Makas açılıyor

Makas açılıyor çünkü tüketici ya en ucuzu ya da en iyiyi istiyor. Ortada kalan bir markanın da çok şansı kalmıyor”

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Makas açılıyor
Ürünlerimizi kullanmayanların yüzde 20’si ise fiyatı çok pahalı buluyordu. Bu kapsamda 2009’da Bebelac markamızda fiyatları yüzde 23 düşürdük. O günden bugüne de zam yapmadık.” Uydu alıcısı sektöründe de düşen fiyatlar makasın açılmasına neden oldu. GoldMaster Genel Müdürü Sinan Bora, 5 yıl önce en düşük fiyatlı ürünlerinin 99,90 TL iken bugün 59,90 TL’ye düştüğünü söylüyor. En pahalı ürünlerde ise 399,90 olan fiyatın 499,90’a çıktığını ifade ediyor.

4 SEKTÖRDE NEDEN AÇILDI?
Korkmaz Mutfak Eşyaları Yönetim Kurulu Üyesi Kerim Korkmaz da mutfak eşyalarında makasın açıldığını doğruluyor. Bunun nedenini ise şöyle anlatıyor: “En ucuz ürün, üretim maliyetleri bakışıyla üretilmiş olup C1 ve C2 kullanıcı profiline hitap ediyor. En pahalı ürünse tüketicinin özel talepleri doğrultusunda tasarlanıyor. Bu ürün grubu ise A ve B kullanıcı profiline hitap ediyor. En ucuz ve en pahalı arasındaki fark tüketicinin talebi sonucunda açıldı diyebiliriz.” Klimada da makas gitgide açılıyor. Daikin Türkiye CEO’su Hasan Önder, 5 yıl önce 1,4 kat olan fiyat makasının 2011’de 5 kata yükseldiğini söylüyor. Önder bu durumun nedenlerini ise şöyle ifade ediyor: “Giriş segmentindeki yani en ucuz ürünlerde genelde kâr edilmiyor. O yüzden değişik fiyat ve maliyet kategorisinde ürünler üreterek tüketiciye sunuluyor. Rekabet genelde giriş segmentinde yaşandığı için makas açılıyor.” Fiyat makasının 2007’den 2012’ye 4,1 kattan 4,6 kata geldiğini belirten Forum Saat Kurucu Ortağı hayati Kaya, “Üst grubun fiyatı işçilik ve kur maliyetlerinden dolayı hızlı yükseldi ve makas açıldı” diyor. Delphin Otelleri’nde son 5 yılda oda fiyatında makas 1,6 kattan 2,3 kata çıktı. Delphin Hotels&Resorts Yönetim Kurulu Başkanı Ufuk Cömertoğlu, makasın neden açıldığını şöyle açıklıyor: “Otel konseptlerimizde fiyatlandırmalar değişken. Örneğin, Alanya tarafında yer alan iki otelimizdeki fiyatlar, Antalya Lara bölgesinde yer alan üç otelimizden daha uygun. Özellikle grubumuza son kattığımız lüks otelimiz Delphin Imperial ile oda fiyatlarımızı biraz daha yükselttik. Makas bu yüzden açıldı.”

DOĞAL SÜREÇ İŞLİYOR MU?
Uzmanlara göre makasın açılmasının bir diğer nedeni de katma değerli ürünlerin ortaya çıkması. Özellikle son yıllarda tüketicinin bilinçlenmesiyle birlikte şirketlerin farklı ve katma değerli ürünler üretmeye başlaması, çeşidin artması fiyatlar arasındaki farkın da açılmasına neden olmuş durumda. Uludağ İçecek Genel Müdür Yardımcısı Murat Zengin, son 5 yılda dünyada ve Türkiye’de pazarlama faaliyetlerinin çok daha verimli ve etkin olmasının da bunu tetiklediğini söylüyor. “Bu dönemde daha katma değerli ürünler piyasaya sürülürken, hedef kitle özelinde ürünler ve markalar piyasaya lanse edildi” diye konuşuyor. Üst ve orta üst gelir gruplarına özel ürünlerin farklılaşan ambalaj, konumlama ve çeşitleriyle tüketici beğenisine sunulduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor: “Verimliliklerini artıran şirketler orta altı gelir grubuna yönelik kaliteli ve daha az maliyetli  ürünler üretip bunları da uygun fiyatla hedef kitlesiyle buluşturdu. İki yönde de yapılan başarılı çalışmalar sonucunda fiyat makasının açılması doğal bir sonuç olarak ortaya çıktı.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz