"Anadolu hızlanıyor"

Teknosa, Koton, Çilek Mobilya, Doğtaş gibi pek çok şirketin satışlarında Anadolu'nun payı giderek yükseliyor.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Anadolu hızlanıyor



Anadolu'yu yeterince işlemiyoruz. Büyük kentlerde yükselen dalganın üzerinde sörf yapıyoruz. Türkiye'de araçların neredeyse yüzde 80'i krediyle satılıyor. Anadolu'da yaşanacak ekonomik gelişme sonucunda inanılırlık artacak, avantajlardan daha fazla faydalanacaklar." Peugeot Türkiye Genel Müdürü Jean Pierre Vieux, bu sözleri 2010 yılında söylemişti.Anadolu'ya yönelmek gerektiğini, hatta bu konuda geç bile kalındığını sadece o düşünmüyor. Farklı sektörlerden birçok üst yönetici onunla aynı fikirde. Zaten bu durum büyüme stratejilerine de yansıyor. Söz konusu canlanmayı bankacılıktan otomotive, hazır giyimden gayrimenkule kadar tüm sektörlerde görmek mümkün. Örneğin 2005 yılında satılan her 100 konutun 68'i Anadolu'dayken
2010'a gelindiğinde bu rakam 71'e çıktı. TÜİK verile rine göre otomotivde de 5 yılda 2 puanlık bir artış yaşandı. Anadolu'nun payı yüzde 51,2'den 52,3'e yükseldi.Şirketler bazında bakıldığında ise potansiyeli çok daha çarpıcı biçimde görmek mümkün. Bazı markalar var ki 5 yıl öncesine göre Anadolu'daki paylarını 10 puanın üzerinde artırmayı başardı. Örneğin Teknosa'nın 2005'teki toplam satışları içinde Anadolu'nun payı yüzde 30 iken bugün yüzde 60'a kadar çıktı. Koton, Çilek Mobilya, Kiğılı ve Doğuş Otomotiv de Anadolu'daki gücünü artıranlar arasında.

Peki bu istikrarlı ilerlemenin ardındaki nedenler neler? Görüştüğümüz uzmanlar 6 önemli trend etrafında birleşiyor. Bunlar; doymamış pazar, alım gücünün yükselmesi, kredi kullanımının artması, tüketici alışkanlıklardaki değişim, AVM yatırımları ve markaların Anadolu'yu keşfetmeleri.

DOYMAMIŞ PAZAR FARKI
Anadolu'daki bu istikrarlı büyümenin en önemli nedeni olarak doymamış pazar gösteriliyor. Rakamlar da bu doymamış pazarı net biçimde gözler önüne seriyor. Örneğin, otomotiv sektöründe 2010 verilerine göre Ankara'da 1.000 kişiye düşen otomobil sayısı 190 iken, bu rakam Adana'da 88, Gaziantep'te 70, Samsun'da 73, Diyarbakır'da ise sadece 22. Yani daha gidilecek çok yol var. Üstelik benzer rakamlar konut, bankacılık hizmetleri ve perakende sektörü için de geçerli.Toyota yetkilileri, otomotivdeki pazar fırsatlarını şöyle yorumluyor: "Son yıllarda, düşük faiz oranları ve uzun vade süreleriyle dikkat çekici miktarda yeni otomobil müşterisinin ortaya çıktığını görüyoruz. Türkiye binek otomobil pazarında önemli bir gelişme gözleniyor. Anadolu'da kişi başına düşen otomobil sayısı büyük şehirlere oranla çok daha düşük. O nedenle bu şehirlerdeki satış potansiyelinin daha yüksek olduğunu söyleyebiliriz."
Beymen Genel Müdürü Elif Çapçı da Anadolu illerindeki doymamış pazara dikkat çekiyor ve mağazalaşma stratejilerini bu yönde geliştirdiklerini belirtiyor. Çapçı, şu bilgileri veriyor: "Anadolu'da Beymen ürünlerine olan ilgi gün geçtikçe artıyor. 2010 satışlarının yüzde 10'u İstanbul, Ankara, İzmir dışındaki illerde gerçekleşti. 2005'te ise bu oran yüzde 7 idi. En son 2010'un son çeyreğinde Gaziantep Beymen mağazasını açtık. Ayrıca Adana, Antalya, Bursa, Mersin'deki mağazalarımızın 2010 satışlarında da son yılların en yüksek artışlarını gördük."

ALIM GÜCÜ YÜKSELİYOR
Alım gücünün yükselmesi ve ekonomideki iyileşme de Anadolu'daki hızlanmayı tetikleyen faktörler olarak öne çıkıyor. En büyük 3 il dışındaki yapılanmasını son 5 yılda ciddi biçimde artıran Teknosa'nın genel müdürü Mehmet Nane de bu görüşe katılanlar arasında.2009 yılında ertelenen pek çok satın alma kararının 2010 itibarıyla hayata geçtiğini belirten Nane, "Bu tablo, Anadolu'daki satın alma kararlarını da etkiledi.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz