"Hayat veren kritik karar"

Şirketin kaderini etkileyen kararların başarıya ulaşması ise ince detayları görüp hesaplayabilmek ve tutarlı şekilde ilerlemeye bağlı.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Hayat veren kritik karar
A.G LAFLEY, 2000 YILINDA P&G YÖNETİMİNE geçtiğinde, 160 yıllık hızlı tüketim devi, tarihinin en sıkıntılı dönemlerinden birini yaşıyordu. Şirket hisseleri yarıdan fazla değer kaybetmiş, satışlar düşmeye başlamıştı. CEO’luk koltuğuna oturmasıyla birlikte Lafley de kendini tükenişe geçmiş bir şirketin başında bulmuştu.
Ancak şirketi düzlüğe çıkarmakta ısrarlıydı. Değişimin radikal kararlardan geçtiğine inandığı için ilk kritik kararı aldı: Şirket değerini artıracak büyük bir satın alma gerçekleştirecekti. Hedef olarak Gillette’i seçti. Bu satın almanın şirket üzerindeki olumlu etkileri konusunda hissedarları ikna ettikten sonra 57 milyar dolara Gillette’i P&G bünyesine kattı. Sonuç Lafley’i yanıltmadı. Alımın hemen sonrasındaki aylarda P&G hızlı bir yükselişe geçti. Şirket değeri yüzde 66 yükseldi.

Kader değiştiren kararları görmek için görsele tıklayın

Aynı dönemlerde dünya devi GE de yeni CEO’su Jeff Immelt’in kararlarıyla hayata dönüş operasyonu yaşadı. Immelt göreve geldiğinde GE, yaşanan borsa krizinden hasar almış, gerçekleştiremediği şirket evlilikleri nedeniyle imajı sarsılmıştı. Bu duruma karşın yeni liderden beklenen şirketin büyümesini sürdürmesiydi. Immelt beklentileri karşılamak için cesur kararlar almak zorunda kaldı. Öncelikle şirketin iş modelini gelişmekte olan teknolojilere ve pazarlara yatırım yaparak değiştirdi. Onun stratejide yaptığı bu değişim GE’yi yeniden diriltti. Şirketin borsada değer kazanmasına ve büyümesine neden oldu. Bu örnekler karar anlarının şirketlerin kaderinde nasıl bir etkiye sahip olduğunu çarpıcı şekilde gözler önüne seriyor. Bugün belli bir başarı ya da başarısızlığa uğramış her şirketin geçmişinde bu tip kritik karar süreçleri yaşandı. Yaşanmaya da devam ediyor. Peki liderler ne zaman kritik karar almak durumunda kalır? Başarıya götüren kararlar onlar tarafından nasıl hayata geçiriliyor?

İŞLER YOLUNDA GİTMEZSE…
Liderler işler yolunda gitmediğinde, pazarın ihtiyaçlarına yanıt veremediklerini düşündüklerinde ya da şirketin daha hızlı büyüme ihtiyacı hissetmesiyle en önemli kararları alma aşamasına geliyor.Yeni bir sektöre girmek, bir şirketle birleşmek ya da satın almak, yurtdışına açılmak, kapasite artırımı ve portföyü değiştirmek de bir liderin alacağı en kritik kararlar arasında... Tüm bu kararlarda liderin sorumluluğu üstlenecek güçte olması gerekiyor.
Sabancı Üniversitesi Yönetici Geliştirme Birimi Direktörü Cüneyt Evirgen’e göre büyük kararlar, liderlik vasfının test edildiği anlar olarak öne çıkıyor. Evirgen, o anlarda lideri komutanlara benzetiyor ve şöyle devam ediyor:
“Liderler büyük ve kritik kararlar aldıkları dönemde bir anlamda komutanın savaş sırasında silahı alıp cepheye gitmesi gibi önder olduğunu göstermek zorunda. Karara olan inancı pekiştirecek bir hissiyat yaratmak da liderin görevi.”Karar aşamasında nasıl hareket edilmesi gerektiğine gelince… Emory University’den Jag Seth, liderlerin kritik kararlar alırken cesur ve özgüvenli hareket etmeleri gerektiğini savunuyor. Prof. Dr. İbrahim Kavrakoğlu, özellikle kararlarda bütünlük ve tutarlılığın çok önemli olduğunu belirtiyor. Çalışanları motive etmenin, hızı sağlamanın ve önerileri dikkate almanın başarıyı sağlayan unsurlar olduğunu ifade ediyor. Evirgen’e göre en sağlıklı karar, doğru analizle çok yönlü görüş alarak ve ölçüp biçerek alınıyor. Satranç gibi iki üç hamle sonrasının hesap edilmesi gerektiğini belirten Evirgen, “Ama iş her zaman uygulamada biter. Ekip kararı ne kadar sahiplenirse uygulama o kadar doğru yöne gider” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz