Fasoncu nasıl global marka oldu?

Aslında Tayvanlı HTC'nin hikayesi, yüzlerce yönetim kitabında işlenen konuların bir özeti gibi...

1 HAZİRAN, 20110
Paylaş Tweet Paylaş
Fasoncu nasıl global marka oldu?


BÜTÜNSEL DENEYİM KAZANDIRDI
İnovasyon bir kültürdür, DNA'dır, bir yolculuktur. Tek seferlik bir iş değildir. Akıllı, yetenekli, açık görüşlü insanlara sahip olmanız lazım. Yeni bir fikri ortaya çıkarabilecek ve bunu gidip deneyebilecek, risk alabilecek kişilere sahip olmak çok önemli. Bunun dışında da değerin ne olduğunu anlayabilmek gerekli. Pazarı iyi koklamak şart. Sonuçta markayı oluşturmadan önce mevcut deneyimi kullanmak için de çaba sarf etmek gerekiyor. Biz buna 'bütünsel deneyim' diyoruz. HTC markasını yarattıktan sonra bu bütünsel deneyimi yaşamak için çok uğraştık. Donanım altyapımızı yeni markamızla birleştirdik. Şunu rahatlıkla söyleyebilirim, bugün yarattığımız HTC ürünlerini, 5 yıl önce ürettiğimiz ürünlerle karşılaştırdığımızda çok farklı olduklarını görüyoruz. Şu anda çok daha fazla müşteri çekiciliğine sahip ürünler oluşturuyoruz. Daha önce ürünlerimiz teknolojik ürünlerdi. Sadece teknoloji insanları için iyiydi. Oysa şimdi müşteri ne ister biliyoruz. Dizayn, beklenti ve istekleri okuma, kalite ve deneyim kullanma şeklimiz çok değişti. Marka olmadan bunu başaramazdık.

FİKİR NASIL ÜRÜNLEŞİYOR?
Bizim çalışanlarımız her gün pek çok konsept üzerinde çalışıyor. Daha sonra bunların prototiplerini hazırlıyorlar. Sonra örnekler oluşturuluyor. Bunların çalışabildiğini ve iyi fikirler olduğunu ispatlamaları gerekiyor. Eğer iyi bir fikirse tüm bu süreçlerin ardından ürün haline dönüştürülüyor. Bu süreç duruma göre uzun ya da kısa olabiliyor. Bazı iyi fikirler birden bire ortaya çıkıyor. Yönetim de bunu hemen anlıyor ve hemen yapmalıyız diyor. Bazen bu süreç 1 yıl bile alabiliyor. Bunun sonucunda başarısız olanlar da oluyor. Ama bu hiç sorun değil. Hatta iyi bir şey diyebiliriz. Biz bir yıl içinde yüzlerce fikir deniyoruz. Bunlar arasından ise belki sadece 10 tanesi ürüne dönüştürülüyor. Bir üreticinin kendini markaya dönüştürmesinin doğru zamanını anlaması için tek bir kriter yok. Bunun için standart bir cevap da yok. Ancak üretici şirketin kendi iş şartlarını ve iş tanımını iyi biliyor olması çok önemli. Şirketin marka yaratma serüvenine girmeden önce ne yapıp ne yapamayacağını da iyi bilmesi gerekiyor. Rekabeti iyi tanımlaması ve koklaması şart. İnovasyon konusunda ne kadar iyi olduğunuzu da ölçmeniz gerekir. Hep söylediğim gibi inovasyon bir yolculuktur. Uzun dönemli bir iştir. Tek seferlik bir atış değildir. Aynı zamanda inovasyon için kaynağa sahip misiniz buna da bakmanız gerekir. Aslında marka yaratma süreci şirketten şirkete ve sektörden sektöre değişiyor. Ancak bu saydıklarım doğru zamanın gelip gelmediğini anlamak için iyi bir yol gösterici olabilir.

DÖNÜŞÜM YOLUNDAKİ ZORLUKLAR
Sonuçta marka yaratmak çok da kolay bir yolculuk değil. Örneğin başlarda bizim bir pazarlama tecrübemiz yoktu. Pazara sunduğumuz mesajlar ve iletişim şeklimiz çok da iyi değildi. Markalaşmanın ilk aşamasında bu konuda hatalarımız oldu. iletişimde çok güçlü değildik. Ancak tüm bunlardan çok iyi dersler çıkardık. Bazen de müşterilerin ne tür ihtiyaçları olduğunu tam olarak anlamakta, daha doğrusu zamanında anlamakta problemler yaşadık. Ama bunların her birinden hızlı bir şekilde ders aldık. Ben buna öğrenme süreci diyorum. Sonuçta hata yapmak çok normal ve doğal. insanlar her zaman hata yapar. Ancak önemli olan hatalarınızdan ne kadar hızlı döndüğünüz ve bunlardan neler öğrendiğinizdir.

EN ÖLÜMCÜL HATAMIZ
HTC, başından beri kültürüne değişimi işlemeyi başarmış bir şirket. Tabii ki markasızlıktan markaya ulaşmak çok büyük bir değişimdi. Ama biz başından beri küçük değişiklikleri her yıl bünyemizde yapıyorduk zaten. Değişim bizim kültürümüzün bir parçasıydı, halen de öyle. Bu nedenle bu yolda en ölümcül hatanın değişime inanmayı bırakmak olduğunu düşünüyorum. Büyük değişimler için vizyonunuzun da sağlam olması lazım. Bu vizyonu takımınıza hatta müşterilerinize iyi bir şekilde anlatmanız gerekli. Aynı zamanda bu vizyonun hayata geçirilmesi konusuna öncelik vermeli ve bunu takip etmelisiniz. Bazen 'hızlı kazanma' dediğimiz bir ivmeye de ihtiyacınız olur. Bu süreçte çok uzun araştırmalar, çok uzun çalışmalar değişime sekte vurabilir. Örneğin biz HTC olarak markalaşacağız dedikten sadece 1 yıl sonra HTC Touch'ı piyasaya çıkardık. ilk akıllı telefondu. Ve bu ürün piyasaya çıktıktan sonra olağanüstü bir başarı elde etti. Takımımız da 'Evet biz bu işi başarabiliriz' heyecanına kavuştu. Bu da markalaşma yolunda iyi gittiğimizin önemli bir göstergesiydi. Vizyon, tutku ve insanlara arkasında duracağı bir şeyler vermeniz çok önemli.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.