"Kalıcı strateji mucizesi"

THY küresel marka olma, Teknosa yaygınlık, BİM düşük maliyet, LC Waikiki ise odaklanma stratejisinden uzun yıllardır taviz vermiyor...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Kalıcı strateji mucizesi
Bu sayede güven ve itibar kazanan bu şirketler, pazarda rekabet avantajı da elde etmeyi başarıyor. CEO değişse bile stratejilerini uygulamaya devam ediyorlar. "İstikrarlı strateji" uygulayıcısı bu şirketlerin en önemli sırrı ise şirket DNA'sına uygun yöneticiler yetiştirmek. "Moda" diye pazar şartlarına uymayan stratejiyi uygulamayı reddediyorlar. Hedef ve stratejileri tüm çalışanlara acık ve net şekilde tanımlamış olmaları ise dikkat çekici. MORNING STAR, TÜRKİYE'DE pek tamnmasa da dünyanın en büyük gıda devlerinden biri. İşi, domates ve sebzeleri işleyip ketçap ve sos üretmek... ABD'de işlenen domateslerin yüzde 30'u Morning Star'm tesislerinde üretiliyor. Şirket, yılda 700 milyon dolar ciro yapıyor ve 400 tam zamanlı çalışanı mevcut. 1970'lerin başında bir MBA öğrencisi tarafından kurulan şirketin yıllardır değiştirmediği bir stratejisi var. O da yönetici istihdam etmemek. Şirkette herkes eşit seviyede. Gereksiz unvanlar ve terfi sistemi yok. Morning Star, uzun yıllardır değiştirmediği bu strateji sayesinde pazardaki konumunu oldukça sağlamlaştırmış durumda. Bulunduğu sektör yüzde 1 büyürken son 20 yıldır gelirlerini, her yıl çift haneli artırmayı başarmış. London Business School profesörlerinden Gary Hamel, Morning Star'ı "Bu şirkette hiç kimsenin patronu yok. Çalışanlar sorumluluklarını iş arkadaşlarıyla birlikte kararlaştırıyor. Herkes kendi işini yapması için gerekli alet ve edevatı kendisi temin ediyor" diye anlatıyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

DÜNYA DEVLERİ DE UYGULUYOR

Uzun yıllardır uyguladığı stratejisini değiştirmeyip hızla büyümeye devam eden şirketler arasında Morning Star tek örnek değil. Dünyada hızla büyüyen pek çok şirketin başarısının temelinde "değişmeyen", sağlam bir strateji var. Wal-Mart, Apple, Toyota gibi dünyanın en büyük şirketleri, ünlü yönetim gurusu Michael Porter'ın 3 temel stratejisinden birini uyguluyor. Wal-Mart yıllardır düşük maliyet liderliğinden taviz vermezken, Apple ve Google ürün liderliğine odaklanıyor. Yönetim danışmanı Jeffrey Fox'a göre Microsoft'u zirveye taşıyan strateji ise fiyatı maliyete göre belirlememek. Fox, Microsoft'un yıllardır değiştirmediği stratejisi için: "Microsoft, ürünlerinin fiyatını maliyete göre belirleseydi, bir yazılım paketi plastik bir diskin maliyetinden biraz daha yüksek bir fiyata satılırdı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz