Eline diplomasını almış bir genç olduğunuzu düşünün. Büyük hayalleriniz var. Hangi şirkette çalışmak istersiniz? Şüphesiz iş yaşamınıza ilk adımınızı attığınız şirketin ilk andan itibaren size değer verecek, yatırım yapacak bir kurum olmasını dilersiniz. Kuvvetle muhtemel bu şirketin yeni mezunları ve çalışanları geliştirmeye yönelik akademisi vardır.
Son yıllarda Türkiye’nin önde gelen birçok şirketi tarafından benimsenen şirket içi eğitim çalışmaları, işe yeni başlayanların ve mevcut çalışanların, görevlerini maksimum performansla yerine getirebilmesine yardımcı oluyor. Ancak bu eğitimler zamanla kabuk değiştirdi ve kariyere açılan bir kapı olarak da görülmeye başlandı. Artık şirket akademileri, yeni mezun gençler için tam anlamıyla cazibe merkezi haline gelmiş durumda.
Günümüzde sadece diplomanın yeterli olamadığının bilincinde olan yeni mezunlar, dolgun bir maaşın yanında başarılı bir kariyere ulaşmak için iş ararken özellikle akademisi olan şirketleri tercih ediyor. İş hayatına ilk adımı atacak gençler, girdikleri şirkette alacakları eğitimin gelecekleri için iyi bir yatırım olduğunu düşünüyor.
İşte Turkcell’den Borusan’a, Vodafone’dan Pfizer’e kadar kapılarını gençlere açan şirketler ve akademileri… BONUS AKADEMİ’DEN SATIŞ EĞİTİMLERİ
Şirket akademilerini futbol takımlarının altyapılarına benzetebiliriz. Ancak bir farkla… Futbol takımlarının teknik direktörlerinin isimleri pek bilinmezken bazı şirketler altyapıda yetiştirdikleri gençlere öyle isimlerle tanışma imkanı sunuyor ki “Sırf iş dünyasının bu önemli figürleriyle tanışmak için bile o şirkete kabul edilmek isterdim” diyenler olabilir. Örneğin “Tanrılar Okulu” kitabıyla tanınan, European School of Economics Kurucu Rektörü Prof. Stefano D’Anna ve Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, Garanti Bankası’nın 2002 yılında kurduğu Bonus Akademi kapsamında eğitimler veriyor.
Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdür Yardımcısı Elvan Bilge, Bonus Akademi’de Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin, A&B İletişim Genel Müdürü Sibel Asna, Korn Ferry Ülke Müdürü Şerif Kaynar ve Mars Entertainment Group CEO’su Muzaffer Yıldırım gibi uzman isimlerin deneyimlerini paylaştığını söylüyor. Elvan Bilge, önümüzdeki günlerde Bonus Akademi kapsamında yepyeni bir projeyle daha eğitim kapsamını genişleteceklerini aktarıyor ve şu bilgileri veriyor: “Yeni projemiz gençlere yönelik olacak. Amacımız, Türkiye’nin dört bir yanında, iş hayatının başında olan ya da kariyerine yön vermek isteyen gençlere satış ve pazarlama konusunda eğitim vererek kariyerlerine donanımlı ve bilgili bir başlangıç yapmaları için fırsat yaratmak.” PFIZER’IN ONLİNE KAMPÜSÜ
“Bugün okula gitmek istemiyorum”, “Yine aynı sıkıcı dersler” cümleleri sanırım hiç kimseye yabancı değil. Öğrenciliğimizin bir döneminde mutlaka yan yana gelmiştir bu acımasız kelimeler. Bir de şöyle düşünün çalışma masanızdan, salondaki koltuktan kalkmadan amfideki derse girebildiğinizi…
Dünyanın en büyük ilaç üreticisi ABD’li Pfizer, hem üniversite öğrencilerine hem çalışanlarına böyle bir imkan sağlıyor. Online olarak düzenlenecek eğitim tam anlamıyla bir kampus havasında geçiyor. Pfizer Türkiye & CauCAR İnsan Kaynakları Direktörü Hande Eskinazi, Pfizer Akademi olarak öncelikli hedeflerinin şirket çalışanlarıyla beraber üniversite öğrencilerine ve yeni mezunlara yönelik programlar düzenlemek olduğunu söylüyor.
Milliyet İK ve Bilgi Üniversitesi ile ortak yürütülen projenin İlaç Sektörü ve Tıbbi Satış Mümessilliği Tanıtım Seminerleri ve Türkiye’nin ilk e-kariyer etkinliği olan “Pfizer’de Gelecek Var” projesi kapsamında sunulacak online eğitimler18 Haziran’a kadar sürecek. www.gelecek-var.com adresinde gerçekleştirilecek olan e-kariyer etkinliğinde katılımcılar, binaları, bahçesi, eğitmenleriyle tam bir kampus ortamında ağırlanacak.~
Eskinazi’nin eğitime ilişkin verdiği bilgiler şöyle: “Katılımcılar ister bir amfiye girip yöneticilerimizden sektörü ve Pfizer’i dinleyebilir, isterlerse eğitim programlarına katılarak kendilerini farklı alanlarda geliştirebilirler. İnternet üzerinden yürütülen bu eğitim programları, yönetici sunumları ve vaka çalışmaları binlerce gence ulaşarak onların kariyer yollarını çizmelerine yardımcı olacak.” UZUN SOLUKLU EĞİTİMLER
Gençlere yönelik akademisiyle adından söz ettiren bir başka şirket de Borusan Holding. Eğitimin ve kendini geliştirmenin yaşam boyu sürmesi gerektiğini belirten Borusan yetkilileri, Borusan Akademi’nin içeriğinin de bu bakış açısıyla hazırlandığını belirtiyorlar. Borusan Akademi ortak eğitim programları, geniş bir platformda tüm Borusan çalışanlarının eğitim ve gelişim ihtiyaçlarına yönelik olarak oluşturmuş. Eğitim ve gelişim yolculuğunun, Borusanlılar için Grup Oryantasyon Programı ile başladığını s��yleyen Borusan Holding İnsan Kaynakları ve Yalın 6 Sigma Genel Müdür Yardımcısı Semra Akman, bunu ‘Borusanlılık Temel Programı’ kapsamında 2 yıla yayılmış 14 günlük bir eğitim programıyla devam ettirdiklerini ifade ediyor. Şirket çalışanları ayrıca ‘Borusan Akademi Kataloğu’ içinde yer alan, kişisel gelişim için ihtiyaç duydukları tüm programlara katılabiliyor. Semra Akman, “Aynı programların şirket izdüşümlerinin uygulanması ise İK bölümleri tarafından düzenleniyor. Stratejik programlar olarak konumlandırdığımız Yalın 6 Sigma, Liderlik ve Satış Fakülteleri katılımcı profilleri önceden tanımlanmış, Borusanlılar için sertifikalı hale getirilmiş, yıllara yayılarak uygulanan programlar. Tüm Borusanlılar, belirlenen profillere uyumlu olmaları halinde eş zamanlı olarak fakülte programlarına dahil olabilirler” diyor. AKADEMİ ÖĞRENCİNİN AYAĞINA GİDİYOR
Akademilerin büyük çoğunluğunun İstanbul’da olması Anadolu’da okuyan gençler için büyük bir sorun teşkil ediyor. Gençlerin İstanbul’a gelmesinin zor olduğu gören Turkcell ise buna çözüm olarak eğitimlerini Anadolu’daki üniversitelerde düzenliyor. Turkcell Akademi, gençlerle buluşmak için bu yılsonuna kadar 30 üniversiteyi ziyaret edecek. Turkcell Akademi Bölüm Başkanı Banu İşçi Sezen, Turkcell olarak iletişim ve teknoloji sektörüne nitelikli insan gücü yetiştirmeyi ve üniversite sanayi işbirlikleriyle karşılıklı etkileşimi artırmayı misyon edindiklerini belirtiyor.
Turkcell Akademi bünyesinde yürütülen “Üniversite - Sanayi İşbirlikleri” ile yurtiçi ve yurtdışında birçok akademik çalışmayı desteklediklerini ifade eden Sezen, gittikleri kentlerde yoğun bir ilgiyle karşılaştıklarını dile getiriyor. Banu İşçi Sezen, programa ilişkin şu bilgileri veriyor: “Yapılan araştırmalarda ve üniversite kariyer günlerinde, yeni mezun ve profesyonellerin en çok çalışmak istedikleri şirketlerin başında Turkcell’in geldiği görülüyor. İşte bu hedef ile 2009–2010 eğitim yılında başlattığımız “Turkcell’li Yaşam” platformuyla üniversite öğrencileri ve akademisyenlerle bir araya geliyoruz. Bu yılın sonuna kadar 30 üniversiteyi ziyaret etmeyi hedefliyoruz. Kasım 2009’da başladığımız ziyaretlerle bugüne kadar 20’ye yakın üniversitede, binlerce öğrenci ile buluştuk.”
Sezen, Turkcell Akademi olarak hayata geçirdikleri “Profesyonelliğe Adım Formasyonu” (PAF) programı ile de başarılı ve potansiyeli yüksek üniversite öğrencilerini iş hayatına hazırladıklarını vurguluyor. Sezen, “PAF’a bu yıl 12 bin gibi rekor bir başvuru aldık. Öğrencilerin ilgisinin çok yüksek olması bizi çok memnun ediyor” diyor. MEZUNLARIN UMUTLARINA BİR IŞIK
Hızla gelişen teknoloji sürekli yeni ürünlerin tüketici ile buluşmasını sağlarken biraz da karmaşık bir hal alıyor.~
Telekomünikasyon alanında faaliyet gösteren şirketler insanlar bu gelişmeleri anlatacak ve teknolojik gelişmelerle kendilerini de yenileyecek personel yetiştirme ihtiyacı duyuyor. Bu ihtiyaç doğrultusunda 2007 yılında açılan Türk Telekom Akademi’de sadece şirketi için değil tüm sektör için kalifiye eleman yetiştirmek üzeri kurulmuş. Türk Telekom İK Başkanı Gökhan Bozkurt, “Türk Telekom, değişken bir sektöre öncülük etmesi nedeniyle, sürekli eğitime önem veriyor. 2007 yılında kurduğumuz Türk Telekom Akademi ile sadece Türk Telekom değil, Türkiye telekomünikasyon sektörü için de uzman çalışanlar yetiştirmeyi hedefliyor, bünyemizde çalışan yeni mezun mühendis ve teknikerlerin uzmanlıklarını uluslararası standartlarda geliştirebilecekleri bir eğitim ortamı sunuyoruz” diyor. Teknolojiyi okulunda öğrenmek, iletişimde değer yaratmak isteyenleri Türk Telekom’a beklediklerini dile getiren Gökhan Bozkurt, “Yeni dijital dünya ile birlikte ‘bilgi’ büyük önem kazanırken, yeni oyuncular ve yeni iş modelleri beraberinde değişen müşteri davranışlarını ve müşteri ilişkileri yönetimlerini de getiriyor olacak” diyor. Bozkurt, ayrıca işe alım sürecinde Türk Telekom’un, özellikle yeni mezunların umutlarına da bir ışık olduğunu ifade ediyor. VODAFONE’DAN KARİYER FIRSATI
Şirket akademilerinden bazıları da gençleri çekmek için ilginç yarışmalar düzenliyor. Bu yarışmalardan biri de Vodafone tarafından bu yıl ilk kez hayata geçirilen Vodafone All Stars Yeni Mezun Programı. Yarışmaya, üniversitelerin lisans ve lisansüstü programlarından yeni mezun olan veya maksimum 1 yıl iş tecrübesine sahip gençler katılabilecek. Vodafone All Stars’a katılmaya hak kazanan genç mezunlar, dünya telekomünikasyon liderinde dünya standartlarında bir kariyerin kapılarını açma fırsatını elde edecek.
Vodafone Türkiye İcra Kurulu Üyesi ve İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Rengin Onay, network, BT, satış, ürün ve servisler, pazarlama fonksiyonlarına yönelik alım yapılacak programa katılmaya hak kazanan gençlerin önemli fırsatlar yakalayacağını belirtiyor ve ekliyor: “Program katılımcıları Vodafone liderlik ekibi ve yöneticilerinin tecrübelerinden faydalanabilecek. Çeşitli kişisel gelişim eğitimleri ve teknik eğitimler alıp kendileri için özel olarak tasarlanmış bir sosyal sorumluluk projesinde görev alacaklar. Genç mezunlar, programın ilk yılında düzenlenecek çeşitli atölye çalışmaları ve gezilerle şirketin tüm fonksiyonlarını yakından tanıyarak liderlik becerilerini geliştirme imkanına sahip olacak.”
Vodafone’un gençlere dönük yürüttüğü bir başka proje de Vodafone All Stars Genç Yetenek Programı. Bu yıl üçüncü kez düzenlenen ve 9 bin başvuru alan program kapsamında üniversite 3’ncü sınıf öğrencileri, temmuz-eylül ayları arasında kendilerine verilen bir proje üzerinde çalışarak gerçek bir iş tecrübesi yaşayacaklar. Program sonunda düzenlenen final yarışmasıyla, yurtdışında bir Vodafone operatöründe iş deneyimi yaşama şansını yakalayan genç yeteneklere, programın ardından yarı zamanlı olarak Vodafone bünyesinde çalışmaya devam etme imkanı da sunulacak. AVEA’DA 4 BİN 800 MEZUN EĞİTİM ALACAK
Üniversiteli gençleri profesyonel hayata hazırlamak ve yenilikçi fikirlerini hayata geçirmelerini sağlamak amacıyla Avea’nın hayata geçirdiği ”Kırmızı Kuşak” projesiyle son 3 yılda 100’den fazla üniversiteden başvuran 25 bin genç arasından 2 bin kişi eğitim aldı. AveaKampüs’te kişi başı ortalama 7 gün eğitim ve gelişim fırsatı sunduklarını ifade eden Avea İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Vekili Şengül Demircan, 2008’de 3bin 200 adam - gün ve 2009’da 4 bin 200 adam-gün eğitim verildikten sonra 2010 için hedeflerinin 4 bin 800 adam-gün eğitim vermek olduğunu söylüyor.~
Şengül Demircan, “Kırmızı Kuşak” arasından seçilen proje takımlarıyla, geleceğin mühendislerine yönelik İdeavea Ürün Geliştirme Yarışması ve geleceğin yöneticilerine yönelik KampAvea Yetenek Kampı süreçleri boyunca zengin içerikli ve çok çeşitli eğitim araçları sunduklarını dile getiriyor. Ayrıca eğitimlere katılanların Avea’da staj imkânına sahip olabildiklerini belirten Şengül Demircan, “Staj esnasında da eğitim yatırımlarımız devam etmekte olup bugüne kadar yılda ortalama 250 adam - gün stajyer eğitimleri verildi. Yine süreçleri başarıyla geçerek Genç Avealı olarak aramıza katılan yeni mezunlarımızı ise, özel olarak tasarladığımız ve yaklaşık iki yıl süren Genç Avealı Gelişim Programı kapsamında sınıf eğitimleri, e-learning eğitimler, GSM sektörüne özel programlarla ve simülasyonlarla destekliyoruz” diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?