Turkcell
OPQ (Occupational Personality Questionnaire- Mesleki Kişilik Anketi),
Avea Predictive Index (Tahmin indeksi), DHL ise 16 PF (16 Personality
Factor - 16 Kişilik Özelliği) adlı değerlendirme yöntemlerini
kullanıyor. Daha çok işe alımda kullanılan envanterlerden atamalarda da
yararlanılıyor. Hatta şirket içindeki yeni yetenekler de bu envanterlere
göre belirleniyor. Uzmanlara göre envanterleri doldururken adayların
“dürüst” olması ve kendilerini oldukları gibi göstermeleri önemli. Çünkü
testlerdeki sorulara verilen yanıltıcı cevaplar kolaylıkla tespit
ediliyor ve kişinin elenmesine yol açabiliyor. Şu anda iş hayatında en
fazla kişilik tipi olarak 8, 3 ve 7 ortaya çıkıyor. Bunlar, meydan
okuyan, başarı odaklı ve maceracı liderler... Eğer şirketlerin liderleri
bu kişilik tipine uymuyorsa o zaman bu tiplere ait insanları
bulmalılar.”
Bu sözler, dünyanın en önemli enegram uzmanlarından
Mario Sikora’ya ait. Sikora, karakter özelliklerine göre kişileri 9 ana
tipe ayırıyor. Tip 1 mükemmeliyetçi, tip 2 yardımsever, tip 3 başarı
odaklı, tip 4 özgün, tip 5 araştırmacı, tip 6 güven arayan, tip 7
maceracı, tip 8 meydan okuyan, tip 9 ise barışçı olarak adlandırılıyor.
Tabloları görmek için görsellere tıklayın. Peki
şirketler, yaptıkları kişilik envanterlerini nasıl değerlendiriyor?
Sektörlere ve departmanlara göre aranan kişilik tipleri nasıl
farklılaşıyor?
Bugün birçok şirket de Sikora gibi adayları kişilik özellikleri ve
yetkinliklerine göre sınıflandırıyor. İhtiyaç duyulan pozisyona ve görev
tanımına uygun olan adaylar ilk önce kişilik envanterlerinden
geçiriliyor. Şirketlerin uyguladığı kişilik envanterleri ise oldukça
çeşitli. Turkcell ve Roche OPQ’yu, Allianz Türkiye ile Avea Predictive
Index’i kullanıyor. LC Waikiki ise Neo PIR’ı kullanarak işe alacağı
adayları detaylı bir eleme sistemine tabii tutuyor.