"Esnek, çok yönlü, sevilen ve ikna edici liderlere ilgi artacak"
BERNARD ZEN-RUFFINEN, dünyanın en önemli beyin avcılarından biri.Korn
Ferry'nin Avrupa, Ortadoğu ve Afrika başkanı olarak görev yapıyor. Yılda
1.600 CEO ve üst düzey yöneticiyi işe yerleştiriyor. Zen-Ruffinen'e
göre dünyada büyük bir yetenek talebi var. Ancak yeni jenerasyon bu
talebi karşılamak için yeterli değil. Gelişmiş ülkelerden gelen yönetici
talebinin hızlı arttığına işaret eden yönetici, "Artık Avrupalı ve
Amerikalı yöneticiler yurtdışında çalışmak istemiyor" diyor. Ona göre bu
nedenle Türk CEO'lar daha avantajlı. Bernard Zen-Ruffinen, dünyanın en
büyük danışmanlık firmalarından Korn Ferry'nin Avrupa, Ortadoğu ve
Afrika bölgelerinin başkanı. Korn Ferry'nin İsviçre'deki merkezinde 3
farklı kıta için CEO ve üst düzey yönetici bulan Ruffinen'in müşterileri
arasında Microsoft, Coca-Cola, Nestle gibi dünya devleri bulunuyor.
Dolayısıyla Ruffinen, dünya yetenek pazarındaki gelişmeleri ve trendleri
de yakından takip ediyor. Baby boom jenerasyonunun sonuna geldiğimizi
söyleyen Ruffinen, yeni jenerasyonun dünyada açık olan bütün yönetim
pozisyonlarını doldurmak için yeterli olmadığını düşünüyor. "Sonuçta
bugün dünyada büyük bir yetenek talebi var ve bunu dolduracak yetenek
sayısı çok az" diye konuşuyor. Dünyada iyi CEO bulmanın zorlaştığını
söyleyen Zen-Ruffinen'e göre bunun 2 nedeni var: Birincisi, artık
Avrupalı ve ABD'li CEO'lar yurtdışında çalışmak istemiyor. İkincisi ise
gelişmekte olan ülkelerde her geçen gün yönetici talebi artıyor.
Zen-Ruffinen, dünyada artan yönetici talebinin Türkiye gibi kaliteli CEO
yetiştiren ülkeler tarafından karşılanabileceğini söylüyor ve ekliyor:
"Önümüzdeki dönemde daha fazla Türk CEO yurtdışında görev yapacak.
Türkler bu konuda çok şanslı." Head hunter olmadan önce DHL Danzas Latin
Amerika'nın başkanlığını ve CEO'luğunu yapan Bernard Zen-Ruffinen ile
dünya yetenek piyasasını ve Türkiye'yi konuştuk:
Capital: Lider bulmak nasıl bir iş? Zor yanları neler?
- Bu işin en zor yanı, mükemmel yeteneği bulmak. Özellikle çalıştığımız
şirketin kültürüne en iyi adapte olacak yeteneği bulmak, bizim işimizin
en kritik noktası. Fransa'daki bir şirket için çok mükemmel olabilecek
bir CEO, Türkiye için hiç de uygun olmayabilir. Dolayısıyla en mükemmel
adayı bulmakla iş bitmiyor. Şirketin kültürüne uyum sağlayıp
sağlamayacağını da kontrol ediyoruz. Bunun için de dünyanın farklı
bölgelerindeki ofislerimizle sürekli bilgi alışverişi içindeyiz.
Capital: Bir yılda ortalama kaç CEO ve üst düzey yöneticiyi bulup işe yerleştiriyorsunuz?
- EMEAbölgesi olarak ortalama yılda 1.600 CEO ve üst düzey yönetici
buluyoruz. CEO dışındakiler, CEO'ya raporlayan şirketin 2'nci sıradaki
yöneticileri oluyor. Dünyada ise Korn Ferry olarak yılda 6 bin CEO'yu
işe yerleştiriyoruz.
Capital: En iyi CEO'yu nasıl buluyorsunuz? Bunun için özel bir formülünüz var mı?
- Bu işin formülü sıkı, sistematik ve disiplinli bir çalışma yapmak.
Bizim mesleğimizde mucizeye yer yok. İşe öncelikle çalıştığımız şirketin
yönetici ihtiyacını anlayarak başlıyoruz. Bu ihtiyaçlara hangi
şirketlerin yanıt verebileceğini analiz ediyoruz. Ardından bu
şirketlerde çalışan yetenekleri araştırıyoruz. Daha sonra bu
yetenekleri, yönetici ihtiyacı olan şirketlere gelmeye ikna etmek
kalıyor. Bütün bu çalışmalar oldukça sistematik ve çok uzun zaman
alıyor. Bazen CEO bulmak için harcanan süre birkaç ayı geçebiliyor.~
Capital: Önde gelen şirketlerden birine CEO bulmak ortalama kaç ay sürüyor?
- Avrupa ve Amerika arasında fark var. Avrupa'da bu süre 3 ila 4 ay
arasında değişiyor. Amerika'da ise CEO bulmak daha kısa sürede
gerçekleşiyor. Avrupa'da Amerika'ya göre CEO bulma süresinin uzaması,
Avrupalı insan kaynağının mobilitesinin düşük olmasından kaynaklanıyor.
Ancak bu durum, son zamanlarda ABD'de de değişmeye başladı. Ekonomik
krizin ev fiyatlarını düşürmesi, CEO'lann bir şirketten diğerine
transfer olma hızını düşürdü. Örneğin, Los Angeles'da yaşayan bir
CEO'ya, New York'ta yeni bir iş teklif ettiğinizde hemen kabul etmiyor.
'Evimi satarsam çok para kaybederim' diyerek transfer teklifini geri
çeviren CEOlarla karşılaşıyoruz. Sonuçta kriz ev fiyatlarını düşürdü ve
daha önce olmayan bunun gibi problemler bizim işimizi daha da
karmaşıklaştırdı.
Capital: Türkiye'de durum nasıl?
- Türkiye de ABD'ye benziyor. Genelde Türkiye'de CEO bulmak, Avrupa
ülkelerine göre daha kısa sürüyor. Türkiye'de ortalama 2 ay içinde CEO
buluyoruz. Bunun da en önemli nedeni, Türkiye'nin çok hızlı büyüyen bir
ülke olması. Yöneticiler, sürekli büyümenin etkisiyle Avrupa'ya göre çok
daha hızlı yer değiştiriyor.
Capital: Eskiye göre lider bulmak daha mı zorlaştı yoksa daha mı kolay?
- Kesinlikle geçmiş yıllara kıyasla bugün lider bulmak çok daha zor hale
geldi. Bunun da en önemli nedeni gelişmekte olan ülkeler. Eskiden adı
bile duyulmayan ülkeler, bugün dünyanın dört bir yanında yetenekli
müdürlere olan talebi artırıyor. Ayrıca unutmamak lazım bugün baby boom
jenerasyonunun sonuna geldik. Yeni jenerasyon, dünyada açık olan bütün
yönetim pozisyonlarını doldurmak için yeterli değil. Sonuçta bugün
dünyada büyük bir yetenek talebi var ve bunu dolduracak yetenek sayısı
çok az.
Capital: En çok yönetici talebi hangi ülkelerden geliyor?
- Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin'dençok fazla CEO ve üst düzey
yönetici talebi geliyor. Özellikle Brezilya ve Rusya'nın yetenek bulmak
konusunda ciddi sıkıntısı var. Her ikisi de ihtiyacı olan yöneticileri
kendi içinden bulamıyor. Buna karşın Çin ve Hindistan'ın daha fazla
imkanları var. Ancak oralarda da kalite sorunu var. Çin'de çok fazla
nüfus var ancak insan kaynağının kalitesi iyi değil. Brezilya'da çok
kaliteli yöneticiler var ancak sayısı çok az.
Capital: Son dönemde, dünyada en iyi liderler hangi ülkelerden çıkıyor?
- Her zaman Avrupa'dan iyi liderler çıkıyor. Ancak son zamanlarda
dünyanın en büyük 500 şirketinin tepe yöneticileri arasında çok daha
fazla gelişmekte olan ülkelerden çıkan profesyoneller yer alıyor.
Capital: Dünyada CEO sirkülasyonu neden artıyor?
- Artık yönetim kurulları ve hissedarlar sabırsız. Büyümeyi ve neticeyi
kısa zamanda almak istiyorlar. Bu yüzden eskiye göre CEO'ların
üzerindeki baskı daha fazla. Ayrıca 2008'de küresel ekonomik kriz, bu
baskıyı çok daha artırdı. İleride bu baskı, aynı şekilde artacak ve
CEO'lardan daha büyük performans beklenecek.
Capital: Bugün transfer konusunda hangi CEO'lar diğerlerine göre daha şanslı? Neden?
- Şirket içinde değişik fonksiyonlarda bulunan, daha esnek ve dünyada
birden fazla ülkede başarılı olanlar çok daha şanslı. Ayrıca, sevilen
liderler, çok daha fazla talep görüyor. Biz de başkalarını etkileme gücü
ve aurası olanları daha fazla tercih ediyoruz.
Capital: CEO'ların en önemli 3 hatası nedir?
- İyi ekip kuramamak, riski iyi tanımlayamamak ve yeniliklere kapalı olmak.
Capital: Geleceğin CEO'su nasıl olacak?
- Yönetim danışmanlarına sorarak CEO'ların DNA'sını araştırdık. 'İyi bir
CEO olarak doğulur mu yoksa sonradan iyi bir CEO olunur mu' diye
sorduk. Gördük ki DNA tek başına yeterli değil. Eğitim, iyi bir CEO
olmak için çok önemli. Bunun dışında uyum sağlama ve öğrenme becerisi de
büyük önem taşıyor. Geleceğin CEO'larında bu özelliklere sahip olanlar
öne çıkacak. Ayrıca geleceğin CEO'ları eskisine göre daha insancıl.
Duygusal zeka daha çok önem kazanıyor. Motive etme, etkileme konularında
daha çok başarılı olacaklar. Dinleme, öğrenme becerisi önemli olacak.
Hatalarını tanımaları ve değişime ayak uydurmaları istenecek. Artık
hiyerarşik şef değil takım lideri olmalarını istiyoruz. Çalışanları
motive etmek için misyon ve vizyonu bütün ekibe aktarmayı bilmeliler.~
Capital: Kriz CEO'ları, üst düzey yöneticileri nasıl etkiledi?
- Dünyada krizle birlikte büyük bir güven sorunu yaşandı. Özellikle
yönetim kurulları ile CEO'lar arasında ciddi problemler oldu. Bundan
sonra şirketlerde yönetim kurulları ile CEO'ların daha çok birlikte
çalıştığını göreceğiz.
Capital: Peki kriz CEO ücretlerini nasıl etkiledi?
- Yönetici arzının azlığından dolayı ücretler azalmadı sadece paketlerin
içeriğinde çok az değişiklik oldu. Eskiden CEO'ların ücret paketlerinde
bonuslar çok önemliydi. Şimdi ise uzun vadeli kazanç öne çıktı. Artık
CEO'ların ücret paketleri de şirketin uzun dönemli sonuçlarına göre
belirlenecek.
"Türkiye'den yılda 400 CEO bulacağız"
İSTANBUL MERKEZ Türkiye'nin potansiyeli çok büyük. Siyasi ve
ekonomik anlamda çok başarılı oldu. Bölgeye ve Avrupa'ya örnek oldu. Biz
de Coca-Cola gibi uluslararası müşterilerimizi takip ederek istanbul'u
merkez yapmaya karar verdik. Dedik ki eğer Coca-Cola Ortadoğu, Asya ve
Kuzey Afrika'daki operasyonlarını istanbul'dan yürütüyorsa biz de aynı
stratejiyi izlemeliyiz. Türkiye ve istanbul'u bu bölgelerdeki
operasyonlarımızın merkezi olarak belirledik.
4 KAT ARTACAK
Korn Ferry'nin Türkiye ofisine Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Türk
Cumhuriyetleri'nin de aralarında olduğu 35 ülkeyi bağladık. Bu 35 ülke
için CEO'lar ağırlıklı olarak istanbul'dan seçilecek. Eskiden Türkiye'de
ortalama bir yılda 100 CEO ve üst düzey yönetici bulurken şimdi bu sayı
400'e çıkacak. Bu CEO'ları Türkiye'den seçip bölgedeki ülkelerde işe
yerleştireceğiz. Bu gelişme, hem yurtdışındaki Türk CEO'ların sayısını
hem de önemini artıracak.
"Türkiye, dünyanın en büyük yetenek ihracatçısı
MOBILITE YAVAŞLADI
Unilever, Coca-Cola, Kraft, Microsoft gibi Çin'de faaliyet gösteren
uluslararası şirketler buradaki ofislerine yurtdışında okumuş Çinli
yöneticileri tercih ediyordu. Bugün artık bu olanakları yok.
Uluslararası şirketler yöneticilerinin bir kısmını Çin'den istihdam
etmek zorunda. Ayrıca bugün büyük şirketler kolaylıkla Avrupalı
yöneticilerini, Asya'ya veya Latin Amerika'daki ülkelere transfer
edemiyor. Bugün bizim en büyük problemimizi, Kuzey Amerikalıl ve
Avrupalı yöneticilerin aileleriyle birlikte yurtdışına çalışmaya gitmek
istememesi oluşturuyor. Dolayısıyla artık dünyada Batılı insan kaynağı
mobilitesi yavaşladı.
TÜRKİYE TEK İSTİSNA
Tek istisna ise Türkiye. Türkiye dünyanın en büyük yetenek
ihracatçısı konumunda. Ancak her şeyden önce Türk şirketleri bundan
yararlanıyor. Yeteneklerini dünyanın dört bir tarafındaki yatırımlarına
yolluyorlar. Yeni dönem özellikle Türk yöneticiler için çok avantajlı
olacak. Yurtdışında kariyer konusunda Türk yöneticileri çok şanslı
buluyorum. Son 10 yılda, Türk yöneticiler öncelikli olarak gelişmekte
olan pazarlarda çok büyük başarılar elde etti. Buna örnek olarak
Rusya'daki bankacılık sektörünü gösterebiliriz. Ayrıca Türk yöneticiler,
Türkiye'de uluslararası firmalarda başladıkları profesyonel hayatlarını
aynı şirketin dış pazarlardaki bölümlerinde ilerletiyor ve önemli
sorumluluklar alıyorlar. Bugün P&G'nin Asya sorumlusu bir Türk.
Birçok uluslararası şirketin önemli pozisyonlarında Türk yöneticiler
var.
BREZİLYALILARLA BENZERLİK
Brezilyalılar ile Türk yöneticiler birbirlerine çok benziyor. Sadece
Brezilyalılar, daha az seyahat etmeyi seviyor. Buna karşın Türkler
yurtdışında iş bulmaya çok daha hazır. Çinli yöneticilere ise dünyada
çok fazla talep yok. Hindistan'da yöneticiler arasında çok büyük seviye
farkı var. Çok iyi mühendisler var. Ancak çok iyi yönetici bulmakta
sorun yaşanıyor. Hindistan'dan çok iyi mühendisler çıkmasına karşın çok
iyi yöneticiler çıkmıyor.~
"İyi CEO bulmak zorlaştı"
YÖNETİCİ TALEBİ ARTTI
Son yıllarda iyi CEO bulmak çok daha zorlaştı. Eskiden gelişmekte olan
ülkelerden çok fazla yönetici talebi almıyorduk. Dolayısıyla talep daha
az ve Batılı ülkelerden geliyordu. Şimdi ise gelişmekte olan ülkelerden
çok daha fazla yönetici talebi geliyor. Ayrıca eskiden çok uluslu
şirketler yurtdışı rotasyon programları uyguluyordu. Nestle, Unilever
veya Coca-Cola'da çalışıyorsanız ailenizle birlikte birkaç yıllığına
Asya, Latin Amerika ve Ortadoğu'ya gidebiliyordunuz.
MALİYETİ 3 KATI
Bugün ise pazarda rekabetin artmasıyla bu şirketler için yurtdışına
çalışan göndermenin maliyeti önemli ölçüde arttı. Son araştırmalara göre
yerel bir yönetici istihdam etmek yerine yurtdışından yönetici
göndermenin maliyeti 3 kat daha fazla. Dolayısıyla büyük şirketler,
yurtdışı rotasyon programlarını kaldırdı veya büyük ölçüde sınırladı.
Dolayısıyla gelişmekte olan ülkelerde çok büyük yönetici talebi
bulunuyor.
HIZLI BÜYÜME SORUNU
Önümüzdeki dönemde kurum kültürü oluşturma konusu, çok önemli hale
gelecek. Hızlı büyüyen yapılarda ancak kurum kültürünü oluşturursanız
performansınızı artırırsınız. Kurum kültürünüz, değerleriniz ve etik
anlayışınız yoksa çok hızlı büyüdüğünüzde başarınızı devam ettirmeniz
çok da kolay değil. Bu konu, geleceğin çok önemli sorunları arasında.
Çok fazla Rus müşterimiz, "Çok sayıda kişiyi işe alacağım. Ancak bu
kişilerin bizimle aynı değerlere sahip olup olmadığını bilemiyorum"
diyor. Sonuçta kurum kültürü, ahlak ve ortak değerlere sahip olmak bilgi
ve yetenekten çok daha önemli hale geliyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?