derece yetenekli burada. Aramızda matematikçiler, biyologlar, sanatçılar, tasarımcılar, bilgisayar mühendisleri, psikologlar ve ekonomistler bulunuyor. Tasarımcılar da kendi aralarında çok çeşitliler. Mücevher, endüstri ve bilgisayar tasarımcıları var.
Mücevher tasarımcısı son derece ilginç. O hangi konularda çalışıyor?
Bir tasarımcılar grubumuz var ve bir tanesi de mücevher tasarımcısı. Kendisi aynı zamanda bilgisayar programcılığında da uzman. Burada giyilebilir bilgisayarlar üzerinde çalışıyor.
Knowledge Lab fikri nasıl ortaya çıktı ve kuruluş amacı neydi?
Bu laboratuarın kuruluşunun asıl amacı, internet ve tüketici davranışları sonucunda hızla değişen perakendecilik, alışveriş ve bankacılık gibi endüstrilere ayak uydurmaktı. İnsanlar internetten alışveriş yapma, telefon bankacılığı gibi fikirlere son derece hızlı olarak alışıyorlardı. Tüketicilerin talepleri sürekli artıyordu. NCR da Knowledge Lab´i kurarak bu tüketicilere gelecekte en iyi hizmetin nasıl verilebileceğini araştırmayı amaçlıyordu.
O zamandan sonra fikir tabii ki daha da gelişti. Şu anda amacımız anahtar pazarlardaki ve bu pazarların teknolojilerindeki değişimleri anlamak ve anlamakla da kalmayıp bu değişimleri bire bir yaratmak, tanımlamak aslında. Bu çalışmalarımız da NCR´ın ve müşterilerimizin yakın gelecekte yarar sağlayabilecekleri pazarların büyümesine yardımcı oluyor.
Giyilebilir bilgisayarlardan bahsettiniz. Bu konuda ne aşamadasınız?
Giyilebilir bilgisayar aslında neredeyse tam bir kişisel bilgisayar olarak tanımlanabilir. Bunu, örneğin, kemerinize takabiliyorsunuz. Bir de ekran yerine geçen gözlük benzeri birşey kullanıyorsunuz. Klavye de kolunuzda olabilir örneğin.
Aslında bizim amacımız, klavyeye ihtiyaç duyulmayan bir giyilebilir bilgisayar yaratmak. Giyilebilir bilgisayar aslında kişisel bir kablosuz network ile iletişime geçilmesi için tasarlanıyor diyebiliriz. Bu network internete bağlanıyor. Bu giydiğiniz bilgisayar ile nerede olduğunuzu, ne yaptığınızı, havanın durumunu bildirebiliyorsunuz. Bu gibi bilgiler biraraya getiriliyor ve internete gönderiliyor.
Şu anda Knowledge Lab olarak hangi projeler üzerinde çalışıyorsunuz?
Gelecek için bu teknolojileri yaratırken asıl odak noktamız, bizim ``İlişki teknolojileri (Relationship Technologies)'' dediğimiz teknolojiler. Bizce bilgi teknolojilerinden (IT) sonra teknolojideki en büyük alan bu. Bizim şu anda üzerinde çalıştığımız projelerimizin hepsi ilişki teknolojileri yaratmaya ve bunları tanımlamaya yönelik.
``İlişki teknolojileri`` terimini de açıklamamız gerekiyor sanırım. Tam olarak neyi kastediyorsunuz?
Eğer bugün internete bakarsanız, internetin orijinal olarak bir bilgisayardan diğerine bilgi göndermek amacıyla tasarlanmış olduğunu görürsünüz. Daha çok araştırma yapan kuruluşlar, hükümet ve üniversiteler tarafından kullanılıyordu. ��lginç olan şu; internetin ana kullanım amacı artık bu değil, hatta bununla hiç ilgisi kalmadı. Hatta bu şekilde kullanılacağı belki de hiç akla gelmemişti. Belirtmeye çalıştığım şey, e-mail. İnternette artık insanlar en yoğun olarak e-mail alıp gönderme işlemini gerçekleştiriyorlar.
E-mail ilk olarak şöyle kullanılıyordu; bilgisayarınızda bir dosyayı açamadığınızda, bu işi bilen birisine sorunu anlatan bir e-mail gönderiyordunuz. Daha sonra e-mail hızla internette en çok kullanılan hizmet haline geldi. Çünkü tüm bilimadamlarının, akademisyenlerin, hükümet adına araştırma yapanların birbirleriyle iletişim kurmaları için kullanılmaya başlandı.
Böylelikle bilgi teknolojisi olarak adlandırılan internet, bir anda ``İlişki teknolojisi`` haline dönüştü. Çünkü, insanlar interneti arkadaşlarıyla iletişim için kullanmaya başladılar. Bence bu son derece ilginç bir gelişme.
İnternet, herkesin kullanımına açıldığından beri, e-commerce´in hızlı gelişimine rağmen, hala asıl olarak iletişim için kullanılıyor. İnsanlar bu sayede kişisel ilişkilerini sürdürüyorlar. Belki herkes şu anda e-commerce hakkında konuşuyor ama bence internetin ana kullanım amacı hala iletişim teknolojileri.
E-commerce´in hızlı gelişiminden bahsettiniz, sizce e-commerce gelecekte iletişime baskın çıkabilir mi?
Bence şu anda e-commerce´ten çok fazla bahsediliyor ve önümüzdeki beş yıl içinde de hızla gelişmeye devam edecek. Ama baskın ve hatta en değerli kullanım amacı olsa da, bence e-mailin önüne geçemeyecek. Pek çok geleneksel perakendecilik kanalları internet üzerinde konumlanacak belki ama muhtemelen hepsi internette yer almayacak.
Bankacılık da internetten en çok etkilenen sektörler arasında yer alacak. Ama bu internetin en çok e-commerce için kullanılacağı anlamına gelmiyor kesinlikle. İnsanlar hala asıl olarak birbirleriyle iletişim kurmak için interneti kullanıyor olacaklar.
Ayrıca internetin ilişki teknolojisi olmasının bir diğer nedeni de insanlar arasında iletişim kurulmasına yardımcı olan bir araç olması. Ancak neredeyse her iş artık e-business oluyor. Genel kanı beş yıl içinde her işin e-business olacağı üzerine. Bu nedenle de sadece internette yer almak kimseye bir avantaj sağlamayacak.
Gelecekte bankacılıkta ve perakendecilikte kazananları, kaybedenlerden ayıracak olan anahtar nokta müşterilerle anlamlı, geçerli ve değerli ilişkiler kurmaktır. Müşterileriniz sizi aradıklarında anında bulabilmeliler, onlara değer verdiğinizi bilmeliler. Müşterilerinizle ilişkilerinizi tıpkı sevgilinizle olan ilişkilerinize benzetebilirsiniz. Onlarla da karşılıklı sevgi ve güvene dayalı ilişkiler yaşamanız gerekiyor.
Knowledge Lab ağırlıklı olarak hangi sektörlere çözüm sunuyor?
Aslında bizim özellikle odaklandığımız konu bankacılık endüstrisi ve finansal hizmetler. Son üç yıl içinde bankacılık, perakendecilik, alışveriş ve internet üzerindeki medya kuruluşları da ilgi alanımıza girmeye başladı. Ama ağırlıklı olarak bankacılık, alışveriş ve perakendecilik diyebiliriz.
Evimizden internete ya da banka hesaplarımıza ulaşabilmek için hangi aletleri kullanıyor olacağız?
Aslında gelecekte bankacılık işlemlerinin çoğu mobil telefonlar üzerinden yürütülecek ve bunun için de evde bulunmanıza gerek olmayacak. İnsanlar dışardayken mobil telefonlarını yanlarında taşıyorlar ama eve geldiklerinde kapatıyorlar. Evde olacak olan şu aslında; insanlar evlerinde daha az teknoloji istiyorlar. Şu anda kişisel bilgisayarların ana kullanım alanı strateji belirleme değil, iletişim. Şu anda bilgisayar daha çok internete bağlanmak için kullanılıyor. Gelecekte evlerde daha çok görünmeyen bilgisayarlar tercih edilecek.
Evlerimizde aslında görünmeyen pek çok bilgisayar kullanıyoruz, yaşantımızda yer alıyor bu bilgisayarlar. Bunlardan biri mobil telefonlar, diğeri televizyon ve biri de mikrodalga fırın. Mikrodalga fırın son derece güçlü bir bilgisayar. Bir diğer bilgisayar da oyun oynamak amacıyla kullanılan play station´lar. Bu gibi şeyler evin her yerinde bulunan görünmeyen bilgisayarlar.
Biz insanların kolayca alışabilecekleri bir ev aletini bulmaya çalışıyoruz. Çünkü hepsinin kullanımı kolay olmayabilir ya da pahalı olabilirler. Ancak şöyle bir gerçek de var ki, pek çok evde artık bir mikrodalga fırın bulunuyor. Bizler teknoloji araştırmalarımızın yanında, tüketici araştırmaları da yapıyoruz. İnsanların evlerinde neler yaptıklarına ve teknolojiyi ne kadar kullandıklarına, ne kadar teknoloji barındırdıklarına bakıyoruz. Sonuçta insanların mikrodalga fırınlarıyla son derece yakın ilişkiler içinde bulunduklarını görüyoruz.
Böylelikle de Mikrowave Bank´i (Mikrodalga fırın bankası) mi oluşturdunuz?
Biz buradan yola çıkarak kendimize şöyle bir soru sorduk: İnsanlar alışverişlerini ve banka işlemlerini internet üzerinden en kolay yoldan, alışık oldukları bir aletle halletmek isteseler hangi aleti kullanırlardı? Bunun sonucunda da mikrodalga fırında karar kıldık. Öncelikle teknolojiyi oluşturup insanlara denetmeye karar verdik ve böyle bir mikrodalga fırın yarattık. Bu işleme uygun bir yazılım oluşturduk.
Bu fırın ile internette dolaşamıyorsunuz ama üzerinde belirli işlemler var ve bunları kolaylıkla gerçekleştirebiliyorsunuz. Örneğin bu fırın üzerinde mutfakta yaptığınız işlerle yakından ilgili olan işlevler bulunuyor. İnternetten yemek tarifi alabiliyorsunuz, barkod okuyabiliyorsunuz, bu fırın sizin için bir alışveriş listesi oluşturabiliyor, sipariş verebiliyor. Ayrıca diet bilgisi alabiliyorsunuz, yediklerinizi dengeleyebiliyorsunuz, faturalarınızı ödeyebiliyor, banka hesaplarınızı kontrol edebiliyorsunuz, bir hesaptan diğerine transfer yapabiliyorsunuz.
MİKRODALGA FIRINDAN İNTERNETE BAĞLANILABİLİR Mİ?
``Biz mikrodalga fırını öyle bir tasarladık ki, kullanmak için herhangi bir bağlantıya geçmeniz gerekmiyor. Zaten her zaman bu işlemleri yapmaya hazır bir halde bulunuyor. Tüm bunları hazırladıktan sonra bazı insanlara bu fırını kullandırdık, görüşlerini aldık. Sonuç olarak bu aletin internet üzerinden alışveriş yapmaya hevesli, ancak bilgisayar kullanmayan kişiler tarafından ilgiyle karşılandığını gördük.
Yakın zamanda bu ürünü kullanmak isteyen büyük bir kitleyle karşılaşacağımızı düşünüyorum. Bence görünmez dediğimiz bu bilgisayarlarla aslında elektronik ticaret hacmini inanılmaz boyutlarda artırıyorsunuz.
Bunun yanında bu fırını bilgisayar kullanan kişilere de denettik ve onlardan da olumlu tepkiler aldık. Ofislerinde ya da çalışma odalarında hala bilgisayar kullanıyorlar ama evlerine geldiklerinde mutfaklarında bilgisayar görmek istemiyorlar. Ama yine evin en çok kullanılan alanı olan mutfaktan internete ulaşabilmeyi tercih ediyorlar.
Bu taleplerine de bizim oluşturduğumuz mikrodalga fırın çok uygun geliyor. Bundan iki yıl önce belki bu fikrin gerçekleşebileceğini düşünmüyor, inanılmaz buluyorlardı. Ama bugün bu aleti kullanabiliyorlar. Hatta General Electrics de benzer birşey oluşturmaya çalışıyor.
ATM TEKNOLOJİSİ NEREYE GİDECEK?
Finansal teknolojiler nereye gidiyor ve gelecekte ne gibi ürünler göreceğiz bu sektörde?
Aslında finansal teknolojiler terimi biraz garip oluyor. Çünkü, ben sadece tek bir finansal teknoloji düşünebiliyorum, o da ATM. Bunun dışındaki teknolojiler bankacılık üzerinde büyük etkiler gösterecekler gelecekte. Bunlara da bankacılık teknolojileri demek hatalı olur. Çünkü,. hepsi aslında başta belirttiğim ilişki teknolojileri kapsamına giriyorlar. Mobil telefonlar ve internet gelecekte finans endüstrisinde en gözde teknolojiler olacak.
Bana göre gelecekte finans sektöründe ürünlerden daha önemli olarak mobil telefonlardaki hizmetler öne çıkacak. Yeni nesil GSM telefonları önem kazanacak. Yaşam stillerine yönelik ürünler ve hizmetler yeni bir alan olarak karşımıza gelecek. İnsanların yaşam tarzlarını değiştirmek gibi talepleri olabiliyor sıklıkla. Yeni bir araba ya da ev isteyebiliyorlar.
Yeni nesil ATM´lerde büyük değişimler gözlenecek mi? Farklı tipte ATM´ler görecek miyiz?
Eminim ki farklı tipte ATM´ler görebileceğiz ama nasıl olabileceklerini söylemek zor şimdiden. Müşteriler için son derece cezbedici şekilde tasarlanmış ATM´ler görme olasılığımız yüksek. Bu ATM´ler mobil telefonlara ya da internete bağlanabilecek. Böylece tüketiciler ile de daha yakın ve bire bir ilişkiler içinde bulunulabilecek. Finansal teknolojiler ve GSM teknolojileri arasında çok sıkı bağlantılar olacak gelecekte.
''TÜKETİCİLERİN ASLINDA PC´YE İHTİYACI YOK''
Gelecekte bilgisayarlara ihtiyaç duyacak mıyız, yoksa bilgisayar gibi kullanılabilen başka aletler mi olacak?
Bence bugün iş çevresinin dışında olan tüketicilerin çoğunun kişisel bir bilgisayara ihtiyacı yok. Tüketicilerin çoğu bilgisayarı bir hesaplama aracı olarak değil, e-mail aracılığıyla birbirleriyle iletişim kurmak için kullanıyorlar.
Bunun yanında web tabanlı bir bilgiye ihtiyaç duyduğunuzda, genellikle evinizde ya da ofisinizde bilgisayarın başında oturuyor olmuyorsunuz. Bunun sonucu olarak da bugün bilgisayarların asıl kullanım alanı olan internete bağlantıda farklı aletlerin geliştirildiğini görüyoruz. Bu nedenle de gelecekte internet masanızdaki gri kutuların içine hapsolmuş olmayacak. Yeni nesil GSM telefonları, akıllı kameralar, ev aletleri gibi aletler gelecekte internete erişimde kullanılıyor olacak.
''EV BANKACILIĞI E-MAIL´LERLE GELİŞECEK''
Kredi kartı, çek gibi ödeme sistemlerinin dışında yeni ödeme sistemleri gündeme gelecek mi?
Bence mobil telefonlar her türlü ödemede önemli aletler haline gelebilirler. Aynı zamanda süpermarketlerin POS merkezlerine bağlı olan bir kablosuz sisteme sahip, sıradan deri cüzdanlara benzeyen akıllı cüzdanlar da yeni ödeme araçları olarak karşımıza çıkabilirler.
Ev bankacılığı nasıl bir gelişim izleyecek?
Bence ev bankacılığı, bankaların müşterileriyle konuşmak için bugün verdikleri destekten çok daha iyi olan e-mail merkezlerini açmalarından sonra gelişecek. Ayrıca ev bankacılığının gelişmesi için bankaların web sitelerinin kullanımlarının daha kolay ve eğlenceli olması gerekiyor. Bence çoğu bankanın web sitesi oldukça yetersiz. Bir de bankaların bankacılık ürünlerinin dışında benim yaşam stilime hitap edecek yeni şeyler sunmaları gerekiyor ev bankacılığının gelişimi için.
Önümüzdeki beş ya da on yıl içinde finans sektörü ve teknolojiler nasıl biraraya getirilebilir?
Bankacılık işlemlerinin çoğu mobil telefonlar, ATM ve internet üzerilnden yürütülecek. Burada şimdiden geri dönüşü olmayan bir trend başlamış durumda zaten.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?