Sermaye piyasalarında dijital dönem

Dijitalleşme, artık sektör bağımsız tüm şirketlerin ajandasında ilk sırada. Mobil cihazların hayatın her alanına girdiği, makinalararası iletişimin kurulduğu, “akıllı sistemler”den “karar veren sistemlere” geçişin başladığı bir döneme geçildi. Sermaye piyasaları da bu baş döndürücü gelişmelerden nasibini alıyor. Aracı kurumlar tüm alt yapılarını dönüştürürken, Borsa İstanbul dijitalleşme dönemine çoktan start vermiş durumda. Üniversiteler, şirketler ve SPK ise yatırımcının bilinçlenmesi için çeşitli eğitimlere imza atıyor. Geniş Açı’da bu ay, sermaye piyasaları için de son derece kritik olan dijitalleşme dönemini masaya yatırdık. “Dijitalleşmenin Sermaye Piyasalarına Etkileri” başlıklı toplantının moderatörlüğünü, İş Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Yiğit Arıkök yaptı. SPK Aracılık Faaliyetleri Dairesi Grup Başkanı Ergun Türeoğlu, Borsa İstanbul Genel Müdür Yardımcısı Adnan Metin, Accenture Türkiye Strateji Kıdemli Müdürü Burak Zatitürk, İmona Yönetici Ortağı Bahadır Ödevci ve İş Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Melih Murat Ertem ise konuşmacı olarak katıldı. Uzmanlar, piyasaların dijitalleşmeden nasıl etkilendiğini, kurumların dijital dönüşüme hazırlıklarını ve geleceğe dönük beklentilerini paylaştılar.

9.09.2015 17:13:260
Paylaş Tweet Paylaş
Sermaye piyasalarında dijital dönem

Yasemin Erdoğan: Peki zaman planlaması nedir? Sonuçlar ne zaman açıklanacak?

 

Burak Zatitürk: Mart ayında başvuru sürecini başlattığımız araştırmanın saha çalışmaları hızla devam ediyor. Tüm Türkiye’yi kapsayan, sadece İstanbul’da değil Anadolu’daki şirketlerle de yoğun görüşmelerin sürdüğü endeksin sonuçlarını sonbaharda, eylül ayında açıklamayı planlıyoruz.

 

Yiğit Arıkök: Finans sektöründeki firmaların dijitalleşmeyi tamamladığı söylenebilir mi? Veya ne aşamadalar?

 

Burak Zatitürk: Tabii tamamladıkları söylenemez. Hala yapılacak çok işimiz var. Böyle çalışmalara başlamak için en doğru zamandayız ama bitirmek için henüz çok erken. Çünkü ekosistemler de platformlar da daha çok yeni yeni bu sistemi sunabilir ve birbiriyle konuşabilir hale geliyorlar. Oldukça ileri bir noktadayız ancak halen yapılacak çok şey var.

 

Yiğit Arıkök: Teşekkürler. Dijitalleşmenin teknolojik boyutunu ise İmona Yönetici Ortağı Bahadır Ödevci’den öğrenelim. Dijitalleşmede teknolojik altyapı gelişmeleri nelerdir? Kurumların teknolojik çözümleri nelerdir? Dünya örnekleriyle anlatmanızı rica edeceğim.

 

Bahadır Ödevci: Ben konuyu sermaye piyasaları ve finans şirketleri açısından değerlendirmek istiyorum. Dijitalleşme açısından Türkiye’de de dünyada da şirketlerin büyük yatırımlar yaptıklarını biliyoruz. Firmaların odaklanması gereken belli başlı teknoloji alanları var. Başlangıç olarak sistemlerden bahsetmek lazım. Çünkü bu konu iş ve zaman bakımından çok kritik bir konu. Sermaye piyasaları tarafında nanosaniyelerin önemli olduğu bir teknolojik yapıdan bahsediyoruz. Firmalar, aracı kurumlar, bankalar, sistem tarafındaki teknolojilerini ayakta tutmak, sistemin devamlılığını sağlamak, ölçeklemesini sağlamak üzerine teknoloji yatırımı yapmak durumundalar. Bulut bilişim, sanallaşma onların önündeki birtakım teknolojiler. Önemli noktalardan biri müşteri sayısına bağımlı olarak ellerindeki sistemlerin de büyüyebilmesi, küçülebilmesi, o alt yapıyı sağlayabilmesi. Burada aslında donanımdaki dijitalleşmeden bahsediyoruz. Sistemsel olarak, programatik olarak sistemlerin yönetilebilmesinden bahsediyoruz. Bu tamamen geçmişten günümüze devam etmekte olan bir gelişim süreci. Yavaş yavaş sistemlerin provize edilmesi, yeni bir sistem kurulumunda kendilerini yeniler duruma gelmeleri söz konusu oldu. Kullanıcı sayısına göre, gelen klik sayısına göre, oradaki deneyime göre kendi kendine büyüyüp küçülen sistemler haline geldiler.

Bir diğer konu veri. Tabii bu çok veri odaklı bir konu bu. Burada hem emir iletimi hem verinin dağıtılması açısından bakıyoruz. Diğer taraftan kullanıcı deneyimi açısından bakılınca da oradan bir veri geliyor. Finansal kuruluşlar, sermaye piyasası kuruluşları, veriyi iyi tutabilmeli, iyi saklayabilmeli, işleyebilmeli, yorumlayabilmeli, bundan yeni bilgiler üretebilmeli, yeni analizler yapabilmeli ve kendi aksiyonlarını buna göre ayarlayabilmeliler.

Yaptıkları yatırımlar açısında da bakınca veri üzerinden yorum çıkartıp bilgiye ve akla dönüştürebilmek çok önemli.

Bir diğer konu güvenlik. Regülatör yapıların ortaya koyduğu bazı güvenlik kısıtları var. Kriterler var. Dolayısıyla finansal sektörde ve sermaye piyasasındaki kurumların yatırım yaptıkları önemli alanlardan biri de güvenlik olarak karşımıza çıkıyor. Biometrik güvenlik altyapılarının ön plana çıkacağını görüyoruz. İşlem yapan kişinin gerçekten o kişi olup olmadığı çok önemli. Regülasyon bunu gerektiriyor. Gerçek anlamda buna emin olabilmemiz için de biometrik güvenlik altyapılarına yatırım yapmamız gerekiyor. Yavaş yavaş bu konuda da gelişmeler olduğunu görüyoruz. Örneğin parmak izi taklit edilebilir bir güvenlik tekniğidir ama damar okumayı taklit edemezsiniz. Retina ve yüzü taklit edemezsiniz. Sesi belki edebilirsiniz. Güvenlikte bunun sonu yok. Çünkü çıta iki yönlü de yükseliyor. Siz güvenlik anlamında çıtayı yükselttikçe o bariyerin aşılması için de bir o kadar uğraşılıyor.

Bir diğer unsur, Burak Bey’in dediği gibi müşteriyle temas şekli değişiyor. Teknoloji okuryazarlığı değişiyor. Son tahminlere göre internete bağlanan cihaz sayısı 70 milyar olacak. İnanılmaz rakamlar ifade ediliyor. Etrafımızdaki neredeyse bütün cihazlar internete bağlanabiliyor ve gündelik hayatta yaptığımız hemen hemen bütün işler internet üzerinden yapılabiliyor. Dolayısıyla finans sektöründeki aracı kurumların bu kanallara da yatırım yapmaları gerekiyor. Mobil cihazlara önem vermeleri gerekiyor. Bütün bunlar, sistem, veri, dijital kanal vs. hepsi en nihayetinde bir şeye karşı dirençli olmak zorundadır: Değişim. Burada değişmeyen tek şeyin değişim olduğunu görüyoruz. Yepyeni bir ürünü piyasaya sürdüğünüzde, dijitalleşme endeksiniz yüksek olsa bile kendinizi yeni duruma göre uyarlamak zorundasınız. Çünkü daha esnek olabilmeniz, kullanıcı alışkanlık değişimlerine daha hızlı yanıt verebilir hale gelmeniz gerekecek. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.