Kim kaç yılda CEO oldu?

Şirketin en tepesine ulaşmak için kaç yıl çalışmak gerekiyor?

2.10.2014 16:18:450
Paylaş Tweet Paylaş
Kim kaç yılda CEO oldu?
Eskiden CEO olmak için 25-30 yıl çalışmak gerekiyordu. Bugün ise bu süre 15 yılın altına kadar indi. Özellikle teknoloji, bilişim, sağlık, perakende gibi dinamik sektörlerde, CEO’luk koltuğuna kısa sürede oturmak mümkün. Uzmanlar, zirve tırmanışının daha da kısalacağı konusunda hemfikir.

İŞTE İŞ İNSANLARININ OKUMASI GEREKEN KİTAPLAR! TIKLAYIN...

Bu düşüncenin temelinde ise yeni teknolojilerle birlikte yeni kuşağın kariyer basamaklarını hızlı çıkacağı görüşü yatıyorahoo’nun CEO’su Marissa Mayer, geçtiğimiz ay şirketin COO’su Henrique de Castro’yu istenilen reklam bütçelerini gerçekleştiremediği için kovmasıyla gündeme geldi. Bu gelişme, Mayer’i tanıyanlar için sürpriz olmadı.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
İş hayatında hırslı olduğu kadar hızlı sonuç istemesiyle tanınan 38 yaşındaki Mayer, kariyer basamaklarını da hızlı tırmandı. ABD’nin ünlü üniversitesi Stanford’dan mezun olduktan tam 13 yıl sonra Yahoo’nun CEO’su oldu.

ABD’de yöneticilerin ortalama 30-35 yılda CEO olduğu düşünülürse Mayer, bu sürenin 3’te 1’i zamanda zirveye çıkmayı başardı. Geçtiğimiz yıl, dünyanın en büyük mikro işlemcisi Intel’in dünya başkan yardımcısı olarak atanan Ayşegül İldeniz’in de kariyerine Mayer gibi teknoloji alanında başlaması, kısa sürede yükselmesini sağladı.

16 yıl önce Intel’in Akdeniz, Ortadoğu ve Afrika Bölgesi’nden sorumlu pazarlama müdürü olarak işe başlayan İldeniz, 3 yılda şirketin Türkiye genel müdürü oldu. Genel müdür olduktan 3 yıl sonra da Intel’in faaliyet gösterdiği 67 ülkenin başkanlığına atandı.

Doğuş Otomotiv CEO’su Ali Bilaloğlu, Hedef Alliance’ın CEO’su Bülent Denkdemir, Stefanel’in eski CEO’su Füsün Çevikel Kuran da iş hayatına başladıktan sonra 5 yıl geçmeden zirveye yükseldi. Yaptığımız araştırma da Türkiye’nin önde gelen 30 CEO’sunun 15 yıldan önce zirveye yükseldiğini gösteriyor.~

SÜRE NİYE KISALDI?
Hızlı büyüyen, yeni teknolojilere dayalı sektörlerde, değişime çabuk ayak uyduran genç liderlere talep arttı. Daha genç yöneticilerle birlikte CEO olma süresi en az 10 yıl kısaldı. Eskiden 30-35 yılda CEO olunurken bu süre, bugün 15-20 yıla kadar düştü. Birçok şirkette 10-15 yıldan daha kısa sürede zirveye çıkan CEO’lar oldu.

Sadece Türkiye’de değil dünyanın en büyük şirketlerinde de CEO olma süresi kısaldı. 4 yıl önce dünyanın en büyük 500 şirketinde CEO olmak için sektöre göre değişmekle birlikte aynı şirkette ortalama 16 yıl çalışmak gerekiyordu. Statisticbrain’in araştırmasına göre bugün CEO’lar, ortalama 12,8 yıl aynı şirkette çalıştıktan sonra zirveye çıkıyor.

Aynı araştırma dünyanın en büyük 500 şirketinde CEO’ların yaş ortalamasının da 55’e gerilediğini gösteriyor. Franklin Covey Yönetici Ortağı Özer Koç, “Dünyanın en büyük şirketini yöneten CEO’lar ortalama 35 yıllık bir iş deneyiminin sonunda zirveye çıkıyor” diyor. Türkiye’nin en büyük ilk 100 sanayi kuruluşunu yöneten CEO’ların yaş ortalaması ise 52 olduğu düşünülürse bizdeki CEO’lar, yabancı meslektaşlarına göre daha genç yaşta zirveye yükseliyor.

EN HIZLI LİDERLER
CEO olmak için ideal bir süre yok. Süreden çok yöneticinin kapasitesine bakılıyor. Uzmanlar, CEO’luk pozisyonuna yükselebilmek için minimum 15-25 yıl arasında deneyim gerektiğini düşünüyor. Ancak bugün telekomünikasyondan perakendeye kadar pek çok hızlı büyüyen alanda, 15 yıl ve bunun altında deneyimle CEO olmuş profesyonellerin sayısı hayli fazla.

Türkiye’nin önde gelen kurumlarını yöneten 30 CEO, 15 yıldan önce yönetim kademesinin zirvesine çıkmış durumda. Bunların yarısından fazlasının zirve yolculuğu ise 10 yıldan kısa sürdü.. Kariyer basamaklarını en hızlı çıkan isimlerin başında ise Intel Dünya Başkan Yardımcısı Ayşegül İldeniz, Doğuş Otomotiv CEO’su Emir Ali Bilaloğlu, Hedef Alliance’ın CEO’su Bülent Denkdemir yer alıyor.~

15 yılda CEO koltuğuna oturmak için ortalama 2-3 yılda bir atama almak gerekiyor. CEO olma süresi 15 yılın altına indiğinde ise kademeler arası atamanın daha hızlı gerçekleşmesi gerekiyor. Farklı bir şirkete transfer olmak bu süreyi kısaltıyor. Bu nedenle en hızlı CEO’lar, yaptıkları şirketler arası transferlerle CEO olma süresini kısaltıyor.

CESURLARA DİKKAT!
En hızlı CEO’ların en önemli özelliklerinin başında hırs, cesaret ve çalışkanlık bulunuyor. Uzmanlara göre işi ve insanları iyi yönetmek, değişime hızlı adapte olmak da hızlı CEO’larm güçlü yanları arasında. Intel’in yeni nesil teknolojilerine yön vermek üzere başkan yardımcısı olarak Silikon Vadisi’ne atanan Ayşegül İldeniz de yurtdışı görevlere talip olma cesaretini geçmişte gruptaki üst düzey Çinli bir kadın yöneticinin yükselme grafiğinden etkilenerek aldığını söylüyor.

Human Group Genel Müdürü Gaye Özcan da kısa süre içinde CEO’luğa yükselen profesyonellerin, diğerlerine göre daha cesur olduğuna dikkat çekiyor. Özcan, “Kariyerinde hızla yükselen bireyler, hızlı karar alıp uygulayabilen kişiler oluyor” diyor.

11 yılda genel müdürlük pozisyonuna yükselen Dassault Systemes Türkiye Genel Müdürü Burak Süsoy da değişen iş koşullarının eskiye göre daha genç liderleri zirveye taşıdığı kanısında. Süsoy’a göre eskiye göre daha sosyal daha dinamik ve devrim gerektiren iş hayatı gençleşmeyi zorluyor.

PageGroup Genel Müdürü Hugo Campo da “Hızlı büyüyen, yeni gelişen sektörlerde yetişmiş üst düzey yönetici sayısının az olması genç yöneticilerin kariyer basamaklarını daha hızlı tırmanmasını sağlıyor” diye değerlendiriyor.

ZİRVEYE ÇIKMA FORMÜLÜ
Hızlı genel müdürlere otomotiv, bilişim, teknoloji, sağlık, hızlı tüketim ürünleri ve perakende sektörlerinde daha sık rastlanıyor. Satış ve pazarlamada kariyer hayatına başlamak da hızlı yükselmeyi beraberinde getiriyor.~
Hitachi Türkiye’nin genç genel müdürü Cemal Yılmaz, satış ve pazarlamada kariyer hayatına başlamanın CEO olma süresini kısalttığını söylüyor. Yılmaz, tasarım ve teknik tarafta olmanın ise CEO olma süresini uzattığını söyleyerek “Teknik alanlardan yukarı doğru gitmek zor. Bir süre sonra aşırı nitelikli (overquali-fed) oluyorsunuz” diyor.

Unilever, P&G, L’Oreal, Microsoft gibi yetenek yetiştiren çalışan şirketlerde, birkaç yıl deneyim kazanmak da kariyer basamaklarını hızlı çıkmayı kolaylaştırıyor. Vodafone CEO’su Gökhan Öğüt’ten McDonald’s’ın genel müdürü Dilek Başarır’a, Mavi’nin CEO’su Cüneyt Yavuz’dan Vodafone Group Yönetim Kurulu Üyesi Serpil Timuray’a kadar kısa sürede zirveye çıkan yöneticilerin pek çoğunun kariyerinde, yönetici okulu olarak adlandırdıkları P&G deneyimi bulunuyor.

McDonald’s Genel Müdürü Dilek Başarır’ın da bugünkü pozisyonuna gelmesinde P&G ve L’Oreal tecrübesinin ayrı bir yeri var. Başarır, “P&G’de ilk kriz tecrübemi yaşadım. Bu sayede bir şirketin nasıl yönetilmesi gerektiğini öğrendim” diyor.

YURTDIŞI TECRÜBESİ
Kariyer basamaklarında hızlı yükselmenin formülleri arasında iyi bir üniversiteden iyi bir dereceyle mezun olmak da bulunuyor. ABD’nin önde gelen üniversitelerinden birinde teknoloji, pazarlama ve finans alanlarında yüksek lisans yapmak, zirveye daha hızlı çıkmayı sağlıyor.

Üniversiteden mezun olur olmaz PwC, Ernst&Young, Deloitte, KPMG gibi ünlü danışmanlık firmalarının birinde işe başlamak da zirveye giden süreyi kısaltıyor. Global bir şirketin başına geçmek için de mutlaka yurtdışı tecrübesi gerekiyor.

Hedef Alliance CEO’su Bülent Denkdemir’den ING Bank Genel Müdürü Pınar Abay’a kadar kısa sürede zirveye çıkan CEO’ların birçoğunun CV’sinde yurtdışı deneyimi, danışmanlık geçmişi bulunuyor. İş hayatına 2001 yılında Arhur Andersen’da başlayan Abay’ın da bugünkü pozisyonuna yükselmesinde McKinsey’de yaptığı danışmanlık etkili oldu.~

YENİ NESİL YÜKSELECEK
Önümüzdeki dönemde CEO olma süresinin kısalmaya devam etmesi bekleniyor. Franklin Covey Yönetici Ortağı Özer Koç, “Yakın bir gelecekte CEO’ların yaş ortalaması 50’nin altına inecek. Hatta 40’lı yaşların ortalarında daha fazla CEO’ya rastlayacağımızı öngörüyoruz” diyor.

Hugo Campo da üst yönetimde gençleşmenin devam edeceğini söylüyor. Campo, Türkiye’de yeni nesil CEO’ların daha rekabetçi ve pazar odaklı olduklarından daha hızlı yükseldiğini belirtiyor.

SİNAN KILIÇOĞLU
T-SYSTEMS TÜRKİYE CEO'SU
DÖNÜŞÜMÜ GENÇLER YAPIYOR"

DAHA DİNAMİK Teknoloji, bilişim, telekomünikasyon şirketleri sürekli değişim ve dönüşüm halinde. Bu dönüşümü de gençler daha iyi takip ediyor. Bu sektörlerde belli bir yaşı geçtikten sonra değişimin getirdiği dinamiği takip edememeye başlıyorsunuz.

11 YILDA ZİRVEYE
Benim de kariyerime teknoloji şirketinde başlayıp devam etmem, diğer sektörlerdeki yöneticilere göre daha erken genel müdür olmamı sağladı. Kariyerime başladıktan sonra 11 yıl içinde genel müdür oldum. Hedefim hızla kariyer basamaklarında yükselip genel müdür olmak değildi. Zaten hedefin bu olmaması gerekiyor. Temel hedefim her zaman işin çok efektif yapılması oldu. Bu da beni kısa sürede tepe yönetime getirdi.~

DÖNÜM NOKTASI
İşin hem teknoloji hem de satış tarafını bilmem beni çok hızlı genel müdürlüğe götürdü. Kariyerimdeki dönüm noktası, teknik ve satış tecrübemi iyi bir şekilde kombine etmem oldu.

MERİ ISTI ROTI /LIV HOSPİTAL GENEL MUDURU
"YENİLER DAHA CESUR VE ENERJİK"
REKABETÇİLER

Genç liderler, son dönemde daha enerjik, yenilikçi olması açısından tercih ediliyor. Özellikle rekabetçi, markalarda mücadeleci olmak için yüksek tempo ve enerjiye ihtiyaç var. Olaylara farklı bakış açıları getirmek açısından da genç liderler daha cesur oluyor.

“ÇOK ÇALIŞTIM”
Kısa sürede yönetim basamaklarının yukarısına çıktığınızda çevrenizdeki yöneticiler ve doktorlar sizin yetkinliğinizi sınıyor. Ben de bu sorunun üstesinden gelmek için çok çalışıp konunun inceliklerini hızla öğrenerek gençliğin verdiği hayat acemiliğini bertaraf etmeye çalıştım.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz