"Pazarlamada trend interaktif olmak"

"İnteraktif pazarlamanın en önemli avantajı pazarlama iletişiminin maliyetini azaltması"

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Pazarlamada  trend interaktif olmak

2008'den bu yana Boğaziçi Üniversitesi İşletme Bölümü'nde yarı zamanlı olarak pazarlama dersleri veren ve interaktif pazarlama üzerine danışmanlık yapan Dr. E. Taçlı Yazıcıoğlu ile interaktif pazarlama dünyası üzerine görüştük. "İnteraktif pazarlama daha az maliyetle daha fazla ve aktif müşteri ve daha fazla karlılık demektir. Bir şirket daha ne ister?" diyen Taçlı Yazıcıoğlu, interaktif pazarlamanın 2015 yılında toplam pazarın yüzde 30'unu kapsayacağını öngörüyor. Yazıcıoğlu'nun sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:

İnteraktif pazarlamanın tanımını yapar mısınız?
- Günümüzde interaktif olmak bize bir şeyler söylüyor ama yakın zamana dek pazarlamacılar, bir ürünün ya da hizmetin doğru mesajla, doğru yerde ve fiyatta tüketiciye ulaşmasına çalışırlar, pazarlamanın da tek yönlü bir faaliyet olduğunu düşünürlerdi. Burada tüketici sadece bir alıcı konumundaydı, hatta bazılarına göre de pazarlama faaliyetlerinin kurbanı. Sonradan anlaşıldı ki, ne tüketiciler ürün ya da hizmetlerle tek taraflı bir ilişki kurarlar, ne de pazarlama faaliyetleri sanıldığı kadar güçlü ve yönlendiricidirler. İdeal üretici-tüketici ilişkisi, diyalog demektir.

İnteraktif pazarlama burada mı devreye giriyor?

- İnteraktif pazarlama bu diyaloğu ön plana alan pazarlama anlayışını temsil eder. O yüzden de interaktif pazarlama internetin yaygın kullanımından ve sosyal medya patlamasından önce de çalıştığımız bir konuydu. Ama internetle hızlı ve akışkan bir sürece girildi. Bu sayede üretici ya da hizmet veren firmaların tüketicilere daha çok yakınlaştığını görebildik. Dijital pazarlama, mobil pazarlama, arama pazarlaması, e-posta, sosyal medya hatta içerik pazarlaması gibi isimler aslında interaktif pazarlamanın mantığından türeyen ve zamanla gelişen tanımlar. İnteraktif pazarlama hepsinin bir bütünüdür, diyalogu temel alır. Giderek de bu diyalog dijital ortamda gerçekleşecekmiş gibi görünüyor.

Türkiye'de interaktif pazarlama ne kadar biliniyor?
- İnteraktif pazarlama tabii ki kavram olarak biliniyor ama ne kadar doğru uygulamalarla ortaya konulduğu konusunda pek emin değilim. Pazarlamacılar, buna reklamcılar da dahil, hala 'doğru ürünler doğru şekilde konumlandığı zaman satılır' varsayımı ile yaklaşıyorlar. Bu bir zamanlar çalışan bir formül olmuş gerçekten. Oysa on yılı aşkın bir süredir, rekabetçi olmanın, tüketici katılımını artırmakla ilgili olduğunu biliyoruz. Pazar araştırmalarının popüler yöntemi olan anketin yerini arama motoru optimizasyonu ile tıklanma sayısı sayma ya da cookie tabanlı takibin aldığını görüyorum.

Arama motoru optimizasyonu ile dijital etnografi sayesinde ne tür farklı verilere ulaşılabiliyor?
- Arama motoru optimizasyonu, web sitesinin etkinliğini ölçer. Belirli kelimelerin Google gibi arama motorlarında ne sıklıkla arandığına bakmamız da bunun bir uzantısıdır. Bu etkilerin ne anlama geldiği, ondan ne anlamlar çıkarıp, müşteriye değer olarak sunulması gerektiği de dijital etnografi ile anlaşılabilir. İkisi birbirini tamamlayan yöntemler.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz