Anlama yarışı

Şirketler müşteriye temas için milyonlarca dolar harcıyor

1.09.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Anlama yarışı

Gelişmiş ülkelerde, şirketlerin pazarlama bütçesinin yüzde 12’si müşteri ve pazar araştırmalarına harcanıyor. Türkiye’de ise bu oran şimdilik yüzde 5 seviyesinde. Ancak her geçen gün araştırmaya ayrılan bütçe artıyor. Türkiye’nin önde gelen elektronik perakende zincirlerinden Gold’un pazarlama müdürü Kılınç Orhan Erdemir, “Her yıl pazarlama bütçemizin minimum yüzde 5’ini araştırmalara ayırıyoruz” diyor. Özdemir, bunun sonucunda müşteri memnuniyeti ve verimlilikte önemli yol aldıklarını söylüyor.

Türkiye’de Bosch, Nestle-Waters gibi çok uluslu şirketler de pazarlama bütçelerinin yüzde 5’ini araştırma giderlerine ayırıyor. Bosch Ev Aletleri Pazarlama Müdürü Neylan Süer, “Pazarlama bütçemizin yüzde 5’ini pazarlama ve strateji geliştirme araştırmalarına ayırıyoruz” diyor. Süer, bu tutarın AR-GE bütçesinin dışında olduğuna dikkat çekiyor.

Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem de müşterileri daha iyi tanımak, pazardaki trendleri öngörebilmek için yılda araştırma faaliyetlerine 12 milyon TL harcadıklarını söylüyor. Profilo’da ise araştırmaya ayrılan bütçe, diğer şirketlere göre biraz daha fazla. Şirkette pazarlama bütçesinin yüzde 7’si araştırma giderlerine harcanıyor. Profilo Pazarlama Müdürü Bahriye Bayraklı Tavukçu-oğlu, “Riskleri pazar araştırmaları aracılığıyla önceden minimize etmek bize çok daha kârlı bir bakış açısı kazandırıyor” diye konuşuyor.

HANGİ ARAŞTIRMA?

Şirketlerin yıl içinde yaptıkları araştırmalar ise oldukça çeşitli... Müşteri memnuniyetini ölçmeden pazar, rakip ve fiyat analizlerine kadar yıl içinde her şirket, birçok araştırma yaptırıyor veya satın alıyor. Şirketlerin, yıl içinde düzenli olarak yaptıkları araştırmaların başında müşteri memnuniyetiyle pazar araştırmaları yer alıyor. GfK Türkiye Pazarlama Yöneticisi Hande Akdağ, “Türkiye’de sıklıkla yapılan araştırmaların başında müşteri memnuniyeti, marka profili ve segmentasyon araştırmaları geliyor” diyor.

Markafoni Pazarlama Müdürü Hakkı Arıkan da yıl içinde düzenli olarak müşteri memnuniyeti ve pazar araştırmaları yaptıklarını söylüyor. Arıkan, bu çalışmalarda telefonla arama, fokus grup ve birebir anket yöntemini kullandıklarını belirtiyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz