Kulaktan kulağa 10 kat daha etkili

Wharton İşletme Okulu Pazarlama Profesörü Jonah Berger, ile bir ürünün nasıl popülerlik kazanabileceği üzerine yaptığımız sohbetimizden satırbaşları.

25.03.2014 15:35:130
Paylaş Tweet Paylaş
Kulaktan kulağa 10 kat daha etkili

Şirketler için “kulaktan kulağa pazarlama”nın en iyi gerçekleştirilebileceği platform hangisi?
- Şirketler teknoloji hakkında daha az kafa yorup, psikolojiye daha fazla odaklanmaklar. İnsanlar bir ürün ya da bir marka hakkında neden konuşur önce onu düşünmeliler. Teknoloji sürekli değiştiği için, odaklanacağınız platform sürekli değişir. Ama insanları neyin konuşturduğunu anlarsanız, ki bu da 6 anahtar STEPPS ilkeleridir, herhangi bir kanal üzerinden bulaşıcı içerik üretebilirsiniz.

Şirketlerin bulaşıcı içerik üretirken “pratik değer”e bağlı kalması ne kadar önemli?
- Bakın, ABD ve dünyanın önde gelen gazetesi The New York Times’ın en çok paylaşılan haberlerine bakıldığında en başta sağlık ve eğitimle ilgili olanlar gelir... Sağlık konusunda ‘Sağırlar için yeni duyma teknikleri’ ya da ‘Yaşlılarda zihinsel dinçliği sağlamanın yolları’ gibi haberler öne çıkar. Eğitimde ise üniversitelere kabul süreciyle ilgili haberleri görebiliriz. Yemek tarifleri, en iyi restoran önerileri de içeriğin sıkça paylaşılanları arasında. Yani insanlar işe yarayacak bilgilerle birbirlerine zaman ve para kazandırmayı, yardım etmeyi sever.

Kitapta “Facebook ve Twitter teknolojidir, strateji değildir” diyorsunuz. Tam olarak anlatmak istediğiniz nedir?
- Bazen şirketler sadece Facebook sayfasına sahip olduklarında ya da bir Twitter hesabı açtıklarında “kulaktan kulağa pazarlama” işini başarıyla gerçekleştirdiklerini düşünüyor. Fakat bu teknolojileri kullanıyor olmanız, onları etkin bir şekilde kullandığınız anlamına gelmez. Bu hesaplar üzerinden pek çok şey yayınlayabilirsiniz ama eğer insanlar bunları paylaşmıyor veya hakkında yorum yapmıyorsa, bu pek faydalı olmaz. Yani burada anahtar nokta insanların neden bazı şeyler hakkında konuşup, paylaştıklarını ve yeni teknolojilerin nasıl efektif kullanılabileceğini öğrenmek.

Kulaktan kulağa pazarlamayı başarıyla gerçekleştiren markalara ve bunu nasıl yaptıklarına dair örnek verir misiniz?
- Apple insanları aileden biriymiş gibi hissettirip, ürünlerine “sosyal para birimi” ilkesini katmakla harika bir iş yaptı. Çoğu insanın pek duygusal bir ürün olarak tanımlamayacağı Google mesajlarını duyguyla bezeyerek güzel bir iş gerçekleştirdi. Kit Kat “tetikleyici” ilkesini kaldıraç olarak kullandı. Bu liste böylece uzatılabilir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz