En ağır fatura

Bir yöneticinin ya da uzmanın işe alınması pahalı bir iş, özellikle de doğru seçim yapılamazsa…

1.03.2016 17:03:140
Paylaş Tweet Paylaş
En ağır fatura
YANLIŞ YÖNETİCİYİ ALMAK PAHALI
Tabii burada bahsettiğimiz ortalama çalışan maliyetleri. Bağımsız araştırmalar, işe yerleştirilen kişinin organizasyondaki seviyesi yükseldikçe bu maliyetin giderek arttığını gösteriyor. Deniz Ergene, “Orta kademe yönetici seviyeleri için bu maliyet yıllık maaşın yaklaşık 1,5 katı iken, üst düzey yönetici seviyelerinde yıllık maaşın yaklaşık 6 katına dek çıkabiliyor. 2014 yılında küresel olarak tamamladığımız bir iç araştırma, üst düzey yönetici pozisyonlarında hatalı işe alımın firmalara ortalama maliyetinin yaklaşık 2,5-2,7 milyon dolar (7 milyon 250 bin TL – 7 milyon 800 bin TL) olduğunu gösterdi” diyor. İK uzmanlarından aldığımız verilerle Türkiye özeline baktığımızda genel müdür veya CEO’nun hatalı istihdamının bir şirkete bedeli 7 milyon 200 bin TL’ye kadar çıkabiliyor. Bu rakam genel müdür yardımcısı seviyesinde 3 milyon 600 bin TL’ye, orta kademe yönetici seviyesinde ise 450 bin TL’ye varabiliyor. Management Centre Türkiye CEO’su Tanyer Sönmezer, durumun ciddiyetini “Cirosu milyar dolar ve üzerindeki bir şirketin yanlış CEO seçimi, en az o yılın EBITTA’nın (faiz, amortisman ve vergi öncesi kâr) 5 katını götürebilir” sözleriyle anlatıyor.
ŞİRKETLERDEN ALARM ZİLLERİ 
Tüm bu rakamlar şirketlerin yüksek maliyetleri önlemek için hatalı işe alım oranını acilen düşürmesi gerektiğini gösteriyor. Peki, bir şirket için hatalı işe alımda kritik sınır ne? MY Executive Yönetici Ortağı Müge Yalçın, “İşe alınanların yüzde 10’undan fazlasının 1-2 yıl içinde işten ayrılması durumunda işe alım sürecinde bir sorun olduğu düşünülebilir” diyor. İlk yıl işten ayrılma oranları yüzde 6,5-7 civarında olan Boydak Holding’in İK koordinatörü Halit Bayhan da kendileri için kritik eşiğin yüzde 10 (+- 2) civarı olduğunu söylüyor. Bayhan, “Biz bunu en aza indirebilmek için birden fazla mülakatı tavsiye ediyoruz. Ayrıca farklı kişilerin adayla mülakata katılmalarını sağlıyoruz. Farklı kişilik testleri de kullanarak değerlendirmeyi farklı açılardan teyit ediyoruz” diyor. Adecco Türkiye İK Direktörü Akgül Can Beyhan ise “Yanlış işe alım oranının yüzde 20’lerin üzerine çıktığı durumlarda sistem alarm verecek şekilde kurgulanmalı” uyarısını yapıyor. Türk Telekom Grubu ve Polisan Holding de bu görüşü benimseyen şirketler. İlk yıl sirkülasyon oranı yüzde 7,5 olan Türk Telekom Grubu’nun İK’dan sorumlu genel müdür yardımcısı Bahattin Aydın, alarm zillerini çaldırmamak için işe alım süreçlerini ilgili bölüm yöneticileriyle yürüttüklerini anlatıyor ve ekliyor: “Bunun yanı sıra adayımız hakkında daha objektif değerlendirme yapabilmek adına, genel yetenek testleri, kişilik envanteri, teknik bilgi ve beceriyi ölçen vaka çalışmaları ve değerlendirme merkezi uygulamalarıyla bakış açımızı genişletiyoruz.” İlk yıl işten ayrılma oranı yüzde 12 olan Polisan Holding’in icra kurulu üyesi ve İK direktörü Ahmet Türkselçi de kritik eşikten uzak durmak için işe alımda yetkinlik bazlı mülakat, kişilik envanterleri gibi bilimsel yöntemler kullandıklarını anlatıyor. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz