Daha çevreci şirket olacağız

Aygaz Genel Müdürü Yağız Eyüboğlu ile şirketlerinin sürdürülebilirlik stratejilerini ve geleceğe dönük hedeflerini konuştuk.

1.06.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Daha çevreci şirket olacağız
Yarım yüzyılı aşkın geçmişe sahip olan Aygaz, günümüzde LPG pazarının açık ara lideri. Her geçen gün daha çevreci olma hedefiyle ilerleyen Aygaz’ın genel müdürü Yağız Eyüboğlu, şirketin gelecek konumlamasının kodlarını şöyle açıklıyor: “Şeffaflığı, sürdürülebilir iş başarımızın önemli bir dayanağı olarak görüyoruz. Ekonomik, çevresel ve sosyal tüm faaliyetlerimizde insana, doğaya ve kanunlara saygılı bir kurum olarak hareket etme gayretindeyiz.” Aygaz, 5,6 milyar TL’lik cirosu ve yüzde 43 pazar payıyla sektörünün açık ara lideri. 52 yıllık şirket, yarım asrı aşan bu süre zarfında pek çok ilke imza attı. Sürdürülebilirlik ve çevre konusundaki çalışmaları da öncü olduğu konular arasında yer alıyor. Örneğin sektörde sürdürülebilirlik raporu hazırlayan ilk şirket oldu. 2002 yılından bu yana 8 adet rapor yayınladı. Bir sonraki rapor, 2012-2013 yıllarını kapsayacak.

Pazar lideri olarak önemli bir sorumluluk taşıdıklarını dile getiren Aygaz Genel Müdürü Yağız Eyüboğlu, hedeflerini “sürdürülebilir kârlılık” olarak özetliyor. Eyüboğlu, “2013 yılında da hedefimiz de yurtiçi perakende pazardaki payımızı ve satış hacmimizi kârlılıktan ödün vermeden korumak olacak. Toptan ve yurtdışı satışlarını da verimlilik ve etkinlik anlayışıyla gerçekleştireceğiz” diye konuşuyor ve ekliyor:

“Sürekli artan enerji ihtiyacına karşılık, Aygaz olarak daha yüksek enerji verimli süreçler geliştirmeye, doğal kaynak kullanımında daha çok tasarruf sağlamaya ve daha çevreci ürünler sunmaya çalışıyoruz. Bu çabalarımızın şirketimizi ve markamızı rakiplerimizden ayıracağına inanıyoruz.” Aygaz Genel Müdürü Yağız Eyüboğlu ile şirketlerinin sürdürülebilirlik stratejilerini ve geleceğe dönük hedeflerini konuştuk:

Aygaz’m sektördeki konumu, üretim gücü ve kapasitesine dair son verileri paylaşır mısınız?
81 ilde 2 bin 303 tüpgaz bayi ve bin 477 lisanslı otogaz istasyonumuz var. Uluslararası standartlara uygun, en modern teknolojiyle işletilen beş deniz terminali, 11 dolum tesisi ve 8 dağıtım merkezinin yanı sıra bir tüp yapım ve bir de tüp yenileme tesisiyle hizmet veriyoruz. Aygaz, toplam 170 bin metreküp ile Türkiye’nin en büyük LPG depolama kapasitesine sahip ve yıllık dolum kapasitesi 1,1 milyon ton.~

Faaliyette olduğunuz alanlarda pazar paylarınız nedir?
2012 yılında hem tüpgaz hem otogazda pazar payımızı artırarak Mogaz ve Lipetgaz markalarıyla tüpgazda yüzde 43, otogazda yüzde 23 pazar payına ulaştık. Ana faaliyet alanımız olan LPG sektörünün tüm segmentlerinde liderliğimizi sürdürdük.

Peki sektörün lider kuruluşu olarak çevre ve sürdürülebilirlik konusundaki stratejiniz nedir?
Şeffaflığı, sürdürülebilir iş başarımızın önemli bir dayanağı olarak görüyoruz. Aygaz olarak ekonomik, çevresel ve sosyal tüm faaliyetlerimizde insana, doğaya ve kanunlara saygılı bir kurum olarak hareket etme gayretindeyiz. Bu nedenle ürün, hizmet ve süreçlerimizin her aşamasını ve yarattığı etkiyi ölçüp değerlendiriyoruz.

Birleşmiş Milletler Küresel İlkeler Sözleşmesi’ne bağlılığımız doğrultusunda üretim süreçlerimizin, hizmet ve ürünlerimizin çevresel ayak izini azaltıyor, insan haklarına saygılı bir yönetim anlayışıyla içinde bulunduğumuz topluma değer katıyoruz.

Sürekli artan enerji ihtiyacına karşılık, Aygaz olarak daha enerji verimliliği yüksek süreçler geliştirmeye, doğal kaynak kullanımında daha çok tasarruf sağlamaya ve daha da çevreci ürünler sunmaya çalışıyoruz. Bu çabalarımızın şirketimizi ve markamızı rakiplerimizden ayıracağına inanıyoruz. Daha somut ifade etmek gerekirse, iklim değişikliğinin beraberinde getirdiği riskleri tüm faaliyetlerimizde göz önünde bulunduruyor ve iş süreçlerimizi bu doğrultuda geliştiriyoruz. Bunların yanı sıra, içinde bulunduğumuz toplumda iklim değişikliğine karşı bilinç geliştirecek projeler üstlenmeyi birincil sorumluluğumuz olarak görüyoruz. Özetle, iş sonuçlarımız kadar, süreçlerimizin de önemli olduğuna inanıyoruz. Sorumlu bir kurumsal vatandaş olarak, faaliyetlerimizi tüm paydaşlarımız için yararlar üretecek şekilde kurguluyor ve şeffaflıkla kendimizi anlatıyoruz. Sürdürülebilirlik Raporu bu bakımdan bizim için önemli bir fırsat sunuyor.

Bugüne kadar sürdürülebilir ve yeşil performans anlamında neler yaptınız?
Enerji kimliği etütleri, idari bina yalıtımları, izleme ve ölçümleme faaliyetleri yapıyoruz. Ayrıca aydınlatma ile ilgili yatırım ve iyileştirme çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Önümüzdeki 5 yıl için bu alandaki hedeflerimizi belirleyerek çalışmalarımızın etkin yönetimi konusunda adımlar atıyoruz. 2012 yılında belgelendirdiğimiz “Enerji Verimliliği Yönetim Sistemi” kapsamında politikamız içinde faaliyetlerimizde küresel kaynakları korumaya, enerji verimliliğini sağlamaya çalışıyoruz. Yine bu sistem dahilinde proje tasarımlarında ve satın alma faaliyetlerinde enerji verimliliğini ön planda tutma konularına yer veriyoruz. Sürdürülebilirlik, şeffaf şirket olma ve hesap verebilirlik kavramlarına bütün paydaşlarımızın değer verdiğine inanıyoruz. En çevreci ürünlerden biri olan LPG’yi tüketicilere ulaştırıyoruz. Ürünlerimizin daha da çevreci olması için sürekli olarak AR-GE yapıyoruz. Özellikle otomobil yakıtları sektöründe bu çabalarımız tüketiciler tarafında da karşılık buluyor. Bu nedenle otogaz markamız sürücüler tarafından en çok tercih edilen ürün...~

Şirket bünyesinde yürüttüğünüz enerji verimliliği, tasarruf ve çevre uygulamalarınız var mı? Neler?
Aygaz olarak, enerji verimliliği sağlanması alanında uzun yıllardır büyük çaba gösteriyoruz. İş ve süreç geliştirme çalışmalarımızda çalışanlarımızın hedef kartlarına kadar, iyileştirme alanları net bir biçimde belirleniyor, uygulamaya alınıyor ve sonuçları ölçülüyor.

İklim değişikliğine karşı, Sürdürülebilir Kalkınma Derneği (SKD) tarafından hazırlanan “Binalarda Enerji Verimliliği Bildirgesi” ile bu alandaki çabalarımızı bir adım öteye taşımayı hedefliyoruz. Aygaz olarak daha da enerji verimli süreçler geliştirmeyi, doğal kaynak kullanımında daha da tasarruf sağlamayı ve daha çevreci ürünler sunmayı öngörüyoruz.

Enerji verimliliği ve tasarrufu konusunda çalışanlarımız dahil olmak üzere çeşitli paydaşlarımıza düzenli olarak eğitim veriyoruz. 2009 yılından bu yana iklim değişikliğine karşı devam eden “Yarın hava nasıl olacak” projemizin ana hedefi de bu aslında. Bu alanda yapılacak çalışmada uzmanlık, hedefler ve iş sonuçlarının ölçümlenmesi büyük önem taşıyor. Aygaz olarak her zamanki gibi öncü ve sorumluluk içinde bu sürecin uygulayıcısı ve takipçisi olacağız.

Çevre ve sürdürülebilirlik konuları, sektörünüz açısından nasıl bir önem taşıyor? Aygaz nasıl bir rol üstleniyor?
Aygaz’da sürdürülebilirlik yönetimi tek bir departmanın faaliyet alanı değil, üst yönetimin gözetiminde ve tüm departmanların sorumluluğunda bir süreç yönetimi şeklinde... Kuruluşumuzdan bu yana paydaşlarımızın beklentilerini doğru algılamaya, tıpkı ürün ve hizmetlerimiz gibi, süreçlerimizi de geliştirmeye odaklanıyoruz. Her yıl yayınladığımız kapsamlı faaliyet raporlarının yanı sıra 2002 yılından bu yana finans dışı performansımızı “Sürdürülebilir Kalkınma Raporu” ile kamuoyuyla paylaşıyoruz. Sürdürülebilir kalkınma raporu yayınlayan ilk enerji şirketiyiz. Son raporumuz, enerji şirketleri arasında “B” seviyesinde Türkiye’de yine bir ilkti. Bir sonraki 9’uncu Aygaz Sürdürülebilirlik Raporu, 2012-2013 yıllarını kapsayacak.

AR-GE ve inovasyon konusundaki çalışmalarınız neler?
Ne iş yaparsanız yapın, rakiplerinizin ne kadar önünde olursanız olun, müşterileriniz markanıza ne kadar bağlı olursa olsunlar, zaman içinde, ihtiyaç ve taleplere göre değişmek, yenilik yapmak durumundasınız. Bu yeniliği yapan şirketlerin yapmayanlara karşı rekabet avantajı elde etmeleri doğaldır. Bu nedenle, inovasyonun herkesin gündeminde çok önemli bir yere sahip olduğunu düşünüyorum. İnovasyona, tüketiciler hangi açıdan bakıyorlarsa, biz de o açıdan bakmaya çalışıyoruz. Yarım asırdır LPG’nin bütün segmentlerinde tüketiciler tarafından en çok tercih edilen ürünleri sunuyoruz. Bunun da basit bir nedeni var: Tüketicimizi dinliyoruz. Yoksa yapılan her değişiklik ya da buluş tüketici tarafında karşılık bulmuyor.~
Somut bir fayda sağlamayan bir inovasyona tüketiciler de değer vermiyorlar. Bu çalışmalar tüketicilere sunulan ürün ve hizmetin kalitesinin artırılması yoluyla rekabet avantajı yaratma üzerine kurgulandığından, içeriklerine burada girmem güç. Ancak belirttiğim gibi sürekli olarak tüketicilerimizin nabzını tuttuğumuzu, beklentilerini anlamaya çalıştığımızı belirtmeliyim. Güvenlik, çevreci olma, performans sağlama ve yakıt ekonomisi en fazla çaba harcadığımız alanların başında geliyor.

RAKAMLARLA AYGAZ
- 2012 yılsonu cirosu 5,6 milyar TL
- 2012 net kâr 303 milyon TL
- 1,7 milyon ton LPG satış tonajı (2012)
- LPG'de yüzde 29, otogazda yüzde 23, tüpgazda yüzde 43 pazar payı
- 730'u beyaz yakalı, 593'ü mavi yakalı toplam 1.323 çalışan
- 81 ilde 2 bin 303 tüpgaz bayi ve bin 477 lisanslı otogaz istasyonu.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz