CEO yolu kısalıyor

İlk girdikleri şirkette zirveye çıkan 28 CEO, ortalama 23 yıl 4 ayda bu pozisyona yükseldi. Yaptığımız araştırma son 15 yılda CEO olma süresinin en az 10 yıl erkene çekildiğini gösteriyor...

14.02.2018 16:07:000
Paylaş Tweet Paylaş
CEO yolu kısalıyor

FARKLILIKLA YÜKSELENLER! 

İş dünyasında birkaç farklı şirkette çalışarak 15-20 yıldan daha kısa sürede CEO olan isimler de var. 1991’de Berlin Teknik Üniversitesi’nde yüksek lisansını bitirip iş hayatına atılan Doğuş Otomotiv’in CEO’su Ali Bilaloğlu’nun kariyerinin başından itibaren zirveye çıkması 13 yıl sürdü. Bilaloğlu için zirveye çıkmayı kısaltan ise 2000 yılında Doğuş Grubu’na geçmesi oldu. Bilaloğlu, Doğuş Grubu’nda 4 yılda genel müdürlüğe, 7 yılda CEO’luğa yükseldi. İş hayatına 2000 yılında başlayan ve Memorial Sağlık Grubu’na geçtikten iki yıl sonra CEO olan Uğur Genç ise toplamda 7 yılda zirveye çıktı. 35 yaşındaki Metal Yapı Konut Genel Müdürü Akın Karali de 2001’de başladığı kariyer hayatında 11 yılda genel müdür oldu. Karali’nin genel müdür olma süresini kısaltan 2006 yılında finans koordinatörü olarak çalışmaya başladığı şimdiki şirketi Metal Yapı oldu. 6 yılda Metal Yapı genel müdürlüğüne yükseldiğini söyleyen Karali, kısa sürede şirketin başına geçmesini şirketin bağlı olduğu grubun dinamik yapısına, kendisinin risk ve sorumluluk almaktan çekinmemesine bağlıyor. Karali, “Her işe yüreğimi koyarak ve çok fazla fedakarlık yaparak çalışmam, aynı şirkette uzun yıllardır devam etmemi sağlayan ve beni en tepeye çıkaran unsurlar oldu” diyor. Eski borsacı olan Zorlu Gayrimenkul Genel Müdürü Didem Aydın da profesyonel iş hayatına 2002 yılında Kipa ile başladığını 11 yılda bugünkü pozisyonuna geldiğini belirtiyor. 

“DAHA AZ DİRSEK ÇÜRÜTÜLÜYOR”

2005-2010 yılları arasında Sabancı Holding’de CEO’luk görevinde bulunan ve bugün Akkök Holding’i yöneten tecrübeli yönetici Ahmet Dördüncü de “Bizim zamanımızda dirsek çürütmek vardı. Eskiye göre bugün iş hayatında 40’lı yaşlarda çok daha fazla genel müdür görüyoruz” diyerek iş dünyasında CEO olma süresinin kısaldığını, CEO’ların gençleştiğini teyit ediyor. Bu yıl, Borusan Otomotiv’in yeni CEO’su olan Hakan Tiftik’ten örnek veren Dördüncü, Tiftik’in 15 yılda Kordsa Global’in genel müdürlüğüne geldiğini belirterek eskiye göre genç yöneticilerin daha hızlı yükseldiğine dikkat çekiyor. “CEO olma süresine ilişkin ideal bir süre vermek yanlış olur. Bizim grup genel müdürlerinde de gençleşme var” diyen Dördüncü, CEO olma süresinde adayların kabiliyetlerinin yanı sıra tecrübenin de önemli olduğunu belirtiyor. Türkiye’de telekom, enerji, medya ve e-ticaret alanlarında faaliyet gösteren Alman Arvato şirketinin Türkiye CEO’su Soner Cesur da iş hayatına başladıktan sonra 10 yıl içinde CEO olan genç yöneticilerden biri... “30 yaşımda CEO oldum” diyen Cesur, her iki yılda bir terfi ettiğini belirterek, hızlı yükselişinin arkasındaki hikayeyi ve nedenleri şöyle anlatıyor: “Kariyerimin ilk 8 yılında satış ve pazarlama, iş ortakları ve servis yönetimi gibi işin birçok farklı dinamiğini öğrenmiştim. Bu da beni hızla daha büyük ve farklı işleri denemeye itti.” Önümüzdeki dönemde, CEO ve genel müdür olma süresinin daha da kısalacağını ve daha genç genel müdürlerin şirketlerin başına atanacağını belirten Cesur, “Son yıllarda, 40 yaş bandındaki CEO ve genel müdürler en yüksek performansı şirketlerine getiren genel müdürler olarak öne çıkıyor. Bu nedenle genel müdürlük ve CEO’luk rolleri giderek gençleşiyor” diyor. 

Y KUŞAĞI ETKİSİ VAR MI? 

Manpower Türkiye Genel Müdürü Reha Hatipoğlu da 2000’li yılların başlarıyla kıyaslandığında, bugünün şirketlerinin daha genç üst düzey yöneticiler seçmeye doğru bir eğilim gösterdiğini belirtiyor. Hatipoğlu, “Özellikle teknolojinin iş hayatının ayrılmaz bir parçası olması ve Y kuşağının iş hayatına katılmasıyla üst düzey yönetici profilinden beklenenler değişkenlik göstermeye başladı. Büyük ve kurumsal şirketlerin Y kuşağını elde tutma çabası da CEO olması süresini 15-20 yıl bandına çekti. Y kuşağının hızlı terfi talebi nedeniyle bir üst pozisyona terfi öncesinde bir alt pozisyonda elde edilmesi gereken deneyim süresi de en az 1 yıl kısaldı” diyor. Page Executive yöneticilerinden Burcu Havlucuoğlu şirketlerin yetenekleri elde tutma iç güdüsüyle üst düzey rollere atanma süresini kısalttığını, önümüzdeki dönemde bu sürenin uzamasını beklemediklerini söylüyor. Havlucuoğlu, “Bugün yetenek şirketler için en önemli konu ve bu doğrultuda şirket için en tepe rollere gelme süresi kesinlikle uzamıyor aksine her geçen gün daha da kısalıyor” diyor. Kurum içindeki aciliyetler de üst düzey yöneticilerin CEO rollerine daha kısa sürede gelmesine neden olabiliyor. Odgers Berndston yönetici ortağı Ayşe Öztuna Bozoklar, “İcra kurulu seviyesinde çok sayıda üst düzey yöneticinin CEO rollerine hazırlıksız geldiğini görüyoruz. Aynı şekilde kurum tarafında da aciliyetler nedeniyle iyi tasarlanmamış süreçlerle CEO atamaları yapılmak zorunda kalınabiliyor” diye konuşuyor. 

SEKTÖRDEN SEKTÖRE DEĞİŞİYOR 

Türkiye’nin en büyük 500 şirketini değerlendirdiğimizde CEO olma süresinin kısa olduğunu söylemek zor. IRC Global Executive Search Partners EMEA Bölge Lideri Gaye Özcan, Capital500’de yer alan sanayi şirketlerinde yönetici olma süresinin kısa değil tam tersine uzun olabildiğini söylüyor. Liderin çalıştığı sektör de CEO olma süresini etkiliyor. Teknoloji, hızlı tüketim, perakende, e-ticaret şirketlerinde daha kısa sürede, özellikle 12 yılın altında genel müdür olan isimlere rastlanıyor. Özcan, “Teknoloji alanında yaş ortalamaları zorunlu olarak düşüyor. Yeni teknoloji ve e-ticaret şirketlerinde daha genç yöneticilere rastlamak mümkün” diyor. Bilişim, telekom, sağlık gibi hızlı büyüyen sektörlerde 15 yılın altına inen CEO olma süreleri söz konusu. Nobel İlaç Genel Müdürü Hakan Şahin de iş hayatında farklı şirketlerde çalışarak 22 yılda CEO olduğunu bugün yabancı ilaç şirketlerinde bu sürenin daha kısalabildiğini belirtiyor. Banka ve sigorta şirketleri gibi bürokrasinin daha fazla olduğu ve içeriden profesyonel yetiştiren çok büyük şirketlerde ise CEO olma süresi uzayabiliyor. Özcan, “Finans, sigorta, inşaat gibi hızlı büyüyen sektörlerde ise CEO olma süresi diğerlerine oranla daha yüksek olmasının nedeni bu sektörlerde üst düzey pozisyonlar için uzun yıllara dayanan deneyim ve birikimin aranması olarak karşımıza çıkıyor” değerlendirmesini yapıyor. Oxygen Consultancy Genel Müdürü Zeynep Doğrul Aşar da “Teknoloji, perakende, bilişim, yazılım gibi dinamik sektörlerde CEO’luk koltuğuna oturmak kademe sayısının nispeten az olması sebebiyle daha kısa sürede gerçekleşirken, dikey organizasyonlarda satış ağının geniş olması, hiyerarşinin ve kademe sayısının artması sebebiyle daha uzun oluyor” diyor.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz