"Düşüş olabilir"

Sektörün ihracatı, geçen yıl pamuk fiyatlarındaki artışla birlikte yüzde 23 oranında artarak 6,5 milyar dolardan 8 milyar dolara çıktı.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Düşüş olabilir
(Tekstil)

TREND DEĞİŞTİ
Türkiye, Avrupa'nın en büyük tekstil üreticisi. İhracatında ise Almanya ve İtalya'nın ardından 3'üncü sırada. Sektörün ihracatı, geçen yıl pamuk fiyatlarındaki artışla birlikte yüzde 23 oranında artarak 6,5 milyar dolardan 8 milyar dolara çıktı. Ancak bu yıl trend tersine döndü. Pamuk fiyatlarının 5 dolardan 2 dolara düşmesi sektörün ihracatını olumsuz etkiliyor. 2012'nin ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre ihracat yüzde 4 düştü. En büyük düşüş ise iplikte yaşandı. Dokuma kumaş ihracatı artarken iplik ihracatı azaldı. Bunda üreticilerin iplikten ziyade hazır kumaş almayı tercih etmesi etkili oldu.

FİYATLAR GERİLEDİ
Kriz döneminde sektörün en önemli avantajı ana ihracat pazarlarına yakınlığı ve esnek üretim gücü oldu. Döviz kurlarında yaşanan artış olumlu etki yaptı. Öte yandan düşen kârlılık oranları sektörün en önemli sorunu. Hammadde fiyatlarındaki artışa rağmen fiyatlar gerilediği için kârlılıklar azalıyor. Son 3 yılda sektörün kârlılığı yüzde 30 azalmış durumda. Ayrıca Türkiye'nin tekstildeki en önemli rakipleri Çin, Hindistan ve Bangladeş de yurtdışı pazarlarda Türk şirketlerini zorlayıp pazarlarını tehdit ediyor.

GERİLEME YAŞANACAK
Bu yıl sektörün ihracatının yüzde 5 gerilemesi bekleniyor. Buna göre tekstil ihracatı 8,5 milyar dolara düşecek. İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri ihracatçıları Birliği Başkanı İsmail Gülle, sektörü şöyle değerlendiriyor: "Bu yıl sektördeki tek olumlu gelişme değişen vergi rejimi oldu. Tekstil ve konfeksiyona getirilen yeni vergi düzenlemesi ile yeni yatırımlar arttı. Böy-lece tekstil, son dönemde en çok istihdam yaratan sektörler arasına girdi. Bu yılı düşüşle kapatsak bile gelecek yıldan itibaren hem iç pazar hem de ihracatta artış bekliyoruz. 2023 ihracat hedefimiz 20 milyar dolar."

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz