Lig atlatan büyük sıçrama

Bazı şirketler satın alma ve birleşme ile zıplarken bazıları inovatif ataklarla atılım gerçekleştiriyor.

1.02.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Lig atlatan büyük sıçrama

Satın alma ve birleşme yoluyla yapılan zıplamalara en yeni örnek ise Google'ın Youtube'u alması gösteriliyor. Uzmanlar, Google'ın bu satın almayla yenilikçi teknolojisini daha farklı bir noktaya taşıdığını ifade ediyor.
Oracle ile Sun Microsystems'ın, Delta Hava Yollan ile Northwest Hava Yolları'nın birleşmesi de kuantum zıplamasının önemli örnekleri arasında yer alıyor. Bu şirketlerin özellikle müşteri tabanındaki genişlemeyle kritik bir büyüme hamlesi gerçekleştirdikleri düşünülüyor. Ünlü yönetim gurusu Martin Roll, "Bu şirketlerin birleşmeleri, daha geniş müşterilere ulaşma olanağıyla birlikte çok büyük ölçeklere terfi etmelerini beraberinde getirdi" diyor.

TÜRKLER REAKTİF
Türkiye'de de birçok başarılı şirketin, büyüme yolunda kuantum zıplamalar gerçekleştirdiği görülüyor. Uzmanlara göre Koç Holding'in Yapı Kredi'yi alarak bankacılık sektöründe ana oyunculardan biri olması raş'ı bünyesine katarak enerji sektöründe devler ligine çıkması en başarılı örneklerden... Ülker'in Godiva'yı satın alması da uluslararası arenada gerçekleştirilen zıplamalar arasında son dönemin en iyi uygulamalarından biri olarak gösteriliyor.
Çukurova Grubu'nun Turkcell'le yaptığı başarılı hamle de Türkiye'de kaydedilen kuantum zıplamaları içinde özel bir yere konuluyor. Ancak bu örneklere rağmen uzmanlar, Türk iş dünyasındaki kuantum zıplamalarını değerlendirdiklerinde şirketlerin inovatif ürün ve hizmetlerden çok satın alma ve birleşmelerle büyük hamleler gerçekleştirdiklerine dikkat çekiyor. MSearch Danışmanlık Ortağı Ali Midillili, bu konuyla ilgili olarak, "Türk iş dünyasında şirketler proaktif değil, reaktif. Bu da bizim yenilikçi ve yol açıcı olmak yerine, iyi bir takipçi ve uyum sağlayıcı olduğumuzu gösteriyor" saptamasında bulunuyor. Hemen ardından da ekliyor: "Bana göre 'zıplama' imtiyazlı işleri alarak fark yaratmaktır. Akfen Holding'in TAV'ı bunun iyi bir örneği. İlaç alanında da kendini konumlaması ve rekabetsel avantajlarını ön plana çıkarması ile Abdi İbrahim de zıplama gerçekleştirebilen bir şirket."
TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi'nden Prof. Dr. Ramazan Aktaş da Midillili'ye katılıyor. Bugüne kadar üretim kapasitesine odaklanarak zıplamaya çalışan şirketlerin artık inovasyona ağırlık vermesi gerektiğini belirtiyor. "Hindistan ve Çin'le rekabet edebilmek için inovasyon konusunda yol kat etmek şart. Büyük oyuncular ligine çıkaracak kuantum zıplamalar bu saatten sonra ancak inovasyonla gelir" diye konuşuyor.

ATILIM NE ZAMAN?
Bugüne kadar Türkiye'deki şirketlerin ne şekilde ve hangi sıklıkta kuantum zıplama gerçekleştirdiğine gelince... Türkiye'de birçok şirket, ortalama 2-7 yılda bir kuantum zıplama kabul edilebilecek atılımlar yaşıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.