Media Pulse

Kırmızı Uluslararası Olacak    Hürriyet Gazetesi’nin düzenlediği ve basında en iyi reklamların değerlendirildiği “Kırmızı Ödülleri”nde büyük bekleyiş sona erdi ve kazananlar açıklandı. B...

1.01.2004 02:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kırmızı Uluslararası Olacak  
 
Hürriyet Gazetesi’nin düzenlediği ve basında en iyi reklamların değerlendirildiği “Kırmızı Ödülleri”nde büyük bekleyiş sona erdi ve kazananlar açıklandı. Büyük ödül “Kıpkırmızı”yı, Rafineri’nin İş Sanat kampanyası aldı. Daha önce bu sayfalarda “Kırmızı”yı ele almıştık. Bu ay da Hürriyet Reklam Grup Başkanı Ayşe Sözeri Cemal, Mediapulse’a yarışma sonrasını değerlendirdi.  
 
YENİ UYGULAMALAR OLACAK Hemen her iş kolunda olduğu gibi, reklam yarışmaları alanında da dinamik olmak gerekir. “Bir sistem oturttuk, artık bu sistem ilelebet gider” yaklaşımını asla benimseyemeyiz. Dolayısıyla, önümüzdeki yıl yeni uygulamalarımız olacak.  
 
TECRÜBE KAZANDIK Bu yıl edindiğimiz ciddi bir tecrübe var. Bunun muhakkak yansımaları olacaktır. Ayrıca, daha ilk yıl için hazırlanırken ikinci, üçüncü ve hatta daha ileriki yıllarda devreye sokmayı planladığımız uygulamalar vardı.  
 
DETAY VEREMİYORUM Şu anda detay vermek istemiyorum, çünkü düşüncelerimizin çoğu proje aşamasında. Ancak, şu kadarını söyleyebilirim ki, proje danışmanımız Gürül Öğüt, Kırmızı Ödülleri ile ilgili bazı uluslararası görüşmelerde oldukça yol aldı.  
 
REVİZYON OLABİLİR Kırmızı’nın kategori yapısında katılımcı reklam ajanslarından ve jüri üyelerinden gelen değerlendirmeler ışığında bazı revizyonlar yapmamız mümkün. Ancak, bu değişikliklerin ne olacağı az önce değindiğim konularla çok bağlantılı.  
 
BÜYÜK BAŞARI Kırmızı’ya 72 reklam ajansından 661 reklam içeren 419 katılım gerçekleşti. Dünya genelinde de bir reklam yarışmasına henüz ilk yılda bu seviyede katılımın gerçekleşmesi büyük bir başarı olarak görülüyor.  
 
KATILIM BİNİ BULABİLİRDİ Tahminimize göre, Kırmızı’nın kategori yapısını, reklam yarışmalarının geleneksel sektörel dağılım şekline göre oluştursaydık, katılım bin adete yaklaşabilirdi. Dolayısıyla Kırmızı’nın mevcut kategori düzeninin, katılımı biraz kısıtladığını itiraf edebilirim. Önümüzdeki yıl için bunu göz önüne alacağız.  
 
YEREL KATILIMI TEŞVİK Bu yıl sektörel reklamlar beş alt kategori ile sınırlıydı. Bu alanda artırıma gidebiliriz. Bir diğer değerlendirdiğimiz konu da yerel, bölgesel reklamlar.  
MECRAYA BAKILMADI Kıpkırmızı tüm kategori birincileri arasından seçildi. Dolayısıyla, Rafineri’nin İş Sanat kampanyası yaratıcılığı ile öne çıkan, diğer tüm işler arasından sıyrılan bir çalışma. Sadece dergilerde yayınlanmış olması bence burada bir önem içermiyor.  
 
YARATICILIK ÖZENDİRİLİYOR Bu tabii ki dergi mecrası önemsizdir demek değil. Kırmızı’da amacımız basın reklamlarında yaratıcılığın artırılmasını özendirmek. Bu amaç tarifine gazeteler ve dergiler, basın genel başlığı altında, birlikte dahildir.  
 
İHTİYACA GÖRE MECRA Gazetenin, derginin, radyonun, açık havanın, televizyonun, İnternet’in, kısaca her mecranın kendine özgü güçlü yanları var. Reklamverenlerin, reklam ve medya ajanslarının, reklamverenin ihtiyacı doğrultusunda her mecranın güçlü yanlarını dikkate alarak ideal medya karışımını bulmaları gerekiyor.  
 
“FUTBOL AVRUPA’YI SÜRÜKLEYECEK”  
 
ZenithOptimedia, ana mecralarda dünyada 2006’ya kadar gerçekleşmesi beklenen reklam harcamaları tahminlerini yeniden düzenledi. Ortaya çıkan tablo şöyle:  
 
•ABD’de başkanlık seçimlerinin en azından 1 milyar dolar reklam geliri oluşturacağı düşünülüyor. 2004 Olimpiyatları’nın 1 milyar, Avrupa Futbol Şampiyonası’nın da 500 milyon dolar reklam geliri getireceği öngörülüyor. Toplam 2.5 milyar dolar eden bu gelirler 2004’de beklenen 15 milyar dolarlık büyümenin yüzde 17’sini oluşturacak.  
•1998 ve 2002 yılları arasında Avrupa’nın dünya reklam harcamalarındaki payı yüzde 25 yükselmişti. ABD, olgun bir pazar ve dünya reklam harcamalarındaki payının yüzde 45 ile 46 arasında kalması bekleniyor. Tahminlere göre, Kuzey Asya’da Çin ve Güney Kore 2003’de yüzde 5 olan paylarını bu yıl 2004’ yükseltecek.  
 
•ABD reklam pazarı 2003’de iyi bir performans gösterdi. Büyük reklamverenler yılın ilk yarısında reklam harcamalarını yüzde 16 arttırdı. Bu şirketlerin 2004���de de güçlerini koruması bekleniyor. Özellikle ilaç ve perakende reklam yatırımlarında büyüme var. Gazetelere yapılan reklam harcamaları ise ölçülü büyüyor.  
 
•İngiltere’de Avrupa Futbol Şampiyonası’nın reklam gelirlerini yüzde 4 arttırması bekleniyor. 2004 yılında basının reklam gelirlerinde önemli artışlar olacağı tahmin ediliyor. 2003’ü yüzde 8 büyüme ile kapatması beklenen outdoor mecrasının önde gelen reklamverenleri motorlar, gıda üreticileri ve şirketler olacak.  
 
•Japonya’da özellikle SARS’ın etkisiyle Nisan-Haziran ayları arasında reklam gelirleri bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3.1 geriledi. Yılın ikinci yarısı reklam sektörü için daha olumluydu. 2004’de rekabetin yüksek olduğu dijital teknoloji gibi sektörlerdeki şirketlerin reklam harcamalarının artması bekleniyor.  
 
“TEQUILA İSTANBUL’DA”  
 
Tequila, 27 ülkede hizmet veren ve bire bir pazarlama konusuna odaklanmış olan bir ajans. Dünyanın en büyük network’lerinden Omnicom’a bağlı olan Tequila’nın İstanbul ofisi TBWA/İstanbul’un içinden çıkan ve dışardan da desteklenen bir ekiple faaliyete geçti. Uluslararası müşterileri arasında HP, Absolut, British Telecom, Barclays, Orange, Nivea ve Playstation gibi markalar var.  
 
Tequila özellikle doğrudan pazarlama, action marketing, satış promosyonları, kreatif tasarım, sadakat programları, CRM ve web hizmetleri konularında hizmet veriyor. İstanbul ofisi genel müdürü Pınar Özdemir’in reklam ve pazarlama alanlarında 11 yıllık bir geçmişi var. Daha önce de TBWA İstanbul’da müşteri ilişkileri direktörlüğü görevini yürütüyordu.  
 
Özdemir, “Bizi harekete geçiren, Türkiye’de reklam dışındaki iletişim faaliyetlerinin etkin planlanmıyor olmasıydı” diyor. İyi belirlenmiş stratejilerle hedef kitleyle buluşulabilecek her yolu etkin kullanarak marka değerine katkıda bulunmayı amaçladıklarını belirtiyor. “Farkımız stratejik ve yaratıcı düşünmek” diyen Özdemir kendilerini hizmet verdikleri şirketlerin iş ortağı olarak gördüklerini de ekliyor. Tequila’nın dünyada ilişkisel pazarlama alanında önemli bir know-how’ı var. İstanbul ofisi gerek bu know-how’dan gerekse planlama ve ölçümleme gereçlerinden faydalanacak. Herhangi bir sektör üzerinde yoğunlaşmadıklarını belirten Pınar Özdemir ilişkisel pazarlamanın müşteri odaklı hareket etmeyi hedefleyen şirketlerin ihtiyaç duyacağı bir hizmet olduğunu söylüyor.  
 
“GIDADA RAMAZAN’IN REKLAM DEVLERİ”  
 
Medya Takip Merkezi (MTM) Ramazan ayında televizyon kanallarında yayınlanan gıda sektörü reklamlarının bir analizini yaptı. Oldukça ilgi çekici bulduğum bu analizi sizlerle paylaşmak istedim.  
 
GIDANIN LİDERLERİ  
 
Televizyon kanallarında ulaşılan toplam reklam değerinin yüzde 13’ünü Ülker Gıda’nın oluşturduğu görülüyor. Ülker’i yüzde 9’ar pay ile Eti, Sütaş ve Coca Cola izliyor. Gıda sektöründe, Ramazan ayı boyunca en fazla reklamı 5 bin 770 reklamla Dardanel verdi. Coca Cola ise 23 saat ile, en uzun süreli reklamları gerçekleştirdi.  
 
ÜLKER ZİRVEDE Ülker, toplam 26 milyon 885 bin dolarlık reklam değeri oluşturmuş. Bisküvi, kek, gofret, çikolata, içecekler, hazır çorba, kahve, yağ, tatlı gibi 19 farklı marka ve ürününün reklamını yapmış. Bütçeden en büyük payı alan ise Cola Turka. İkinci sırada Bizim yağ ve üçüncü sırada da Ülker Çikolata reklamları bulunuyor.  
 
ETİ SOHO’YLA ATAKTA İkinci Eti, bir ay boyunca 18 milyon 636 bin dolarlık reklam yatırımı gerçekleştirmiş. Ramazan’da bisküvi, gofret, çikolata çeşitlerinden oluşan 7 farklı markasının yayınlanan reklam adedi 2 bin 379. Eti, en fazla bütçeyi yeni ürünü Eti Soho’ya ayırarak bu markanın tanıtımına öncelik vermiş. İkinci sırada Eti Wanted ve üçüncü sırada Eti Browni reklamları yer alıyor.  
 
SÜTAŞ AYRAN İÇİRDİ Sütaş’ın en büyük rakipleri arasında Danone, Tikveşli ve Pınar bulunuyor. Sütaş, Ramazan ayında en çok reklam değeri oluşturan üçüncü firma. Bir ayda 17 milyon 431 bin dolarlık yatırım yapan Sütaş’ın  özellikle Sütaş Ayran ve Sütaş Hüptrik reklamlarına ağırlık verildiği görülüyor.  
 
COCA COLA İÇECEKTE ÖNDE Ülker, Cola Turka ile Coca Cola’ya güçlü bir rakip oldu. Ancak Coca Cola hâlâ soğuk içecekler arasında ilk sıradaki yerini koruyor. Coca Cola, Ramazan’da 17 milyon 170 bin dolar reklam yatırımı gerçekleştirmiş. Soğuk içecek sektörüne bakıldığında Coca Cola’nın Ülker’in iki katından da fazla reklam yatırımı yaptığı görülüyor. Ülker’in sadece soğuk içecekleri için oluşturduğu toplam ekonomik değer 7 milyon 531 bin dolar.  
 
HABER HATTI  
 
•THY KONKURU Türk Hava Yolları reklam, halkla ilişkiler ve medya ajansı seçmek için konkur düzenledi.  
 
•BANVİT PARS MCCANN’DE Geçtiğimiz günlerde düzenlenen Banvit konkuru sonuçlandı. Konkuru Pars-McCann/Erickson kazandı.  
 
•TBWA TOFAŞ’I ALDI Sektörde sonucu merakla beklenen diğer bir konkur da Tofaş’ın düzenlediğiydi. Bu konkurun galibi ise TBWA-İstanbul oldu.  
 
•İŞ BANKASI ARAYIŞTA Mediaedge:cia’den hizmet alan İş Bankası tüm iştirakleriyle birlikte ortak bir medya ajansından hizmet almak istediği için bir konkur düzenledi. Konkura 12 medya ajansı davet edildi.  
 
•DEKAN ATIF HOCA İletişim dünyasının önde gelen isimlerinden Prof. Dr. Ali Atıf Bir Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi dekanı oldu.  
 
•HSBC Bank’ın kredi kartları ile ilgili faaliyetlerini yürütecek ajansı seçmek için açtığı konkur Ocak ayının sonunda sonuçlanacak.  
 
•YOLLARI AYRILDI Medina Turgul/DDB ile Milliyet gazetesinin yolları ayrıldı. Milliyet 1999’dan beri bu ajansla çalışıyordu.  

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz