"Yeni marka değil, yeni ülke bakıyoruz"

pladis CEO’su KARAKAŞ, Yıldız Holding’in “atıştırmalık” işini global rekabete açmak, dünyanın en önemli şirketlerinden birini yaratmak için yola çıktıklarını söylüyor...

19.09.2017 11:02:000
Paylaş Tweet Paylaş
"Yeni marka değil, yeni ülke bakıyoruz"

  • Kariyerinizdeki dönüm noktası nedir?

 Dönüm noktam Murat Bey’le tanışmaktı diyebilirim. Sektörümüz de global olarak büyük bir dönüşümden geçiyor. 100 yıldan bu yana değişmeyen sektör dinamikleri bugünlerde dönüşüme uğruyor. Online da bir yükseliş var. Üretimde eskiden biz ya esnek üretim ya da uzun serili daha hesaplı üretim olur diyorduk. Şimdi hem ucuz hem esnek üretim ortaya çıkıyor. Bu dönüşümün üzerinde adeta sörf yaparak ilerleyen bir şirkette çalışıyorum. Sektörümüz bu dönüşümden geçerken sektörün ilk 10 oyuncusunun da konumları değişecek, dönüşecek. Biz pladis olarak bu dönüşümü şekillendirmeye çalışıyoruz. Bu dönüşümden başarıyla çıkan birkaç global oyuncudan biri olarak ortaya çıkmaya çalışıyoruz.

  • pladis’in kurulma ihtiyacı neden doğmuştu. Geçen bir yılda neler oldu?

 Gıda sektörünün dünyada büyüklüğü 400 milyar dolar. Batı Amerika, Batı Avrupa ve Kuzey Amerika’da 200 milyar dolarlık bir büyüklük söz konusu. Sektör bu bölgelerde büyümüyor. Geri kalan bölgelerde ise yüzde 8 hızla büyüyor. Gıda işin doğası olarak çok yerel bir sektör. Sizin ürettiğiniz en global ürünlerin tadı bile yere göre değişebilir. Bu nedenle global oyuncu çok az. Bundan 4 yıl öncesine baktığımızda bizim portföyümüzdeki şirketler dünyanın belli bölgelerine hakim ve belli kategorilerde olan şirketlerdi. Biz United Biscuits’i alarak dünyada olmadığımız bölgelere de girmiş olduk. O noktada da geri adım atarak sektörümüzde nasıl bir dönüşüm yaşanıyor diye değerlendirdik. Böyle bir tabloda elimizdeki varlıklarla yeni gerçeklere uygun dönüşümü nasıl yapabiliriz diye sorgulamaya başladık. Bu değerlendirme sonunda bembeyaz bir tuval ortaya koyduk. Elimizdeki işleri, şirketleri, markaları tek tek seçerek, ekip arkadaşlarımızla hep birlikte bu tuvali çizmeye başladık. Yeni dünya gerçeklerine uygun bir atıştırmalık şirketi yaratalım diye yola çıktık. Bu yeni dünya gerçeklerinin birincisi, yerel oyuncu olmak. Her yerde o coğrafyanın ihtiyaçlarına hizmet etmeniz gerekiyor. İkincisi ise sadece bisküvi ve çikolatada değil, kek, sakız ve şekeri de katarak tüm 5 atıştırmalık kategoribunsinin her birinde dünyanın her yerinde faaliyet göstermek istiyoruz. Üçüncüsü hem esnek hem hesaplı üretim yapmak önemliydi bizim için. Bunları ortaya koyan yeni bir resim çizelim dedik. Bu yeni resmin adı da pladis oldu. 

  • Sizi bu değişime zorlayan en önemli gerçek neydi?

 Dünyada bir sürü startup ortaya çıkıyor ve büyük oyunculardan pay alıyor. Büyük oyunculara meydan okuyorlar. Geçenlerde Nestle, Kuzey Amerika’daki çikolata işlerini satacağını açıkladı. Nestle zaten çikolatacı ve Kuzey Amerika dünyanın en büyük çikolata pazarı… Buna rağmen bu büyük oyuncu bu pazardan çıkıyor. Başka pazarlarda da benzer hareketler görüyorsunuz. Mondelez, Avrupa’nın ikinci büyük çikolata pazarı olan Fransa’daki operasyonunu satıyor. Sektördeki mevcut oyuncular çeşitli değişiklikler yaparak bu dönüşüm dalgasını yönetmeye çalışıyor. Ancak burada çok büyük bir dalgadan söz ediyoruz. Biz bu dönüşümün liderliğini yapmak istiyoruz. 

  •  Yıldız Holding çatısı altında bu mümkün değil miydi? 

 Yıldız Holding bir gıda şirketi. Holdingin altında birçok gıda kategorisi var. Bu gıda kategorilerinin satışı, dağıtımı, ürün geliştirmesi, müşterinin malı seçme işi farklı. Biz atıştırmalık işindeyiz. Kendine has özel dinamikleri olan ve ayrı idare edilmesi gereken bir iş. Ayrıca biz, Yıldız Holding’in tek global işiyiz. Diğer bütün Yıldız Holding işlerinin faaliyetleri büyük ölçüde Türkiye’ye yerleşik durumda. 

  • Geçtiğimiz bir yılı nasıl geçirdiniz?

 Geçen bir yıl zarfında bu yeni dünya gerçeklerini ortak bir biçimde yorumlama ve stratejimizi oluşturma sürecini yaşadık. Yönetici arkadaşlarımızla ve organizasyon geneline de bunu yaymak için çeşitli çalışmalar yaptık. Benimle beraber çalışan 26 bin arkadaşım var. Bu dönemde “2021 Pusulamız” dediğimiz yol haritasını oluşturduk. Bu harita, sektörün gittiği yön, bizim neler yapacağımızı ve ne sonuçlar öngördüğümüzü yansıtıyor. Harita dedim ama esasında tek sayfalık bir dokümandır. Bunun yanında, bölgesel yönetim iş modelini ortaya koyduk. Buna yönelik içimizdeki arkadaşları, sağdan sola, soldan sağa kaydırdık. Bizim en tepe 184 yöneticimizin 162 tanesi grup içinden geldi. Bütün bu değişikliklere rağmen geçen yılı iyi kapattık. Bizim faaliyet gösterdiğimiz coğrafyaların bir kısmı stabil coğrafyalar değil. En büyük pazarlarımız Afrika, Ortadoğu ve Asya, Türkiye ile Birleşik Krallık. İlk 5 hem ciroda hem de kârda bütçemizin üzerinde büyüdük. Bu büyümede pladis yapısının büyük bir etkisi var. Ar-Ge’yi bizim dünyadaki birkaç yüz personelimiz beraber çalışıyor. Dolayısıyla farklı ülkelerden, farklı ekiplerimizden şimdiye kadar gelmiş olan ürün ve hizmetlerimizi toparladık ve tüm çalışanlarımıza sunduk. Bu yeni ürünler, dönüştürdüğümüz iş modelimizin meyveleri ve büyümemizin bir kısmını da bu yeni ürünlerden alacağız. Ayrıca, kapasite kullanımımızı iyi dengeliyoruz. Dünya genelinde 34 fabrikamız var, bunanlamalardan bazıları fazla kapasite ile çalışıyor, örneğin Türkiye’deki fabrikalar… Orta Doğu’daki fabrikalar ise kapasite açısından üretim transferine daha müsait. Biz bu kapasite dağılımını iyi yönetiyoruz. Böylece satış kaybının önüne geçiyoruz. Özellikle Türkiye’deki esnek üretim kabiliyetlerini kullanarak dünyanın başka ülkelerinde eskiden yapamadığımız satışları gerçekleştiriyoruz. Ben Ali Ülker Bey’le çok yakın çalışıyorum. Ali Bey, Ar-Ge teşkilatının dünya genelinde organize olmasında 2 yıldır çalışıyordu. Biz bugün dünyanın değişik yerlerinde bu kadar süratli bu kadar farklı mal çıkarabiliyorsak, Ali Bey’in kurduğu sistem burada çok önemli. 

  • Bu performans rakamlara nasıl yansıdı?

 Biz brüt ciro olarak geçen yılı 14,8 milyar TL ile kapattık. Bu yıl büyüme devam ediyor. Bizim 3 yıllık orta vadeli hedefimiz pladis’i ciroda yaklaşık yüzde 50 büyütmek. 10 üretici arasında sektörümüzde en hızlı büyüyen olmayı hedefliyoruz. Bunu yapabileceğimize inanıyoruz. pladis’i bunun için kurduk. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz