İzmir'in yeniden yükseliş devri

Gelişme hızında yıllardır bir çok kentin gerisinde kalmasından şikayet edilen İzmir nihayet yükseliş devrine girdi.

1.10.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İzmir'in yeniden yükseliş devri

Kent içi ve kent dışı pek çok yeni proje ile alt yapı yatırımı İzmir'in yeniden yükselişinde önemli rol oynuyor. Kent içinde, Türkiye'nin en uzun raylı sistemi ve yeni çevre yolu bağlantıları gibi projelerin teker, teker hayat geçmesiyle bir çok yeni bölge hızla gelişmeye başladı. Hem teknik, hem de bürokratik engellere takıldığı için planlanan zamanın çok gerisinde kalan yeni metro hatları da aşağı yukarı tamamlanmak üzere. Ayrıca yeni temelleri atılan ve üç yıl içinde tamamlanarak kent için trafiği büyük ölçüde rahatlatacak olan İzmir Tünelleri projesi, yeni gemilerin alımı ile çok daha fonksiyonel hale gelecek deniz taşımacılığı, metronun gidemediği yerlerde devreye alınacak tramvay hatları gibi projeler, önümüzdeki beş yıl İzmir'in alt yapı ve ulaşımda gerçekten devrimlerin yapıldığı yıllar olarak kent tarihe geçecek. Ama İzmir asıl büyük çıkışını, kentin siluetini büyük ölçüde değiştirecek olan yeni kent merkezi olan 3. İzmir projesi ile gerçekleştirecek. Bu proje ile New York Manhattan ya da Maslak gibi gökdelenlerin bir arada toplandığı yepyeni bir bölge yaratılacak. İzmir'in çehresini değiştirecek bir başka gelişme ise, gecekonduları yok edip yerine modern şehircilik esaslarına göre mahalleler ve yapıların konulacağı "Kentsel Dönüşüm" projeleriyle olacak. İlk adımların atılmaya başladığı bu projelerle gelecek 10 yıl sonunda modern, çağdaş bir İzmir'in yaratılması amaçlanıyor.

Otoyol ve hızlı tren
İzmir'in içerideki hızlı gelişimine en büyük destek ise dış projelerden gelecek. Beş yıla kadar bitirilerek İzmir'e ulaşımı 3.5 saate kadar indirecek İzmir- stanbul otoyol projesi, Manisa - İzmir arasını 15 dakikaya indirecek Sabuncubeli Tüneli projesi, halen çalışmaları süren Ankara- İzmir hızlı tren projesi, hemen ardından çalışmaları başlayacak olan İzmir - İstanbul ve İzmir- Antalya hızlı tren projeleri kentin yükseliş devrinde en önemli rolleri üstlenecek yatırımlar olacak.~

Yeni Kent Merkezi
İzmir'in yeni kent merkezi olarak ilan edilen Alsancak Limanından Baykraklı Turan'a kadar Körfezi çevreleyerek uzanan 550 hektarlık alan, yüksek yapılaşma izini nedeniyle gökdelenler bölgesi olarak da tanınıyor. Bölgede arsası bulunan pek çok kuruluş beş altı ay sonra artık sorun çıkarmayacak hale gelmesi beklenen hukuki sorunların da aşılmasından sonra hazırladıkları projeleri teker, teker hayata geçirmeye başlayacak. Nitekim özelleştirme idaresinden satın aldığı arazisi ile hukuki bir sıkıntısı olmayan Folk Art grubu Avrupa'nın beşinci en yüksek yapısı olacak 200 metre yüksekliğinde ikiz kulelerin temellerini atıp inşaatına başladı bile. Sur Yapı, Torunlar Gıda ve Hayat Kimya Ortaklığı ise Bayrak-lı'da eski Turyağ tesislerinin bulunduğu 45 dönümlük arazide toplam 270 milyon euroluk yatırımla bir alışveriş merkezi, 140 metre yüksekliğinde 35 katlı bir rezidans kulesi ve 360 yat kapasiteli marina yapmayı planlıyor. İş Bankası'ndan Sirgeli Kavşağı'ndaki depoların olduğu 18 bin 392 metrekarelik araziyi devralan İş Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı ise buraya lüks konut ve alışveriş merkezinden oluşan bir proje yapacak. Sabancı grubunun da eski piyale fabrikası arizisine yapacağı büyük bir alışveriş merkezi yapımı ile girmesi beklenen İzmir'in yeni kent merkezinde Altınbaşak Un Fabrikası'nın bulunduğu araziye alışveriş merkezi, Rönesans Grubundan lüks kontu ve iş merkezi, Global Yatırım'dan iş merkezi, Buz Grup'tan alış veriş ve iş merkezi, Zorlu Grubu'dan iş merkezi, Kula Mensucat'dan lüks kmontu ve iş merkezi Veryeri inşaat'tan lüks konut ve iş merkezi, Salhane Y-atırım'dan iş merkezi gibi pek çok proje ardı ardına gelecek. Her biri en az 100 - 200 milyon dolar olacak en az 8 ile 10 yatırımın yasal pürüzler aşıldıktan sonra hemen start almaya hazırlandığı bölgede gelecek üç-beş yılda yoğun bir inşaat faaliyeti olması bekleniyor. Kuzeyde Liman Caddesi ile Çınarlı adliyeye kadar uzanan sahil kesimi, batıda Alsancak Garı'yla noktalanan demiryolu, güneyde e Yenişehir, doğuda ise Bornova sınırına kadar uzanan bölge içerisinde yer alan İzmir'in yeni kent merkezi yüksek yapılaşmaya açılacağından yeni iş imkanları da sağlayacak. Her birinde ortalama 2 ile 3 bin kişinin yaşayacağı ve çalışacağı iş merkezlerinin inşası için bölgeye yapılacak yatırımların İzmir'in gelişmesinde lokomotif etkisi yapacağı tahmin ediliyor. Limanı nedeniyle İstanbul'un tek alternatifi görülen İzmir'in gelecek vaat eden yapısı ile son dönemde büyük ilgi gördüğüne dikkat çeken yatırımcılar "Artık İstanbul dolup taştı. Otoyol ve hızlı tren projeleri İzmir'e önemli sıçramalar yaptıracak. Kentsel dönüşüm ise önümüzdeki 20 yıl boyunca İzmir'de büyük iş fırsatları yaracak. O nedenle pek çok büyük yatırımcı son dönemde gözlerini İzmir'e çevirdi" yorumunda bulunuyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz