Durgunluğa aldırmayan şirketler.

İş dünyasının uzun yıllardır yanıtını aradığı sorunu cevabını,İnovasyon konusunda uzman olan THOMAS MEYER yanıtlıyor.

1.07.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Durgunluğa aldırmayan şirketler.


Capital:
 Problemleri basitçe ele alan başarılı örnekler hangileri?
-  Johnson&Johnson’u bu konuda oldukça başarılı buluyorum. Hatta bu gücü, J&J kadar başarılı kullanmış başka bir örnek daha yoktur. 1886 yılında kurulmuş şirket, o zaman ameliyathanelerdeki en büyük problem olan havadaki mikropların enfeksiyon oluşturması sorununa oldukça basit bir çözüm buldu. O dönemde bu soruna ameliyathaneleri karbonik asitlerle yıkamak gibi oldukça zor bir çözüm bulunmuştu. Şirketin kurucusu Robert Wood Johnson, yapışkan içeren ilaçlı bir bant oluşturarak bu soruna çok daha basit bir çözüm buldu. Bu ürün için yara bandının ilk versiyonu diyebiliriz. Bu dönemin hemen ardından ABD yine sıkıntılı bir dönemden geçti. Ancak Robert Wood Johnson, karmaşık bir soruna basit bir çözüm sunarak bu dönemde ön plana çıkmayı başardı. Bugün de J&J’in başarısının arkasında günlük sorunlara basit çözümler sunması var. Basit sıyrıklara, baş ağrısına, hafif soğuk algınlığına, bebek bakımıyla ilgili her türlü günlük soruna yönelik ürünleriyle ön planda olmayı sürdürüyorlar. 

Capital:
 Kötü dönemlerden az yara alarak çıkıyorlar. Burada sır tam olarak ne? 
-  Vazgeçmemeleri... Bu konuda bence en klasik örnek Walt Disney. Walt Disney ilk animasyonlarını yapmaya başladığında Kansas’da ismi Laugh-O-Gram olan küçük bir şirket kurmuş. 1922’de o zamanın 15 bin doları, 2009 yılının ise 200 bin dolarıyla işini kurmuş. Bir ajansla çalışmaya başlamış. Bu ajans, Disney’in karakterlerini ABD’ye dağıtıyormuş. Fakat ajans sürekli, “Bu işi iyi yapamıyorsun, daha fazla karakter üretmelisin” diyormuş. Hatta bu nedenle işin ortasında anlaşmanın kurallarını değiştirmişler. Bu anlaşma uyarınca Disney kendi yarattığı karakterleri, tam olarak koruma altına alamamış. Bunun gerekli olduğunu bile tam olarak bilmiyormuş. Sonuçta bildiği iş olan animasyon yaratmaya odaklı çalışıyormuş. Oldukça fazla karakteri, bu ajans için üretmiş ve o zaman için önemli bir servet kaybetmiş. Kurduğu şirket, oldukça başarısız olmuş ve kapatmak zorunda kalmış. Disney yine de “Bu işi denedim olmadı kendime daha stabil başka bir iş bulayım” dememiş. Animasyonlar üretmeye devam etmiş. Mortimer Mouse adında yeni bir karakter yaratmış. Daha sonra eşi bu ismin tutmayacağını söylemiş, o da adını Mickey Mouse olarak değiştirmiş. Bu, Disney’in hayatındaki başarısızlıklara sadece bir örnek. Pek çok kez kötü durumda kalmış. Ancak inovasyonlarına devam etmiş. 

Capital:
 Geçmişte Steve Jobs Apple’ı bir dönem bıraktıktan sonra şirket oldukça çalkantılı günler geçirdi. İnovasyon çalışmalarının liderle bağlantısı tam olarak nedir? 
-  Kesinlikle önemli bir bağlantısı var. Apple, bu konuda çok iyi bir örnek. Steve Jobs gittikten sonra daha önce yazılım alanında çalışmış olan bir kurumsal yöneticiyi işin başına geçirdiler. Bu nedenle de müş- terileriyle ve inovasyon ruhlarıyla bütün bağlarını kaybettiler. Bu, aslında tüm inovatif şirketler için geçerli. İnovasyon kültürü liderle başlar. Bugünün dünyasında da başarılı olan pek çok şirketin, kaptan köşkünde oturan kişi inovatif olduğu için başarılı olduğunu görüyoruz. Değişimin rekabet için gerekli olduğunu biliyorlar. P&G böyle bir örnek. Johnson&Johnson’un lideri aynı şekilde bir düşünce yapısına sahip. Enterprise Leasing de böyle bir örnek. Jack Crooper, şirketi yine bunalımlı bir dönemde kurdu, ancak inovasyona bağlı kaldığı için başarılı oldu. Şimdi oğlu da aynı yenilikçi yaklaşımla devam ettiriyor. Eskiden bir şirket lideri, 20 yıl aynı koltukta kalabiliyordu. Bugün durum hiç öyle değil. Hatta bu zamanın 5 yıla kadar gerilediğini görüyoruz. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz