En beğendiğim yetkinliğim

Hırs, tevazu, hız, yenilikçilik, duygusal zeka ya da girişimcilik mi? CEO’lar en çok hangi yetkinliklerini beğeniyor? Fark yaratan yetkinliklerinin hangileri olduğunu düşünüyor?

6.09.2017 10:27:000
Paylaş Tweet Paylaş
En beğendiğim yetkinliğim

Ayçe Tarcan Aksakal

atarcan@capital.com.tr

Jim Collins, Türkçeye “İyiden Mükemmel Şirkete” olarak çevrilen “Good To Great” adlı kitabında, 5’inci düzey liderliği tanımlıyor ve bu liderlerin şirketlerin başına neden ender geldiklerini anlatıyor. Collins, “İnsanları iktidar mevkilerine genellikle amaç sahibi ve hırslı olmaları taşıyor. Ancak bu özellikler genellikle 5’inci düzey liderlik için gereken tevazu ile çelişiyor” diyor. Ünlü yönetim danışmanı Collins’in bu tespiti akla “Hangi yetkinlikler lideri mükemmel yapar” sorusunu getiriyor. Hırs mı, tevazu mu, empati mi, yenilikçilik mi? Accenture Strategy tarafından Türkiye dahil 10 ülkenin katılımıyla hazırlanan “Geleceğin İş Gücünü Yaratmak” adlı rapora göre önümüzdeki 5 yılda iş dünyasında kalıcı olmak için en fazla gerekli olacak 3 yetkinlik şunlar olacak: “Karmaşık problemleri çözmek”, “Değişime ve öğrenmeye açık olmak.” Peki CEO’lar en çok hangi yetkinliklerini beğeniyor? Hangilerinin onları farklı kıldığını düşünüyor? 

1 BAŞARI ODAKLI OLMAK

CEO’ların öne çıkan yetkinliklerinin başında “başarı odaklılık” ve “zorluklar karşısında yılmamak” bulunuyor. Assessment Systems Kurucu ve CEO’su Levent Sevinç, bu yönü güçlü kişilerin yaptıkları işte başkasının yönlendirmesi olmaksızın kendileri için hep daha iyiye ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor. Son 5 yıldır enerji devi OMV’nin Türkiye CEO’su olarak görev yapan Gülsüm Azeri de bugünlere gelmesini sağlayan en önemli yetkinliğini “zoru başarma duygusu” olarak açıklıyor. Zoru başarmayı sevdiğini ve bir sonraki zorlu göreve hazırlanmanın kendisini motive ettiğini söyleyen Azeri, “Lider olarak kendimden talebim çok fazla. Durmak, yorulmak bilmiyorum. Zorlu projeler coşkumu artırıyor. Yaptığım işleri bir üst noktaya getirmek için hep iddialı projelerde olmak istedim” diyor. Azeri, kariyerinin başında teknik müdürlükten pazarlamaya geçişinde, Paşabahçe’nin yurt dışı başarısında hep bu özelliğinin etkili olduğunu belirtiyor. Sarkuysan’da genel müdürlükten yönetim kurulu başkanlığına yükselen Hayrettin Çaycı da kendini farklı kılan yetkinliğinin, başarı odaklılık ve sabır olduğunu belirtiyor. Çaycı, “Beni farklı kılan yetkinliğim aynı iş yerinde 44 yıl çalışıp müdürlükten başkanlığa yükselmem oldu” diyor. Samsung Türkiye Başkan Yardımcısı Tansu Yeğen sınırları zorlayan yöneticilerden. Yeğen, “Hep zor şeyleri başarmayı seviyorum bu sayede birçok kişinin aklına gelmeyecek şeyleri keşfediyorum, zorluklar gelişimim için önemli” diyor.

2 HIZLI KARAR ALMAK

Performanslarıyla öne çıkan CEO’ların öne çıkan yetkinliklerinden biri de hızlı karar alıp uygulamak. Her yıl, yüzde 30-40 seviyesinde büyüyen Şok Marketler’in CEO’su Uğur Demirel, en beğendiği yetkinliğinin, “aldığı kararları hızla uygulamak” olduğunu belirtiyor. Süreçleri takip etmenin, sonuç odaklı olmanın kendisini iş hayatında başarılı kıldığını anlatan Demirel şöyle devam ediyor: “Masa başında iş yapmak bana göre değil, zamanımın yüzde 40’ını sahada mağazalarda, bire bir operasyonun içinde geçiriyorum. Şok’ta yaşanan değişim ve ilerleme, saha ziyaretlerinde gözlemlediğimiz gelişim noktalarının üzerine hızla gidip düzeltmemizle sağlandı.” Borsaya ilk açılan un şirketi olan Ulusoy Un’un Yönetim Kurulu Başkanı Eren Günhan Ulusoy, en beğendiği yetkinlerinin “hızlı karar alabilmek” ve “girişimcilik” olduğunu belirtiyor. Ulusoy, “Dünyadaki gelişmeleri, trendleri çok iyi takip ediyorum. Hızlı karar alıyorum ve doğru zaman yönetimiyle ekibimi doğru yönlendirerek, istediğim sonuçları alabiliyorum” diye konuşuyor. Markafoni CEO’su İlker Baydar ile Kastamonu Entegre CEO’su Haluk Yılmaz da risk almaktan çekinmemeyi en beğendikleri yetkinlikleri arasında belirtiyor. Baydar, “Gözü kara kararlar alabilmek lazım” derken Yılmaz da “Başarıya giden yolda konfor alanınızdan çıkmak ve hesaplanabilir riskler alarak yeni deneyimler elde etmek oldukça önemli” vurgusunu yapıyor. 

3 AÇIK İLETİŞİMİN GÜCÜ

Günümüz iş hayatında CEO’ları öne çıkaran yetkinliklerden biri de güçlü ve açık iletişim kurmak. Bu tip liderler kendilerini “egosuz” olarak tanımlıyor. Özellikle de perakendede bu tip liderlere daha fazla rastlanıyor. TeknoSA’nın genel müdürü Bülent Gürcan da bu isimlerden biri. En beğendiği yetkinliğinin güçlü ve açık ilişki kurma becerisi olduğunu belirten Gürcan, bundan en çok teknoloji market konseptini Anadolu’ya yaygınlaştırırken faydalandığını ve bu sayede mağazaların konumuna, formatına ve ürün karmasına en doğru biçimde karar verdiğini anlatıyor. Gürcan, “Sahada bolca vakit geçiriyorum. Hafta sonları mağazaları gezip müşterilerle sohbet ediyorum, çalışanlarımızın önerilerine kulak veriyorum” diyor. Doğan Online ve LC Waikiki’de genel müdürlük yaptıktan sonra Media Markt Türkiye’nin CEO’su olan Yenal Gökyıldırım’ın da en beğendiği yetkinliği güçlü iletişimi. Gökyıldırım, “Bu yönüm, bana iş hayatındaki fırsatları yakalama ve bunları kullanarak ekibimle birlikte bir başarı hikayesi yaratma olanağı tanıdı. Onlara kulak vermenin, fikirlerine önem verdiğimi göstermenin getirdiği artıları her gün yakından gözlemliyorum” diyor. Sanayi şirketi Kastamonu Entegre’nin CEO’su Haluk Yıldız’ın da iş başarısında etkili olduğunu düşündüğü yetkinlikler arasında açık iletişim kurmak var. Yıldız, “Farklı coğrafyalarda bulunan kitleleri harekete geçirebilmek, yüksek motivasyon düzeyinde tutabilmek için açık iletişim çok önemli. Vaktimin önemli bir kısmını şirket ortakları, çalışanlar, tedarikçiler, basın ve medya, kamu kurumları, STK’lar ve müşterilerle iletişim kurarak geçiriyorum” diyor. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz