Kalıcı strateji mucizesi

THY küresel marka olma, Teknosa yaygınlık, BİM düşük maliyet, LC Waikiki ise odaklanma stratejisinden uzun yıllardır taviz vermiyor...

1.03.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kalıcı strateji mucizesi

Tanyer Sönmezer de THY, Teknosa, Tema Mağazacılık gibi son 5 yıldır kesintisiz büyümeyi sürdüren şirketlerde üst yönetimin ve CEO'ların diğerlerine göre daha az değiştiğini ve bunun stratejilerin kısa vadeli olmasını engellediğini söylüyor. Peki CEO değişirse bu şirketler stratejilerini sürdürmeyi nasıl başarıyor? Indesit Company Türkiye Ülke Müdürü Andrea Ojetti, CEO değişse bile uzun soluklu stratejilerin uygulanmasının ancak içeriden terfi sistemiyle mümkün olduğu görüşünde. Kendisinden örnek veren ve 25 yıldır aynı şirkette çalıştığını söyleyen Ojetti, "Müşteri odaklılık, AR-GE ve ürün liderliği gibi değişmez stratejilerimiz, şirketimizin DNA'sına işlemiş durumda. Burada üst düzey yöneticilerimizin şirket içinden yükselerek bu görevlere gelmeleri büyük önem taşıyor" diyor ve ekliyor: "Şirketimizin bu insan kaynakları politikası sayesinde üst düzey yönetim, şirketin ortak stratejisini faaliyet gösterilen tüm ülkelerde başarıyla uyguluyor." Aynı vizyona sahip tek bir ekip ruhu yaratmak da uzun dönemli strateji uygulamayı mümkün kılıyor. Grant Thornton Yönetim Kurulu Başkanı Aykut Halit, "Aslında tüm şirket tek bir ekiptir. Bu ekip aynı amaca, aynı vizyona sahip olduğunda, en üstteki kişi değişse bile, kurulmuş olan sistemler, süreçler vasıtasıyla akıcılık devam eder" diyor. Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane de yaygınlık, müşteri odaklılık gibi kuruldukları ilk günden beri değiştirmedikleri stratejilerini şirket içinde büyük bir aile ruhu yaratarak uzun süreli hale getirdiklerini söylüyor. Nane, şöyle devam ediyor: "Her şirketin yönetim takımında yakalamak isteyeceği büyük bir sinerjiyi biz uzun yıllardır Teknosa olarak yakalamış durumdayız. Böyle bir ekibin başında olmak benim için çok kıymetli."

İZEL LEVİ COŞKUN/ MAZARS CEO'SU
"DEĞİŞİKLİK BAŞARISIZLIĞI GETİRİR"
ODAKLANMAK ŞART

Bir şirketin maliyet liderliği, farklılaşma ve odaklanma gibi birbirinden farklı stratejileri gerçekleştirmesi pek mümkün değil. Şirketler 2-3 yıl maliyet liderliğinde seyredip sonra ürün liderliğinde bir yıl kalıp arkasından müşteri yakınlığına yolculuk etmeye kalkarsa başarısız olma ihtimalleri çok yüksek.
TOYOTA ÖRNEĞİ
Marka ile ilgili yapılan tüm pazarlama faaliyetlerinin belirlenen strateji ile uyumlu, tutarlı ve benzer mesajları içermesi gerekiyor. Örneğin Toyota'yı ele alırsak operasyonel mükemmeliyetçilik ve yalın üretim stratejisini 50 yıldan fazladır hiç değiştirmedi.
VERİMLİLİK DÜŞER
Apple, Google, Microsoft ve Samsung da ürünlerini hep lider olarak konumlandırdı. Bu stratejilerini hiçbir şekilde değiştirmediler. Eğer bir şirket stratejilerini sıkça değiştirir ve iletişimde farklı söylemlerde bulunursa bu durum müşterinin kafasını karıştırır. Yatırımların belli bir stratejiye odaklanmasını engeller ve verimliliği azaltır.




İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz