Bangkok’un dillere destan sıkış
tepiş trafiği göz önüne alındığında
Tayland’ın başkentinde hastaneye
gitmek için yola çıkmış müstakbel
annelerin arabalarda doğum yapmaları
hiç de alışılmadık bir durum değil. Bir
zamanlar kanal olan bu yollarda her
gün milyonlarca araba tampon tampona
resmen sürünerek yol alıyor. Onlara dizi
dizi araçlar arasından yılan gibi kıvrılarak
yol alan çek çekler, triportörler ve
motosiklet taksiler eşlik ediyor.
Karayollarında trafiği azaltmak
Eğer toplu taşımacılık olmasaydı bu trafik
sistemi şimdiye kadar çoktan tamamen
çökmüş olurdu.
11 milyon nüfuslu bu metropolde
trafiğe kayıtlı 7 milyon araç var. Oysa
1990’ların başlarında Bankgok sakinlerinin
yaklaşık yüzde 80’i otobüsler, arabalar,
mopedler veya taksilerle yolculuk yapardı.
İşten çıkış ve işe gidiş saatlerinde şehir
merkezinde ortalama hız saatte 10
kilometreden azdı. Besbelli ki bir şeylerin yapılması şarttı. Bangkok’ta hiç boş alan
olmadığı için burada yeni karayolları
inşa etmek seçenek dahilinde değildi.
İşte bu yüzden şehir yönetimi bir çözüm
olarak yüzünü toplu taşımacılığa dönmek
zorunda kaldı. Bununla ilgili projeler
sayesinde Bangkok’ta son yıllarda gözle
görülür bir iyileşme oldu ve bu olumlu
yöndeki gelişmede Siemens büyük rol
oynadı.
1994 yılında Bangkoklu kent ve ulaşım
planlamacıları Bangkok Toplu Ulaşımı Geliştirme Planı adı altında oldukça
kapsamlı bir master plan hazırladı.
Bu planının temel bileşenini ise yeni
yüzyıla geçmeden önce bir düzineden
fazla yeni metro ve hızlı raylı sistemler
yaratmak oluşturuyordu. Her ne kadar
o günden bu yana bu plan üzerinde
çok sayıda değişiklik yapılmış olsa da
planın ana yapısı temel olarak korundu.
Geçtiğimiz yıllarda Siemens Ulaşım bu
planda yer alan ilk üç raylı sistemin
tasarımını yaptı ve hayata geçirdi. Şimdi
bunlar Bangkok’un ulaştırma altyapısının
daha da geliştirilmesi işinin belkemiğini
oluşturuyor.
Bangkok’un simgesi
Bu planın ilk önemli başarısı ise Siemens
tarafından 1998 yılında tamamlanan
Skytrain Green Line’dı. Bu Skytrain,
Bangkok’un sıkışık trafiğinin 12 ila
30 metre üstünden geçen asma yollar
üzerinde çalışıyor. Bu tren, trafiğin yoğun
olduğu saatlerde her iki dakikada bir
kalkıyor. Skytrain her gün 700 binden
fazla yolcu taşıyor ve artık Bangkok’un bir
simgesi olmuş durumda.
Siemens ayrıca Bangkok’un ilk
metro hattını da kurdu. Bu şirket, 2001
yılında Blue Line ihalesini kazandı. Bu
hat, şehrin kuzeyindeki Chatuchak
bölgesiyle güneybatısındaki Pathum Wan
bölgesini birbirine bağlayacak şekilde
Bangkok’un en önemli ve en sıkışık trafik
arterlerinden birinin altından geçen bir
4 Gelecek&Trendler l Temmuz 2016
Kentsel ulaşım
yarım daire üstünde çalışıyor. Bangkok,
Chao Phraya Nehri boyunca uzanan ve
Tayland’ın en büyük ovası olan bir yerde
konumlandığından burada yeraltında
inşaat yapmak bir hayli hüner istiyordu.
İnşaat mühendislerinin özellikle de
yağmur mevsimlerinde tünelin içine hiçbir
şekilde su sızmamasını garantilemeleri
gerekiyordu. Bu metro artık günde 250
binden fazla yolcu taşıyor. Demiryolu
tabanlı bu iki toplu ulaşım sistemi zaman
içinde genişletildi ve şimdi Bangkok’un
şehir merkezinden kuzeye, güneydoğuya
ve güneybatısına uzanan ve 52 istasyonda
hizmet veren üç hatlı bir sistem haline
geldi.
Siemens ayrıca 2010 yılında
Havalimanı Demiryolu Bağlantısı’nı da
tamamladı. Bu hattın klimalı arabaları
artık Bangkok’un 28 kilometre dışındaki
Suvarnabhumi Havalimanı’na her gün 60
bin yolcuyu götürüp getiriyor. Skytrain,
metro ve havalimanı demiryolu bağlantısı
birkaç istasyonda çakışıyor. Bu sayede
hatlar arasında transfer büyük bir hızla
gerçekleştirilebiliyor. Tüm bu projeler sayesinde Bangkok’un sokaklarında ve
caddelerindeki trafiğin ortalama hızı
gözle görülür bir şekilde artarak saatte 18
kilometreye çıktı.~Toplu taşıma ağının genişlemesi
Ancak uzun vadede elde edilen bu başarı
bile yeterli olmayacak. Dünya Bankası,
içinde bulunduğumuz yüzyılın ortalarına
gelindiğinde Tayland nüfusunun yaklaşık
yüzde 60’ının kentsel bölgelerde ve
başkentin etrafında yaşıyor olacağını
öngörüyor ve bu da kentlerde 10 milyon
daha fazla insanın yaşaması anlamına
geliyor. Mevcut toplu taşımacılık
ağı bununla başa çıkabilecek şekilde
yapılmadığından 2021 yılına kadar
bugün yaklaşık yüzde 40 olan toplu
taşımacılıktan faydalanan insanların
oranının yüzde 60’a çıkarılmasını
sağlayacak şekilde ağ genişletme planları
hazırlanıyor. 2012 yılında çıkarılan Rabbit
Card adındaki çipli kart sayesinde Skytrain
ve otobüs yolcuları için hayat çok daha
kolaylaşıyor. Bu kart, çok yakında metro
yolcularının da kullanımına sunulacak.
Kalkınma Planı’ndaki bir sonraki
kilometre taşı ise metro ve kent içi
raylı sistem olarak iki aşamada olmak
üzere 18 tane yeni toplu taşımacılık
güzergahının inşasıyla ilgili. Bu yeni
güzergahlar, şehrin merkezinden
banliyölerine doğru uzanacak ve ayrıca
şehir merkezi etrafında dönen bir de
ring hattı olacak. Bangkok’un mevcut
ağının genişletilmesine yönelik ilk aşama
için 2019 yılına kadar yaklaşık 8 milyar
Euro’luk bir yatırım gerekecek ve 2029
yılına kadar sürecek ikinci aşamada
da banliyölere giden ve şehir merkezi
etrafında dönen hat genişletmeleri
yapılacak. Bu plan ile Bangkok’un
metropolitan alanındaki hızlı raylı hatların
uzunluğu toplamda 500 kilometrenin
üzerine çıkacak ki bu uzunluk şu andaki
ağın iki katından daha büyük olacak.
Siemens sadece demiryolu araçları
değil ama aynı zamanda gerekli sinyal
ve operasyon teknolojilerini, sürüş
sistemi teknolojisini ve enerji tedarik
sistemlerini de sunduğu için burada
çok isabetli bir portföy oluşturmuş
durumda. Tüm bunların dışında Siemens,
eksiksiz demiryolu sistemlerini anahtar
teslimi sunma ve gerekli bakım-onarım
hizmetlerini kusursuz sağlama kabiliyetine
de sahip.
Yolcu sayısı ikiye katlanacak
Siemens, Tayland’da 1900’lü yıllardan
beri aktif bir şekilde faaliyet gösteriyor.
2011 Kasım’ında Bangkok’ta yaşanan sel
felaketinde Siemens kendi çalışanlarına
fazla mesai yaptırarak Skytrain’in
faaliyetlerinin aralıksız sürmesini
sağlamak suretiyle olası büyük bir kaosun
engellenmesine yardımcı oldu. Siemens,
aynı zamanda Tayland’ın önde gelen
üniversitelerinde demiryolu mühendisliği
öğrencilerinin eğitimine de aktif bir
şekilde katkıda bulunuyor.
Uzmanlar gelecek beş yıla yönelik
toplu taşımacılık sisteminin hızla
büyütülmesiyle ilgili planların hayata
geçirilmesi durumunda yolcu sayısının
da büyük bir hızla artacağına inanıyor.
Örneğin Bangkok Toplu Taşımacılık
Sistemi Şirketi’nin (BTSC) Skytrain
Yönetimi bölümü yeni hatların
tamamlanmasıyla önümüzdeki dört yılın
sonunda Skytrain yolcularının sayısının
ikiye katlanarak günde ortalama 1,2 milyon kişiye ulaşmasını bekliyor.
Uzmanlar her şeyin planlandığı gibi
gitmesi halinde Bangkok’un önünde
sonunda Asya’daki en mükemmel toplu
taşımacılık sistemine sahip şehir olarak
ön plana çıkacağını söylüyor.
2029 yılına uzanan sözleşme
En azından Bangkok’un artık ulaştırma
sisteminin raylı bileşenlerinin güvenliği
konusunda endişelenmesine hiç
gerek kalmadı, çünkü Skytrain ve
metronun tüm bakım ve onarım
işlerinden tam-hizmet sözleşmeleri
serisinin bir parçası olarak Siemens
sorumlu olacak. Bu sözleşmelerin
kapsamında trenler, sinyal ve sinyal
kulesi ekipmanları, kumanda merkezi
ve trenlere enerji sağlanmasının
da olduğu tüm elektrik tedariği de
var. Bu servis sözleşmelerinin içinde
ayrıca yolların, ikmal ekipmanlarının,
tamir atölyelerinin ve binayla iletişim
sistemlerinin bakımı da var. Siemens
aynı zamanda trenlerin yüzde 99’dan
fazla bir hassasiyetle zamanında
kalkması garantisini de veriyor. Bakım
sözleşmeleri başlangıçta 5 ila 10 yıl
arasında değişen süreler için yapılmıştı.
Ancak 2014 yılında yenilenen bir
anlaşmayla bu süreler Skytrain için 15
yıllığına ve metro için de 10 yıllığına
daha uzatıldı.
İster caddelerde isterse trenlerde
yolculuk yapıyor olsunlar, Tayland’ın
başkent sakinleri artık kendi
şehirlerinde hızla seyahat edebilecekleri
günleri iple çekiyor ve bu özellikle de
doğum yapmak üzere olan kadınların
çok işine yarayacak. Ancak şayet
yine de trafikte sıkışıp kalırlarsa,
Bangkok şehrinin buna uygun bir acil
durum planı da hazır, zira bu şehirde
hamile kadınlarla ilgili olarak 1993
yılında motosikletli bir polis ekibi
kurulmuş durumda. Bu ekip içinde
yoğun Bangkok trafiğinde ağır aksak
ilerlenirken gerekli olan tıbbi yardımı
vermek için eğitilmiş doğum destek
uzmanları bulunuyor. Onlar daha
şimdiden trafikte 120’den fazla bebeğin
doğumuna yardımcı oldular bile.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?