Kulaktan kulağa 10 kat daha etkili

Wharton İşletme Okulu Pazarlama Profesörü Jonah Berger, ile bir ürünün nasıl popülerlik kazanabileceği üzerine yaptığımız sohbetimizden satırbaşları.

25.03.2014 15:35:130
Paylaş Tweet Paylaş
Kulaktan kulağa 10 kat daha etkili

Kitabınızın tanıtımında “İnsanlar reklamları dinlemezler, kendi akranlarını dinlerler” diyorsunuz. Pazarlamanın geleneksel yöntemlerinin artık geçmişte mi kaldığını düşünüyorsunuz?
- Geleneksel pazarlama yöntemleri bugün eskiye göre daha az işe yarıyor. İnsanlar reklamların sadece kendilerine bir şey satmaya çalıştığını anladı. Bu yüzden reklam ne diyorsa tersini ispatlamaya çalışıyorlar. Ancak arkadaşlarını dinlemeye devam edecekler, çünkü onların kendileri için hep en iyi olanı düşündüğüne inanıyorlar. “Kulaktan kulağa pazarlama” yani markanız hakkında konuşulmasını sağlamak geleneksel pazarlamadan 10 kat daha etkili.

Bir ürünün popüler olmasının sırrı nedir?
- Bazen bazı ürünlerin popüler olup diğerlerinin olmamasının şans eseri olduğunu düşünürüz. Fakat böyle değildir. Başarının arkasında aslında bilimsel bir çalışma yatıyor. Hatta bir formül olduğunu söyleyebiliriz. Tüm ürünleri ve fikirleri popüler hale getirebilecek 6 anahtar faktör var.

Bunlar, insanların markanız hakkında konuşmalarını ve düşüncelerini paylaşmalarını sağlayacak kanıta dayalı 6 ilke... Ben bunlara kısaca baş harfleri kullanarak STEPPS diyorum. Bunları, sosyal para (social currency), tetikleyiciler (triggers), duygu (emotion), halk (public), pratik değer (practical value) ve hikayeler (stories) olarak sıralıyorum. Her ilke, bazı ürünlerin ve markaların neden daha fazla konuşulduğu ve sanal içeriklerinin neden viral hale geldiği üzerine yapılan titiz araştırmalar sonucu ortaya çıktı. Şirketler ve şahıslar bu 6 anahtar STEPPS ilkesini kaldıraç olarak kullanıp, onlar sayesinde bulaşıcı bir içerik yaratarak ürünlerinin ya da fikirlerinin popüler olmasını sağlayabilir.

Son dönemde insanların bir ürün ya da marka hakkında konuşmasını sağlamanın en iyi yolu viral pazarlama olarak görülüyor. Siz buna katılıyor musunuz?
- Viral pazarlama popüler bir yöntem ama insanların sizin hakkınızda konuşmasını sağlayacak tek yol değil. Buradaki kritik nokta müşterileri avukatınız haline getirmek; yani ürününüzü ya da fikrinizi seven birinin sadece bir diğer kişiye bunu anlatmasını sağlamak. Pazarlama buna yardımcı olabilir, ama ürününüzün ya da web sitenizin nasıl dizayn edildiği gibi basit şeyler bile insanların konuşup paylaşması üzerinde etkili olacaktır.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz