Amerika’nın en popüler birası Budweiser’ı üreten Anheuser-Busch, krizden
önce 30 gün olan ödeme süresini, 2009’da 120 güne uzattığını açıkladı.
General Electric, 2008’in son çeyreğinde tahsilat süresini kısaltarak
piyasadan kısa sürede 3,8 milyar dolar topladı. P&G, nakit akışını
sıkı bir şekilde yönetmeye odaklandı ve tahsilat sürecini hızlandırdı.
Bu örnekler, krizle birlikte büyük ölçekli pek çok şirketin, tedarikçi
ve diğer iş ortaklarını sıkı markaja aldığını ortaya koyuyor. “Bir güç
savaşı yaşanırken kredi krizi sokağa yansıdı” diye konuşan Wells
Fargo’nun eski şef ekonomisti ve California State Üniversitesi Öğretim
Görevlisi Sung Won Sohn, şöyle devam ediyor:
“Kendi koşullarını tedarikçilerine ve müşterilerine baskı yaparak
uygulatabilen büyük şirketler, krizle birlikte ödeme şartlarını iyice
ağırlaştırdı. Eğer küçük bir iş sahibiyseniz pazarlık gücünüz kalmadı.”
Dünyadaki finansal krizin etkileri Türk şirketlerine de yansıdı. Bazı
şirketler, ciddi likidite sıkıntısı içine düştü; bazıları iflas
tehlikesiyle karşı karşıya kaldı. Yaşanmakta olan bu zorlu süreçte
şirketler de kendilerini korumak ve krizden en az hasarla çıkabilmek
adına pek çok tedbir aldı. Nakitte kalmaya odaklanan pek çok şirket,
ödemelerini daha geniş vadeye yaymaya çalışırken alacaklarını ise bir an
önce tahsil etmek istedi. İşte bu istek, tahsilat ve ödeme
sistemlerinde yeni bir dönemin başlamasına yol açtı.
DEĞİŞİM BÜYÜKLERİN LEHİNE
Son 1 yılda dünyada tahsilat ve ödeme sürelerinde büyük değişim yaşandı.
ABD’li REL Consultancy Group’un yaptığı araştırmaya göre krizde büyük
şirketler, tahsilatta hızlı, ödemede ağır kaldı. Küçük şirketlerde ise
tam tersi bir durum gözlendi.
500 milyon dolar ve altında ciroya sahip ABD’li şirketler, 2008’de 54,4
günde alacaklarını tahsil ederken bu süre 2009’da 58,9 güne çıktı. 5
milyar dolar ve üzerinde ciroya sahip şirketler ise 2008’de 41,9 günde
tahsilatlarını gerçekleştirirken 2009’da süreyi 41 güne düşürmeyi
başardı. Küçük şirketler, ödemelerini 2008’de 42,9 günde yaparken,
2009’da yaklaşık 3 gün erken ödeme yaptı. Büyükler ise 2008’de 53,2
günde ödemelerini yaparken 2009’da bu süreyi 55,8 güne uzattı. REL’in
Amerika başkanı Mark Tennant, bu sonuçları şöyle yorumluyor:
“Küçük şirketler ölçek ekonomisinin kurbanı oldu. Daha zayıf bir ödeme dengesine sahipler ve borç almak onlar için daha zor.”
Capital’in 40 şirketi içeren araştırması ise REL’in araştırmasından
farklı sonuçlar ortaya çıkardı. Türk iş dünyasında büyük, küçük
gözetmeden genelinde tahsilat ve ödemelerin vadesi uzadı. Yani büyük
Türk şirketleri, Amerikalı muadilleri gibi süreleri kısaltamadı.
TAHSİLATTA BÜYÜK KAYIP
Yaşanan likidite sıkışıklığı, istisnasız her ölçekten şirketi etkiledi.
Kimi büyük ölçekli alıcılar, bu dönemde tedarikçilerini tedarikçi
finansmanı modelleriyle destekledi. Kimileri ise nakit döngülerini,
ödeme vadelerini uzatarak rahatlattı. Ama gerçek şu ki orta ve küçük
ölçekli şirketler, büyüklere nazaran daha fazla etkilendi.
Citibank Global İşlem Bankacılığından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı
Emre Karter, bu gelişimin doğal sonucu olarak küçük ve orta ölçekli
şirketlerin, oluşan ek vadeleri de kendi kaynaklarından finanse etmek
zorunda kaldığını belirtiyor.
Türkiye’de 500 milyon TL ve üzeri ciroya sahip büyük şirketler, 2008’in
ilk 6 ayında ortalama 66,3 günde tahsilat gerçekleştiriyordu. 2009’un
aynı dönemindeyse süre 85,8 güne çıktı. 150 milyon ve altında ciroya
sahip olan küçük ve orta ölçekli işletmelerde ise tahsilat süresi 63,8
günden 98,5 güne uzadı. ~
Tahsilatlarını kriz öncesine göre çok daha geç gerçekleştiren
şirketlerden biri de Yıldız Entegre. 924 milyon TL’lik cirosuyla
sektörünün en büyüğü olan şirketin tahsilat süresi, kriz öncesine göre 2
kat uzadı. Daha önce en fazla 120 gün vadeyle satış yapan şirket,
2009’da tahsilatı 240 güne yaydı. Yıldız Entegre Genel Müdürü Hakkı
Yıldız, bu vadeyi sağlam sermaye yapılarıyla iç kaynaklarından finanse
ettiklerini belirtiyor. Eren Holding’in grup şirketlerinden Denizli
Çimento’da ise tahsilat süresi yüzde 250 uzadı. Krizden önce
alacaklarını 30 günde tahsil eden şirket, şimdi 105 gün bekliyor.
ÖDEMELER NE KADAR UZADI?
Araştırmamızda 500 milyon ve üstünde ciroya sahip şirketler, 2009’un ilk
6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre ödemelerini yüzde 20,1 daha
uzun bir süreye yaydı. 150 milyon ve altında ciroya sahip olanlarsa
ödemelerini geçen yıl ortalama 63,3 günde yaparken bu yıl 68,7 günde
yapmaya başladı. Bu şirketler arasında ödeme süresini en fazla
uzatanların büyük kısmı tekstil ve hazır giyim sektörlerinden çıktı.
Örneğin Zorlu Tekstil, krizden önce 60 günde ödeme yaparken 2009’da bu
süreyi 120 güne çıkardı. Hey Tekstil ise 30 günde ödeme yaparken 60
günde yapmaya başladı. Hey Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Süreyya
Bektaş, “Tahsilat ve ödemede sorunlar yaşadık. En önemlisi, ödemelere
valör koyulması ve fiyatlarda indirimler istenmesiydi” derken bugünlerde
bu sorunları aştıklarını ifade ediyor.
Elvin Tekstil Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Osman Canik ise krizden
önce ödemelerini maksimum 90 gün içinde gerçekleştirirken 2009’da bu
sürenin 150 güne kadar uzadığına dikkat çekiyor. Canik, alacaklarını
daha önce 150 günde tahsil ederken bu sürenin 300 güne çıktığını
belirtiyor.
Ödeme süresi yüzde 33,3, tahsilat süresiyse yüzde 25 uzayan beyaz eşya
yan sanayicisi Arma Filtre Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Akış ise
ödemelerinin tamamını yaptığını, alacaklarınınsa sadece yüzde 60’ını
tahsil edebildiğini belirtiyor.
TAHSİLAT SÜRESİNİ KISALTANLAR
Merkez Bankası’nın verileri, tahsilat probleminin ne boyutlara
ulaştığını gösteriyor: 2009’un ilk 7 aylık döneminde protestolu
senetler, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 29,2’lik bir artışla 4
milyar 565 milyon TL’ye ulaştı. Karşılıksız çek sayısı ise aynı dönemde
geçen yıla göre yüzde 48 artarak 1 milyon 224 bin 48 oldu.
Tüm bu yaşananlara rağmen tahsilat süresini hızlandıran şirketler de
oldu. Bunlardan biri de 643,8 milyon TL’lik cirosuyla Arena Bilgisayar.
Şirketin genel müdür yardımcısı Serkan Çelik, tahsilat süresini 36
günden 33 güne indirdiklerini belirtiyor. Bunu, seçici müşteri ve
tedarikçi politikalarıyla gerçekleştirdiklerini ifade eden Çelik,
“Öncelikler sıralamamız risk-nakit döngüsü, kârlılık ve ciro şeklinde
oldu” diye konuşuyor.
De Facto Genel Müdürü İhsan Ateş ise bayilerinden yaptıkları tahsilat
sürelerinin 120 günden 90 güne düştüğünü söylerken, tüketicilerin de
yüzde 23’ünün krizde peşin veya kredi kartından tek ödeme yapmaya
başladığını belirtiyor.
DAHA HIZLI ÖDEYENLER
Kriz sürecinde ödemelerini kısa sürede yapan şirketler de oldu.
Araştırmamıza dahil olan şirketler arasında, cirosu 500 milyon TL ve
üzerinde olan hiçbir şirket ödeme süresini kısaltmadı. Sadece nakit alım
yapan Sarkuysan, Toyota, Yıldız Entegre, Banvit, Unilever ve Türkerler
İnşaat’ın ödeme süresi değişmedi. Buna karşın cirosu 150 milyon TL ve
altında olan şirketler arasında krizde daha hızlı ödeme yapanlar oldu.
Bunlardan biri de Sunrise Queen Hotels idi. Ödeme süresi yüzde 62,5
kısalan şirketin tahsilat süresi de tam tersine yüzde 614,5 oranında
uzadı. Şirketin yönetim kurulu başkan yardımcısı Sadettin Ulubay,
yaşadıklarını şöyle anlatıyor: ~
“Kriz öncesi uluslararası tur operatörleri, ödemelerini ortalama 21 gün
içinde yaparken şimdi global kriz nedeniyle 4-5 aya uzattı. Otelciler
olarak bizler, ödemelerimizi kısa sürede yaparken, alacaklarımızı daha
uzun bir sürede tahsil etmeye başladık. Personel maaşları, elektrik ve
su gibi birçok girdinin ay sonunda ödenmesi gerekiyor. Tahsilat
yapamayan oteller, kısa dönem ödemelerini yapabilme noktasında, kimi
zaman kredi kullanabiliyor.”
Ödeme süresi kısalan bir diğer şirket ise Denizli Çimento. Şirket
yetkilileri, iş ortaklarının büyük kısmının yurtdışı şirketlerden
oluştuğunu, ödeme sürelerinin bu nedenle 124 günden 73 güne düştüğünü
belirtiyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?