İstanbul’da neredeyse her köşe başında olmasına karşın Türkiye genelinde
9 ilde hiç BİM mağazası bulunmuyor. Migros, sadece Ankara’da 23
mağazasıyla yer alırken 15 il henüz Migros’la tanışmadı.
İzmir’de 79 şubesi bulunan Akbank’ın ise 5 ilde bir şubesi bile yok.
Binek otomotiv pazarının lideri Renault 7, otomotiv sektörünün en büyük
oyuncusu Tofaş Fiat ise bugüne kadar 19 şehre giriş yapmadı. Türkiye
genelinde 60 ilde 500 satış noktası olan ambalajlı su sektörünün en
büyük oyuncusu Erikli Nestle Waters ise 21 ile ulaşmıyor.
Hepsi bu kadar değil. İllerin yanı sıra Türkiye’de birçok ilçenin de dev
markalara erişimi sağlanmamış durumda. Örneğin 381 ilçede Arçelik bayi,
662 ilçede İş Bankası şubesi, 23 ilçede Aygaz satış noktası, 73 ilçede
Petrol Ofisi istasyonu ve 73 ilçede Turkcell satış merkezi yer almıyor.
Türkiye 81 ili ve 923 ilçesiyle büyük bir coğrafya. Liderliğe oynayan
birçok markanın hedefinde, ülkeyi baştan sona kapsamak var. Çünkü,
uzmanlara göre bir ülkede en az yüzde 80-90 bulunabilir olan markalar,
“lider” ya da “şampiyon” sayılıyor. Birçok marka da büyürken daha fazla
pazara yayılarak ilerliyor.
Bugün markaların ayak izlerini takip ettiğimizde, hala gitmedikleri
noktalar olduğu da görülüyor. Peki yayılmada öncelik tanınmayan ve
listenin sonunda yer alan bu il ve ilçeler hangileri?
Capital, bu soruyu merak ederek önce Türkiye’de lider markaların kaç ili
kapsadığını araştırdı. Ardından da henüz bulunmadıkları noktaları
saptadı. Araştırma sonucunda henüz gidilmeyen yerlerin nereler olduğu,
buralara neden gidilmediği ve şu ana kadar ne kadarlık bir satın alma
gücünün göz ardı edildiği sorularının yanıtı ortaya çıktı.
81 İLİ KAPSAYANLAR
Turkcell, Türk Telekom, Petrol Ofisi, Arçelik, Vestel, İş Bankası,
Anadolu Sigorta, Aygaz, Türk Pirelli, Coca-Cola ve İstikbal gibi
sektörünün lideri birçok marka, Türkiye’de 81 ilde satış noktaları ve
mağazaları aracılığı ile tüketiciye ulaşıyor. Yani Türkiye’yi il bazında
yüzde 100 kapsıyor.
İlçe bazında ise en yayılmacı marka Coca-Cola. Şirket Türkiye’de bulunan
toplam 923 ilçenin tümünde 300 binin üzerinde satış noktasıyla varlık
gösteriyor. Coca-Cola’nın yanı sıra LPG sektörünün devi Aygaz ve Petrol
Ofisi çok sayıda ilçede yer alarak Türkiye’de bulunurluğu en yaygın
markaların başında geliyor.
Örneğin Aygaz, 900 ilçede 2 bin 100 satış noktasıyla konumlanmış
durumda. Türkiye’nin akaryakıt devi Petrol Ofisi de liderliğini 850
ilçedeki toplam 3 bin 200 istasyonla kanıtlıyor.
Yüzde 54’lük payıyla beyaz eşya sektörünün en büyük oyuncusu Arçelik de
ilçe bazındaki yaygınlık anlamında liderliğini ortaya koyan bir konumda.
Şirket, 542 ilçede 4 bin 500 bayisiyle tüketicinin karşısına çıkıyor.
İndirimli marketler konseptinin Türkiye’deki ilk uygulayıcısı olan ve bu
alandaki liderliği elinden bırakmayan BİM, 72 ilde varlık göstererek
tüm Türkiye’yi kapsamasa da ilçe bazında daha iyi bir performans
sergiliyor. BİM’in 527 ilçede 2 bin 560 mağazası bulunuyor.
LİDERLERİN ULAŞAMADIĞI YERLER
Liderlerin ulaşmadığı il sayısı ve bu illerin hangileri olduğuna gelince...