En çok korkulan 0 notunu çekmektir

İş hayatında başarısızlığın notu gerçekten sıfırdır ama bu notu almayı hak eden şirket sayısı da çok azdır.

1.05.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
En çok korkulan 0 notunu çekmektir
SORU:
19 ay önce kendime ait bir şirket kurmuştum. Ancak halen tek bir kuruş bile kâr edemedim. Merak ediyorum acaba hangi noktaya gelindiğinde bir şirket için çuvalladı veya işi yüzüne gözüne bulaştırıp battı denilebilir?

CEVAP:
İş hayatında başarısızlığın notu gerçekten sıfırdır ama bu notu almayı hak eden şirket sayısı da çok azdır. Eğer henüz sadece 19 aylık bir şirketseniz kendinizi başarısız ilan etmeniz için çok erken bence, Girişimciliğe özenerek yeni bir şirket kurduğunuzda ilk birkaç yıl ölüm kalım meselesidir. Bütün şirketler için en zor olanı bu dönemi atlatmaktır. Bir yandan faturalarınızı ödemeye çalışırken, diğer yandan da ürünlerinizi veya hizmetlerinizi daha cazip kılmaya, yetenekli yeni takım üyelerini işe almaya, fiyatlarınız hakkında
yeniden düşünmeye, yepyeni pazarlama materyalleri yaratmaya ve müşterilerin dikkatini çekmeye çalışırsınız,

Tam da ümitsizlikle havlu atmaya karar verdiğiniz anda bugün başarılı olmayı becerebilmiş çok sayıda şirketin kâra geçmeden önce ne sıkıntılar yaşadığını bir araştırın. Günümüzde dünyanın en başarılı teknoloji şirketleri olarak görülenlerin bazılarının müşterilerle kucaklaşmak ve kendi iş modellerini oturtmak için nasıl çaba sarf ettiğine bir göz atın. Eğer kendi geliştirdiğiniz stratejinize inanıyorsanız ve kâr etmeye yönelik gerçekçi bir planınız varsa o zaman ona sımsıkı sarılın derim.

Başarılı olmayı becerebilmiş bütün girişimciler, size ne kadar karanlık ve zor günlerden geçtiklerini anlatacaktır. Bu yüzden asla pes etmeyin ve stratejinizi tekrar gözden geçirin. Şayet görmek istediğiniz sonuçları alamadıysanız o zaman yapmış olduğunuz plana yeniden bakın ve kendinize “Bu şirketi nasıl rayına oturturum” gibi sorular sorun, Şu ana kadar yaptıklarınızı değerlendirirken kendinize karşı merhametsiz olun. Fiyatlandırma politikanızda, promosyon faaliyetlerinizde ya da dağıtım ağınızda müşterilerin hoşuna gitmeyecek neler yapmış olabileceğinizi kendinize sorun, Sunduğunuz ürün veya hizmet müşterilerin hayatını kolaylaştırıyor mu? Bir yığın işe yaramaz sunum arasından kendini farklılaştırabiliyor mu? İnsanların hayatında gerçekten bir fark yaratabiliyor mu? Onların hayattan zevk alabilmelerini sağlıyor mu? Kendi kurduğunuz şirketin hikayesi gerçekten bir farklılık yaratacak derecede ilginç mi? Potansiyel müşterilerin ilgisini çekmek için kullandığınız politikalar yeterince ikna edici mi?~

Ayrıca şirketinizdeki finansla ilgili sorunları yeniden gözden geçirmenizin ve şirketinize zaman kazandırmak için paradan tasarruf etmenin yeni yollarını da bulmanız faydalı olabilir. Ailem beni yetiştirirken sürekli para ile cambazlık yapmak zorunda kalmıştı, özellikle annem her türlü müteşebbisliği denemişti. Bana daima küçücük bir farkla olsa bile bir insanın gelirini harcamalarından fazla bir seviyede tutmasının ne kadar önemli olduğunu öğretmişlerdi. Virgin’in ilk günlerinde ödeyeceğimiz bütün çekleri bizzat kendim imzalamaya çalışırdım ki maliyetleri ve harcamaları kontrol altında tutabileyim.

Ancak kâr elde ediyor olmak başarıyı ölçmenin diğer pek çok yolundan sadece biridir. Virgin’de bu türden değerlendirmeler yaparken her zaman “arkadaşlık”, “şefkat” ve “sevgi” gibi kavramları “brüt”, “gelir” ve “ciro” gibi kavramlardan üstün tuttuk. Bu konuda Bhutan hükümeti mükemmel bir örnek teşkil ediyor... Onlar, “gayrisafi ulusal mutluluk” seviyesini ölçüyor ve hükümetin ilgili kuramlarından biri de Mutluluk Bakanlığı. Burada temel mantık, mutlu insanların çok daha üretken ve inovatif çalışanlar olacaklarına ve bu gibi çalışanların başarıyı yakalama şanslarının çok daha yüksek olduğuna ve dolayısıyla mutluluk notunu artıracağına dayanıyor.

Bazen bir şirketi kapatmaktan başka hiç bir alternatif kalmamış olabilir. İşleriniz bıçak gibi kesildiğinde panik yapmamaya dikkat etmelisiniz. Çünkü kâr etmeyen bir şirketi çalıştırıyor olmanın verdiği sıkıntı özel hayatınızı da mahvedebilir. Eğer içinde bulunduğunuz endüstride işler iyi gitmiyorsa ve sizin kuruluşunuzu yeniden hayata döndürmek mümkün değilmiş gibi görünüyorsa, o zaman başı dertte olan şirketinizde var olan en iyi kısımları nasıl cımbızla seçip ayıklayabileceğinize ve yola onlarla nasıl devam edebileceğinize kafa yormanız gerekir.

Biz de Virgin şirketlerinden birkaç tanesini kapatmak zorunda kalmıştık. İlk akla gelenler ise Virgin Brides ve Virgin Cola gibi ölçülü bir küçülme döneminde feda edilenlerdi. Başınıza böyle bir şey geldiğinde, müşterilerinizin güvenini kaybetmemek ve çalışanlarınızın başka şirketlerde kendilerine yeni pozisyonlar bulmaları için elinizden gelen her şeyi yapmak çok önemlidir.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz