Makas açılıyor

Makas açılıyor çünkü tüketici ya en ucuzu ya da en iyiyi istiyor. Ortada kalan bir markanın da çok şansı kalmıyor”

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Makas açılıyor


İSTİSNALAR VAR MI?

Araştırmamıza konu olan hızlı tüketim ürünleri sektörünün bazı kategorilerinde ise makasta kapanma söz konusu. Bu kategorilerin çoğunda henüz farklılaşma yaratmanın mümkün olmaması makasın kapanmasındaki en önemli etkenler arasında. Fiyat makasının en hızlı kapandığı kategori sabun. Sabun kategorisinde 5 yıl önce en ucuz ve en pahalı ürün arasındaki fiyat farkı 36,8 kat iken, bu fark 2012’de 7,2 kata geriledi. Yani makas kapandı.Fiyat makasının hızlı kapandığı ikinci kategori meyve suyu. Meyve suyu kategorisinde ise en ucuz ürün ile en premium ürün arasındaki fiyat farkı 2007’de 39 kat iken 2012’de sadece 8,6 kat düzeyinde. Alkollü içecekte ise fiyat makası son 5 yılda 1000 kattan 229 kata indi. Uzmanlar gıda ve hızlı tüketimin bazı kategorilerinde fiyat makasının kapanma eğilimine girmesini fark yaratılamamasına bağlıyor. Örneğin yoğurtta fiyat makası 5 yılda 4,9 katttan 4,8 kata geriledi. Makarnada ise ucuz ürün ve premium ürün arasındaki fiyat makası 5 yıl önce 18,5 kat iken 2012 yılında 18,3 kata hafif bir gerileme trendine girdi. Selva Gıda Genel Müdürü Mehmet Karakuş, makarnada fiyat makasının kapanma eğilimine girmesine ilişkin şunları söylüyor: “Türkiye’de makarnada 1 milyon tondan fazla kapasite fazlası var. Bu durum iç ve dış piyasada ciddi bir rekabeti getiriyor. Sonrasında da 5 yıldır fiyatların değişmemesi durumuyla karşılaşıyoruz.” Araştırdığımız diğer sektörler içinde ise dizüstü bilgisayar ve konutta makasın kapanmaya başladığı gözleniyor. Toshiba Ürün Grup Müdürü Korhan Oray, 2007 yılında dizüstü bilgisayarda fiyat makasının 6,2 katken bugün 5,2 kat olduğunu söylüyor. Oray, kapanma eğilimini şöyle açıklıyor: “Yüksek fiyatlı ürünlerin satış adetlerinin artması, fiyat seviyesinin de aşağıya inmesine yol açıyor. Giriş seviyesi modellerdeki fiyat düşüşü yüzdesel olarak üst seviye modellerle benzeri orana sahip. Bu da pahalı modellerdeki fiyat düşüşünün daha sert olduğunu göstererek, alt-üst seviyedeki fiyat farklarının zaman içerisinde azalmasına yol açtı.”

TÜRKİYE BÜYÜDÜKÇE MAKAS DA AÇILIR"
TIM J. SMITH / WIGLAF PRICING BAŞKANI
LANSMANDAN BÜYÜMEYE

Bazı ürün kategorilerinde fiyat farkı artarken bazılarında azalıyor. Fiyat farkının hızla genişlemesi, ürünün lansmanından büyümesine ve olgunluğa erişmesine kadar olan dönemde gerçekleşiyor. Ürün olgunluğa eriştiğinde özelikle de ürünler farklılaştırılamadığında fiyat farkı kapanıyor.
KATEGORİ DURGUNLAŞIRSA
Dolayısıyla farklılaşma ihtiyacının arttığı durumlarda makasın açılmasını bekleriz. Ancak kategori durgunlaştığında ve ürün ömrünü tamamlamaya başladığında makas kapanmaya başlar.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz