Bursa da öncelikli hedef turizm

BTSO Meclis Başkanı İlhan Parseker sorularımızı yanıtladı.

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Bursa da öncelikli hedef turizm
Bursa'nın 2023 yılında Türkiye'nin milli gelirine yüzde 5'in üzerinde katkı yapan bir şehir haline geleceğini ifade eden Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Meclis Başkanı Ilhan Parseker, "Bursa 110 milyar dolarlık mal ve hizmet üreten, 50 milyar doları aşkın ihracat yapan, Türkiye'nin 500 büyük sanayi kuruluşu arasına en az 50 işletmesini sokmuş, kişi başına milli geliri 32 bin doları bulmuş, işsizlik oranını yüzde 5'e çekmiş, küresel markalar çıkarmış bir mega kent olacak" diyor. Türkiye’nin altın üçgeninin en değerli köşesi olan Bursa, sanayide kat ettiği yolu şimdi de turizmle taçlandırmak istiyor. Bursa, 2011’de Türkiye’deki otomobil üretiminin yüzde 70’ini, kamyonet üretiminin yüzde 43’ünü, küçük kamyon üretiminin yüzde 12’sini, minibüs üretiminin yüzde 6’sını ve otobüs üretiminin yüzde 1’ini gerçekleştirdi. Ancak otomotiv dış ticareti, AB pazarındaki daralma nedeniyle beklenen performansı gösteremedi. Türkiye’nin en güçlü makine ve kalıp imalat sanayinin bulunduğu şehir bu avantajı, dev bir savunma sanayi kurmak için kullanmayı planlıyor. Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Meclis Başkanı Ilhan Parseker, şehrin 2023 hedeflerine kilitlendiğini söylüyor. Bursa’ya turizm konusunda son birkaç yılda ciddi bir yatırım geldiğini aktaran Parseker, “Turizm, savunma ve enerji sektörleri yeni büyüme alanlarımız olacak. Sağlık turizmi merkezi olmak için serbest bölge hazırlığı dahil ciddi çalışmalar yapılıyor. Son birkaç yılda Bursa’da 20’den fazla otel start aldı. Termale yatırım artmalı. 2023 yılında 5 milyon turist çekme hedefi gerçekleştirilebilir. Havaalanının büyütülmesi bu açıdan önemli” diyor. Enerji sektöründe, özellikle yenilenebilir enerjide ciddi yatırımlara imza atılan Bur-sa’nın 2023 vizyonunda enerjide dışa bağımlılığı azaltma hedefi çok önemli bir yer tutuyor. Parseker, Bursa’nın mevcut sektörlerde büyümesini sürdüreceğini, dönüşüm yaşaması gereken fabrikaların savunma sanayine evrilmesi içinse egzersizlerin başladığını belirtiyor. 2023 yılında Bursa’nın 110 milyar dolarlık mal ve hizmet üreten, 50 milyar doları aşkın ihracat yapan, Türkiye’nin 500 büyük sanayi kuruluşu arasına en az 50 işletmesini sokmuş, kişi başına milli geliri 32 bin doları bulmuş, işsizlik oranını yüzde 5’e çekmiş, küresel markalar çıkarmış bir mega kent olacağını söyleyen BTSO Meclis Başkanı İlhan Parseker sorularımızı yanıtladı:~

Türkiye sıralamasında Bursa hangi verileriyle ön planda yer alıyor? İlin gelişmişlik oranı nedir, gelişme ve büyüme anlamında nasıl bir performans ortaya koyuyor?
- Biz Bursa’yı Türkiye’nin sanayi başkenti olarak tanımlıyoruz. Tekstil gibi bütün sanayilerin anası bir sektör de, otomotiv gibi sanayi devriminin şahikası sayılan bir üretim kolu da bu kentte filizlendi. Türkiye’nin ilk organize sanayi bölgesi 1962 yılında Bursa’da faaliyete geçti. Dolayısıyla düzenli sanayileşme de Bursa’dan başladı.
Bursa, Türkiye’nin dördüncü büyük kenti, ikinci büyük ihracatçısı. Gayrisafi Milli Hasıla’ya yüzde 4’ün üzerinde katkımız var. Ülke ihracatının yaklaşık yüzde 10’unu bu kentin girişimcileri gerçekleştiriyor. Otomotiv, tekstil, makine ve gıda sektörlerinde önemli bir yerdeyiz. Genel eğitim düzeyi ve yetişmiş insan gücünde Türkiye ortalamasının üzerindeyiz. Özellikle Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’nın çabalarıyla kentimizde mesleki eğitimin lise eğitimindeki payı OECD ortalamasına yetişmiş durumda. Bursa’nın Ar-Ge’den patent ve tescil rakamlarına kadar gelişmişlik düzeyiyle doğrudan ilgili alanlarda Türkiye sıralaması genel sırasıyla uyumlu. Kente yapılan teşvik yatırımlarında da 2011 yılında sayı bakımından ilk üçte yer aldık. Bursa, 573 yabancı sermayeli şirketiyle bu alanda altıncı sırada.

Şu anda Bursa ekonomisi ne durumda? Son bir yılda il ekonomisinde yaşanan en önemli değişimler neler oldu?
- Bursa, ihracatının dörtte üçünü Avrupa Birliği ülkelerine yapan bir kent. Dolayısıyla 2011 yılında küresel krizin Avrupa Birliği pazarında yarattığı daralmadan en çok etkilenen kentlerden biri olduk. Özellikle otomotiv ihracatındaki düşük performans nedeniyle dış ticaret dengemiz olumsuz etkilendi. Türkiye’nin yıllardır açık ara en çok dış ticaret fazlası veren kenti olan Bursa, 2011 yılında çok az da olsa dış açık verir hale geldi. Otomotiv dışındaki sektörlerde çok ciddi ihracat artışları yakaladık. Kentimiz ekonomisinde 2011 yılının en dikkate değer gelişmesinin AB’deki daralmanın yansıması olduğunu söylemek mümkün.

Bursa ekonomisinin rotası nedir? 5-10  yıl içinde il hangi konumda olur?
- Türkiye’nin 2023 vizyonunda dünyanın 10 büyük ekonomisinden biri olma hedefi var. Bunun için 500 milyar doları aşan bir ihracat öngörülüyor. Makinede 100 milyar dolar, otomotivde 75 milyar dolar, demir-çelikte 55 milyar dolar, tekstil konfeksiyonda 52 milyar dolar, kimyevi maddelerde 50 milyar dolar, uzay ve havacılık, savunma sanayi, bilgi ve iletişim teknolojileri, tıbbi hassas optik aletler, hastane ekipmanları ve sarf malzemeleri, yenilenebilir enerji, çevre ve malzeme teknolojileri gibi yeni sektörlerde 15 milyar dolarlık ihracat hedefi var. Bursa, ihracatla var olan bir kent. Tüm bu sektörlerde ortaya iddia koyacağımızı söylemek yanlış olmaz. Dolayısıyla Bursa sanayide artan oranda var olmaya devam edecek. Çünkü genlerimizde girişimcilik var. înovasyon ve yüksek teknolojiye dayalı alanlarda genişlemeyi hedeflemeliyiz. Geleneksel sanayi dallarında teknoloji artışı sağlayarak gelişirken aynı anda yeni büyüme alanları arıyoruz. Turizm bunlardan biri. Son birkaç yılda Bursa’da 20’den fazla otel start aldı. Termale yatırım artmalı. 2023 yılında 5 milyon turist çekme hedefi gerçekleştirilebilir. Havaalanının büyütülmesi bu açıdan önemli. Savunma sanayi, yeni ilgi alanımız. Türkiye’nin en güçlü makine ve kalıp imalat kabiliyeti kentimizde. Bu avantajı, dev bir savunma sanayi kurmak için dönüştürebiliriz. Enerji sektöründe, özellikle yenilenebilir enerjide ciddi yatırımlarımız var. Bursa’nın 2023 vizyonunda enerjide dışa bağımlılığı azaltma hedefi çok önemli.~
Organize sanayi bölgelerimizde sıfır atık yönetimine geçmemiz, atıklardan enerji üretmemiz lazım. Elektronik, var olabileceğimiz bir başka sektör. Sanayi tabii ki önemli, ancak bir kentin toplam yaşam kalitesinin yükselmesi için başka kaldıraçlara da ihtiyaç var. Bursa’nın bu anlamda çok ciddi eğitim ve sağlık yatırımlarına ihtiyacı var. Yatırımcılara, bu iki alanı özellikle tavsiye ediyorum. 2023 yılında Bursa’yı nüfusu 3,5 milyonu aşmış, Türkiye’nin milli gelirine yüzde 5’in üzerinde bir katkı yapan, 110 milyar dolarlık mal ve hizmet üreten, 50 milyar doları aşkın ihracat yapan, Türkiye’nin 500 büyük sanayi kuruluşu arasına en az 50 işletmesini sokmuş, kişi başına milli geliri 32 bin doları bulmuş, işsizlik oranını yüzde 5’e çekmiş, küresel markalar çıkarmış bir mega kent olarak hayal ediyorum.

Bursa’nın lokomotif sektörleri ve bu sektörlerde gösterdiği 2011 performansından bahseder misiniz?
- Kentimiz sanayinin yarattığı katma değerin ve yaptığımız ihracatın yarısı otomotivden geliyor. Geçen yıl Türkiye’deki otomobil üretiminin yüzde 70’i, kamyonet üretiminin yüzde 43’ü, küçük kamyon üretiminin yüzde 12’si, minibüs üretiminin yüzde 6’sı ve otobüs üretiminin yüzde 1’i Bursa’da gerçekleştirildi. Ancak otomotiv dış ticareti, AB pazarındaki daralma nedeniyle istediğimiz performansı ne yazık ki gösteremedi. Bu da kentin toplam dış ticaret performansını aşağı çekti. Tekstil sektöründe inovatif dönüşüm hızlanarak devam ediyor. Makine ve gıdada da büyüme ivmesi sürüyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz